Naprawdę tanie linie lotnicze
Kto by pomyślał, że największe linie lotnicze na świecie w zaledwie kilka dni potracą połowę swojej wartości?
Globalne kryzysy już wielokrotnie dotykały przemysł lotniczy. Wspomnieć należy nie tylko światowy kryzys finansowy z 2009 roku, ale również zamach na World Trade Center, galopujące ceny paliwa, wybuch wulkanu na Islandii i inne. Wydarzenia te skutkowały nie tylko problemami wizerunkowymi dla branży, spadkami przewożonych pasażerów jak i również dużymi kłopotami finansowymi stawiającymi wielu przewoźników na skraj bankructwa. Pamiętamy upadki takich linii jak Sky Europe czy Air Polonia…
Obecne spadki na światowych giełdach papierów wartościowych spowodowanych obniżoną wiarygodnością Stanów Zjednoczonych, problemami z zadłużeniem państw i kryzysem w strefie Euro również nie ominęły przewoźników lotniczych. W zaledwie kilka dni ich wartość spadła nawet o połowę! Udziały połączonych sił British Airways i Iberii, Air France i KLM czy takich graczy jak Lufthansa czy Delta Airlines szybko tanieją. Podobnie na warszawskiej giełdzie papierów wartościowych –Avia Solutions Group straciła około 10 zł na jednej akcji (co oznacza, że spółka potaniała o prawie 60 mln zł).
W tym momencie należy zadać sobie pytanie o prywatyzację polskiego narodowego przewoźnika –LOT? Czy to dobry moment aby firmę wprowadzać na giełdę? Czy może lepiej przełożyć termin debiutu? A może sprzedać przewoźnika inwestorowi strategicznemu? Czy wtedy otrzyma się oczekiwaną należność? A może przekazać spółkę pracownikom? Związkowcy właśnie założyli LOT Air –spółkę, którą chcą przejąć swojego pracodawcę. Czy to dobry pomysł? Rozstrzygnięcie pokaże najbliższa przyszłość…
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
A co spadające wyceny przewoźników lotniczych oznaczają dla pasażera i dla rynku? Niewątpliwie można spodziewać się kolejnych fuzji i przejęć. Silni przewoźnicy, posiadający odpowiedni kapitał, mogą rozważyć aktywizację i kupować udziały w innych podmiotach. Taka tendencja jest obserwowana już od kilku lat, nie tylko linie lotnicze łączą się w sojusze (One World, Star Alliance czy Sky Team), ale również powiększają swoje udziały poprzez przejmowanie konkurentów.
A dla pasażera? To nie tylko okazja do zarobienia na przecenionych akcjach, dla inwestorów indywidualnych, ale również szansa na poprawę oferty przewozowej. Dzięki różnej współpracy poszczególnych przewoźników otrzymujemy bogatszą ofertę przewozową jak i dogodniejsze warunki. Drugą stroną medalu jest jednak ograniczenie konkurencji co może powodować wzrost cen biletów…Najbliższa przyszłość pokaże, w którą stronę podąży rynek lotniczy.