Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu ogłosiło przetarg na wykonanie dokumentacji montażowej, dostawę i montaż urządzeń oraz uruchomienie systemu automatycznego zarządzania pracą zajezdni tramwajowej Franowo. Na ów system składać się będą trzy obszary: sterowanie ruchem pojazdów, zarządzanie w zakresie obsługi pojazdów oraz integracja systemu z innymi systemami informatycznymi. Poniżej prezentujemy elementy składowe każdego z nich.
Na sterowanie ruchem pojazdów składać się będą:
1. napędy, sterowania i ogrzewania zwrotnic (układ torowy przystosowany do jazdy w dwóch kierunkach),
2. automatyczne przekazywanie niezbędnych danych z tramwaju do infrastruktury zajezdniowej systemu,
3. automatyczne, półautomatyczne (dysponent) oraz ręczne (z terminali) zestawianie trasy przejazdu tramwaju,
4. dodatkowy nadzór i kontrola wizualna poprzez system telewizji przemysłowej wraz z systemem rejestracji;system telewizji przemysłowej musi zostać zintegrowany z głównym systemem monitoringu zajezdni MPK opartym na rozwiązaniu firmy stosowane w MPK Poznań,
5. możliwość automatycznego zgłoszenia statusu pojazdu i wymiany informacji między motorniczym, a wytypowanymi stanowiskami w zajezdni jeszcze przed wjazdem na teren zajezdni. Łączność to może być realizowana poprzez sieć bezprzewodową szerokopasmową lub inne medium z zastrzeżeniem integracji tego rozwiązania z już istniejącymi systemami w pojazdach,
6. przekazywanie przez motorniczego do zajezdni danych z tramwaju z obcej zajezdni,
7. wizualizacja danych o stanie kluczowych elementów sytemu oraz lokalizacji pojazdów,
8. automatyczne planowanie ustawienia pojazdów na torach odstawczych w zależności od wybranego planu wyjazdów, kontrola zajętości torów na hali odstawczej, wizualizacja oraz możliwość wprowadzania ręcznej korekty,
9. lokalizacja, identyfikacja tramwajów oraz przekazywanie danych pomiędzy tramwajami i infrastrukturą torową, powinny odbywać się przy wykorzystaniu wybranego medium, posiadającego możliwość dwukierunkowej transmisji danych,
10. automatyczne zestawianie trasy przejazdu tramwaju do/z stanowiska obsługowego.
Zarządzanie w zakresie obsługi pojazdów obejmuje:
1. prowadzenie bazy danych o tramwajach, ich analiza i wizualizacja w tym planowanie obsług technicznych,
2. planowanie czynności obsługowych,
3. ewidencję pracochłonności napraw prowadzonej obecnie w systemie IFS oraz planowanych czynności obsługowych,
4. prowadzenie ewidencji i obsługa wycieczek i przejazdów specjalnych,
5. obsługę i ewidencję zjazdów awaryjnych i podmian taboru,
6. prowadzenie dziennika pracy zajezdni,
7. kalendarz i planowanie pracy taboru na trasach jak i w czasie pobytu na zajezdni, czynności obsługowe planowane i nieplanowane, ich ewidencja oraz planowanie i ewidencja wykonania wozokilometrów dla poszczególnych pojazdów, generowanie statystyk,
8. automatyczną ewidencję danych i ich prezentację ze stanowiska do pomiaru kół biegowych, stanowiska do badania płaskich miejsc na kołach, tokarki podtorowej, stanowiska do pomiaru zwarcia osiowego, stanowiska do badań pantografu,
9. ręczne wprowadzanie danych do systemu m.in. z toru do jazdy próbnej,
10. ręczne i automatyczne generowanie raportów, statystyk i analiz danych z systemu,
11. wprowadzanie do systemu i generowanie alertów oraz komunikatów,
12. ewidencję i generowanie raportów z prób technicznych taboru na torze,
13. ewidencję i planowanie badań technicznych taboru – IFS,
14. ewidencję badań komisji powypadkowych,
15. możliwość ewidencji czasu pracy maszyn i urzadzeń – IFS,
16. prowadzenie ewidencji pracy zewnętrznego serwisu tramwajów – IFS,
17. systemy wymiany danych muszą być otwarte,
18. automatyczny dobór typu taboru na określoną linię oraz dobór taboru zastępczego będącego w zapasie wg założeń eksploatacyjnych Zamawiającego,
19. instalację w miejscach wskazanych przez użytkownika zajezdni aparaturę do sprawdzania urządzeń sterowania zwrotnicami (dwukierunkowa wymiana informacji – danych) i automatyczną ewidencję oraz prezentacja tych danych.
Integracja systemu z innymi systemami informatycznymi obejmuje:
1. możliwość wymiany i integracji danych pomiędzy tym systemem, a systemem finansowo – księgowym, magazynowym, gospodarki magazynowej, płacowym oraz prezentacji danych, stosowanych w MPK Poznań Sp. z o.o.,
2. integrację w zakresie organizacji ruchu z systemem planowania rozkładów jazdy Microbus firmy IVU,
3. integrację w zakresie ewidencji napraw i pracochłonności z systemem IFS,
4. integrację w zakresie planowania i ewidencji przeglądów okresowych z systemem IFS,
5. integrację w zakresie wsparcia pracy dyspozytorów z systemem Optygraf (własność MPK)IV. Infrastruktura informatyczna do obsługi systemu automatycznego zarządzania pracą zajezdni (w tym łączność)
Nowy system sterowania i zarządzania powinien zostać zintegrowany z systemem zarządzania IFS funkcjonującym w MPK Poznań Sp. z o.o. System automatycznego zarządzania pracą zajezdni Franowo musi współpracować z systemem IFS. Programy z jakich będzie korzystał system automatycznego zarządzania pracą zajezdni muszą być otwarte, z możliwością rozbudowy i wprowadzania zmian a dostawca systemu przekaże właściwe licencje na ich użytkowanie. Automatyczne przekazywanie danych z tramwaju do urządzeń zainstalowanych w torowisku (np. do sterowania zwrotnic) musi odbywać się także w drugim kierunku (dwukierunkowa transmisja danych). Wykonawca (dostawca) tego systemu musi zagwarantować dostęp do tych urządzeń na równych zasadach także innym podmiotom, które wskaże Zamawiający w okresie 10 lat od jego zainstalowania. System musi posiadać narzędzia wizualizacji ruchu i stanu na terenie zajezdni realizowane w kilku miejscach: kierownik zajezdni, dyspozytornia, portiernia oraz być otwarty na wymianę danych. Dostawca musi opracować i dostarczyć dokumentację techniczną i użytkową systemu, przeprowadzić szkolenia pracowników oraz testowania nowych rozwiązań w ramach dostarczonego systemu niezależnego od środowiska produkcyjnego oraz grup użytkowników. Dostawca musi dostarczyć sprzęt informatyczny do realizacji zadania o parametrach zapewniających niezawodne i bezpieczne działanie systemu, a także właściwe licencje na użytkowane składowe systemu. Termin składania wniosków dotyczących uzyskania dokumentów lub dostępu do dokumentów to 7 września 2011 roku. Przypomnijmy, że nowa zajezdnia MPK Franowo będzie jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Polsce. Zapewni miejsce dla 150 tramwajów. Obejmie obszar 17 hektarów czyli o 5 hektarów więcej niż zajmują wszystkie dotychczas istniejące zajezdnie tramwajowe. Na jej terenie trzeba będzie ułożyć ponad 330 zwrotnic (dla porównania –439 jest w całym mieście) i prawie 13 kilometrów torów.