Nie będzie nowych pociągów dla Przewozów Regionalnych

inforail
16.08.2011 12:23
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego opublikowało nową listę projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Nie ma na niej, o czym informowaliśmy już wcześniej na łamach InfoRail, projektu taborowego Przewozów Regionalnych, który zakładał zakup przez przewoźnika 62 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Oznacza to koniec marzeń o nowym taborze we flocie Przewozów Regionalnych, przynajmniej na razie. W perspektywie może oznaczać, że jest to jedyny polski kolejowy przewoźnik pasażerski, który nie wprowadza do ruchu nowych, własnych pojazdów. W zamian za to na zaktualizowanej liście znalazł się inny projekt Przewozów Regionalnych, zakładający modernizację 100 elektrycznych zespołów trakcyjnych, do obsługi połączeń międzywojewódzkich. W uzasadnieniu czytamy, że realizacja projektu przyczyni się do usprawnienia połączeń między znaczącymi miastami kraju oraz do poprawy szybkości i jakości usług w kolejowych przewozach pasażerskich przez co nastąpi poprawa komfortu podróżowania i częstotliwości kursowania pociągów oraz zwiększenie dostępności do pociągów dla osób niepełnosprawnych. W praktyce oznacza to kolejne odświeżanie leciwych już zestawów EN57, które należałoby już chyba zastępować nowymi składami, a nie modernizować w nieskończoność. Orientacyjny, szacunkowy koszt projektu to 755 mln zł, z czego kwota dofinansowania z środków Unii Europejskiej to 301,52 mln zł. Warto podkreślić, że na liście nie znalazły się dwa inne projekty taborowe przewoźnika, zakładające modernizację 38 wagonów piętrowych, 57 kolejnych pasażerskich oraz 32 lokomotyw.  
Przewozy Regionalne zmodernizują 100 ezt za unijne pieniądze
To, że na liście nie znalazł się projekt zakupowy Przewozów Regionalnych, wcale nie oznacza, że nie znalazł się tam żaden projekt, zakładający zakup nowego taboru kolejowego. Znalazły się nawet dwa projekty, złożone przez tzw. „grupy zakupowe”. Pierwszy z nich złożony został przez województwa małopolskie, śląskie, świętokrzyskie i podkarpackie. Jego przedmiotem jest zakup 19 ezt do wykonywania przewozów międzywojewódzkich. Orientacyjny koszt projektu to 342 mln zł, z czego dofinansowanie unijne ma wynieść 139,02 mln zł. Drugi, zakładający zakup 22 ezt, został przygotowany przez województwa: wielkopolskie, łódzkie, lubuskie i zachodniopomorskie. Orientacyjny koszt tego projektu to 541,20 mln zł, z czego 220 mln zł ma pochodzić z środków unijnych.
Województwa małopolskie, śląskie, świętokrzyskie i podkarpackie zakupią 19 ezt.
Skoro mowa o projektach taborowych warto także wspomnieć o tym, że na liście znajduje się również projekt PKP Intercity, zakładający zakup nowego taboru, przeznaczonego do obsługi dalekobieżnych kolejowych przewozów pasażerskich na następujących liniach kolejowych: Warszawa –Gdynia, Warszawa –Katowice, Warszawa –Kraków. W uzasadnieniu czytamy, że realizacja projektu przyczyni się do skrócenia czasu podróży, zwiększenie prędkości maksymalnej, wzrostu liczby pasażerów w transporcie kolejowym poprzez polepszenie oferty przewozowej oraz poprawy jakości taboru kolejowego i mobilności osób niepełnosprawnych. Projekt, poprzez komplementarność z pozostałymi przedsięwzięciami realizowanymi ze środków UE oraz środków publicznych przyczyni się do powstrzymania niekorzystnej tendencji zwiększania udziału transportu drogowego w przewozach pasażerów oraz zmniejszenia uciążliwości transportu dla otoczenia, w tym poprawy bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Jego całkowity koszt to 1 956,39 mln zł, z czego 794,58 zł ma pochodzić z środków unijnych. Na liście rezerwowej znalazły się dwa inne projekty przewoźnika: zakup 30 wagonów piętrowych w celu realizacji połączeń pasażerskich na linii kolejowej Warszawa –Łódź oraz modernizację 68 sztuk wagonów pasażerskich, które będą użytkowane do realizowania połączeń pasażerskich w relacji Szczecin –Poznań –Wrocław –Przemyśl.  
Na liście rezerwowej znalazł się również projekt województw: pomorskiego, kujawsko-pomorskiego i warmińsko-mazurskiego, który obejmuje zakup 7 używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych i ich modernizację. Pojazdy będą eksploatowane w następujących relacjach: Gdynia-Elbląg, Gdynia-Malbork-Iława/Olsztyn oraz Gdynia-Laskowice Pomorskie/Bydgoszcz.