Wakacyjny poradnik klienta

infoair
17.08.2011 11:00

Czy wakacje muszą być okazją do oszukiwania klientów? Kto jak kto, ale pasażerowie linii lotniczych, szczególnie tych tanich, narażeni są na różne 'niespodzianki’. Dlatego też Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Sprzedażą opracowało Wakacyjny Poradnik Klienta. Okazuje się, że każdy z nas może zwrócić uwagę na to jak oferta jest nam sprzedawana i na tej podstawie podjąć swoje decyzje…

Czy mamy pewność, że przedstawiono nam całą ofertę? Czy cena, którą płacimy jest ceną końcową, czy też czekają nas dodatkowe opłaty? Na uczciwy, rzetelny i przejrzysty proces sprzedaży zwraca uwagę Program Sprzedajemy Etycznie, do którego trwa przyjmowanie zgłoszeń od firm kierujących się najwyższymi standardami sprzedażowymi. W ramach Programu przedstawiony został WAKACYJNY PORADNIK KLIENTA.

Dodatkowe opłaty lotniskowe, niespodziewana dopłata do „darmowej”rezerwacji –z takimi i podobnymi problemami wiele osób spotyka się w czasie wakacji. Przedstawianie niepełnej oferty sprzedażowej, świadome ukrywanie tak zwanych „kruczków”, naumyślne wprowadzanie klientów w błąd, a także wykorzystywanie ich niewiedzy to najczęstsze praktyki stosowane przesz nieuczciwych sprzedawców –mówi Przemysław Mik, ekspert ds. sprzedaży, Prezes Polskiego Stowarzyszenie Zarządzania Sprzedażą –Przez takie zachowania nie tylko my, klienci, czujemy się rozczarowani i oszukani. Takie praktyki wpływają również na wizerunek tych sprzedawców, którzy sprzedają uczciwie, rzetelnie i z szacunkiem do klienta. –dodaje Przemysław Mik. Dlatego też Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Sprzedażą wraz ze Szkołą Zarządzania Sprzedażą i McHayes&StewardGroup prowadzi Program Sprzedajemy Etycznie, mający na celu promocję uczciwych praktyk sprzedażowych oraz firm, kierujących się najwyższymi standardami etycznymi w procesie sprzedaży.

PORADNIK WAKACYJNEGO KLIENTA:
Dokonując, w trakcie wakacji, zakupu danego produktu lub usługi, szczególną uwagę powinniśmy zwracać na:
1. TREŚCI W UMOWIE: zwróćmy uwagę czy treści w umowie z biurem podróży lub w regulaminie wycieczki są pisane tzw. „drobnym maczkiem”. Jeśli widzimy informacje napisane mniejszym drukiem, koniecznie powinniśmy je przeczytać ze zrozumieniem zanim podpiszemy dokument.
2. SPOSÓB UDZIELANIA ODPOWIEDZI: pomyślmy w jaki sposób udzielane są odpowiedzi. Czy sprzedawca szczegółowo, wyczerpująco oraz rzeczowo odpowiada na nasze zapytania? Czy orientuje się w jakiej okolicy znajduje się hotel, jaki jest jego rzeczywisty standard i w jakiej odległości jest plaża? Zwróćmy uwagę na to jak sobie radzi z tzw. „trudnymi pytaniami”. Im więcej udziela wymijających odpowiedzi, tym uważniej powinniśmy przyjrzeć się ofercie.
3. WYWIERANIE PRESJI: zastanówmy się czy sprzedawca wywiera na nas nacisk (najczęściej jest to nacisk czasowy), który wzbudza w nas dyskomfort związany z podjęciem decyzji. Czy sprzedawca nalega abyśmy jak najszybciej się zdeklarowali? Czy podkreśla, że jest to ostatnia szansa, że taka okazja się już więcej nie powtórzy? Jeśli nie kupujemy wycieczki w ostatniej chwili, kiedy w istocie liczba miejsc może być ograniczona, upewnijmy się czy rzeczywiście wszystkie miejsca są na niej zajęte. Pamiętajmy, mamy prawo na spokojnie przeanalizować ofertę i rozważyć wszelkie za i przeciw.
4. ZNAJOMOŚĆ OFERTY: zwróćmy uwagę na to czy deklaracje sprzedawcy są zgodne z treściami zawartymi np. w folderach, broszurach i innych oficjalnych publikacjach firmy, którą sprzedawca reprezentuje. Zastanówmy się również czy sprzedawca posiada dodatkową wiedzę na temat hotelu, nabytą na przykład w rozmowie z klientami, którzy dane miejsce już odwiedzili i czy jest ona zgodna z tym co jest opisane w folderze.
5. ATRAKCYJNOŚĆ OFERTY –jeśli oferta wydaje nam się za bardzo atrakcyjna i zbytnio odstająca od rzeczywistości –zachowajmy ostrożność. Często takie oferty nie opisują dokładnie wszystkich warunków, obowiązków i ograniczeń.

Zastanówmy się również czy jesteśmy przekonani, że po złożeniu zamówienia nie zostaniemy obciążeni niespodziewanymi, dodatkowymi kosztami, o które wcześniej nie dopytaliśmy, a które sprzedawca mógł przemilczeć –dodaje Przemysław Mik, ekspert ds. sprzedaży, Prezes Polskiego Stowarzyszenie Zarządzania Sprzedażą. –Pamiętajmy jednak, że nie wszyscy sprzedawcy są nieuczciwi. Znaczna większość dba o dobro klienta i sprzedaje produkty oraz usługi rzetelnie i sumiennie. Firmy, w których pracują tacy właśnie sprzedawcy promuje Program Sprzedajemy Etycznie.