Škoda 16 T już we Wrocławiu
infotram
16.01.2007 16:52
Škoda 16 T już we Wrocławiu
W piątek (12 stycznia) we wrocławskim Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym zaprezentowano nowe tramwaje wyprodukowane w czeskim koncernie Skoda Transportation. 30-metrowy pojazd Škoda 16T składa się z 5 członów, wyposażony jest w cztery silniki o mocy 90 kW każdy, może podróżować z maksymalną prędkością 70 km/h. Wrocław jest pierwszym miastem w Polsce, po którym będą jeździć wozy czeskiego producenta. -’Spełnił się sen wrocławskich radnych z początku lat 90., kiedy marzyliśmy o nowoczesnej komunikacji w nowoczesnym mieście. Chcemy, aby takie tramwaje były podstawą wrocławskiej komunikacji, zakorkowanej przez prywatne pojazdy’ – powiedział wiceprezydent Wrocławia Sławomir Najnigier. – 'Czechy mają szczególny stosunek do Wrocławia, Dolny Śląsk i Republika Czeska miały zawsze historycznie dobre stosunki. Dlatego cieszę się, że teraz jest dobra współpraca ekonomiczna’ – mówił ambasador czeski w Polsce Bedrzich Kopecky.
Nowe pojazdy będą miały bazę w niemal stuletniej zajezdni Borek. Za ponad 8 mln zł wyremontowano i przystosowano tam halę przeglądową. Skody będą jeździły po zmodernizowanej linii średnicowej przecinającej centrum Wrocławia. Remont kosztował niemal 120 mln zł. 46 mln pochodziło ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego. Łącznie po Wrocławiu ma jeździć 17 egzemplarzy Škoda 16T. MPK zapłaci za nie prawie 14 mln euro. Połowę tej kwoty spółka odzyska dzięki unijnym dotacjom. Zamówienie wrocławskiego przewoźnika związane jest z kontraktami na przebudowę ulicy Szewskiej i remont placu Powstańców Wielkopolskich.
Jak podaje Wikipedia (http://pl.wikipedia.org/wiki/Škoda_16_T) konstrukcja Škody 16T wywodzi się od prototypowego modelu Škoda 05 T. Jest pięcioczłonowym tramwajem niskopodłogowym z 65% niskiej podłogi w środkowych członach. Pudło oparte jest na trzech wózkach: dwa skrajne wyposażone są w dwa trójfazowe, asynchroniczne silniki zasilane przez chłodzone powietrzem falowniki IGBT, a środkowy jest toczny. Tramwaj posiada elektrohydrauliczny hamulec tarczowy, elektromagnetyczny hamulec szynowy oraz trakcyjny (z odzyskiem energii lub wytracaniem jej w rezystorach). Wygląd pudła wagonu zaprojektowany został przez studio Porsche Design. Podobny wygląd ma tramwaj przeznaczony dla Pragi – Škoda 14 T.
Historia najnowszego tramwaju Škody we Wrocławiu jest następująca: w marcu 2005 r. MPK podpisało ze spółką Škoda Transportation umowę na dostawę ośmiu sztuk. W listopadzie 2005 spółka z Pilzna podpisała następną umowę, dzięki której powiększy dostawę o kolejnych dziewięć wozów. Model dla Wrocławia 16 T posiada 38-miesięczną gwarancję, a jeden wagon będzie kosztował 1,72 mln euro. Pierwszy wagon przybył do Wrocławia 22 grudnia 2006, drugi 11 stycznia 2007. Po przejściu testów i uzyskaniu homologacji wyruszą na jazdę liniową.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022