Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Lokomotywy na Czech Raildays 2011

inforail
28.06.2011 13:41
Podobnie jak w przypadku wagonów również w zakresie lokomotyw dominowały modernizacje w tym głównie lokomotyw spalinowych.
Zmodernizowana lokomotywa serii 363.5. Fot. R. Piech
Dosyć ciekawą prezentacją była lokomotywa serii 363.5, z pozoru typowa maszyna wielonapięciowa powstała dosyć niedawno z jednonapięciowej lokomotywy serii 163. Pierwotna maszyna pracująca pod zasilaniem 3 kV została przez Pars nova doposażona w system zasilania 25 kV 50 Hz , dzięki czemu może kursować po całym obszarze Czech. Dodatkowo zleceniodawca, czyli ČD Cargo wymaga aby do 4 lat lokomotywa zyskała dopuszczenie do ruchu także na Słowacji i Węgrzech dzięki czemu przewoźnik będzie mógł operować przewozy transgraniczne. Oprócz tego lokomotywa zyskała nowe stanowisko maszynisty, nieco zmodernizowane wózki natomiast układ zasilania pozwala obecnie na hamowanie elektrodynamiczne z rekuperacją energii do sieci trakcyjnej niezależnie od napięcia zasilania. W wyniku montażu nowego wyposażenia trakcyjnego o 3 tony wzrosła masa, natomiast moc lokomotywy wzrosła do 3,7 MW. W ramach kontraktu zostanie zmodernizowanych 30 maszyn.
 Zmodernizowana lokomotywa serii 753.7. Fot. R. Piech Zmodernizowana lokomotywa serii 750.7. Fot. R. Piech
Jednak podczas targów prym wiodły zmodernizowane lokomotywy spalinowe produkcji czeskiej. Łącznie w latach 1968-77 w ówczesnym ČKD w Pradze zbudowano liczącą 408 maszyn serię lokomotyw 753. Były to liniowe maszyny o średniej mocy przeznaczone w głównej mierze do pociągów pasażerskich w związku z czym zostały wyposażone w parowy agregat służący do ogrzewania wagonów. Jednak w wyniku postępującej elektryfikacji ČD dokonało w latach 1991-95 przebudowy 165 lokomotyw na zasilanie elektryczne, które otrzymały wówczas serię 750. Ponieważ maszyny tego typu były również wykorzystywane do ciągnięcia pociągów towarowych, więc pozostałe lokomotywy z ogrzewaniem parowym nie przechodziły takich zmian. Jednak wraz z postępującym czasem 'Okularniki’ zaczęły cierpieć na problemy z wyeksploatowanymi silnikami a z racji braku szybkiej możliwości ich zastąpienia nowymi zdecydowano się na prowadzenie szerokich modernizacji. Już podczas wcześniejszych edycji CzechRaildays były prezentowane zmodernizowane maszyny tego typu i nie inaczej było również w tym roku, gdzie maszyny serii 750.7 zaprezentowało ČD, natomiast tożsamą modernizację lokomotywy 753.7 zaprezentowało Advanced World Transport (AWT). Obie maszyny zostały przebudowane przez CZ Loko a zmiany obejmują w głównej mierze nowy silnik CAT 3512 C o mocy 1550 kW oraz alternator trakcyjny, który za pomocą przekształtników zasila oryginalne silniki prądu stałego.
 Zmodernizowana lokomotywa serii 742.2. Fot. R. Piech Zmodernizowana lokomotywa serii 742.7. Fot. R. Piech
Bardzo dużą ciekawostką była prezentacja dwóch lokomotyw serii 742, które przeszły modyfikacje w zupełnie odmiennym zakresie, choć obie wykonało CZ Loko. Pierwszą z nich była lokomotywa 742.2, której zmiany choć są stosunkowo niewielkie, to jednak są one ciekawe. Oryginalna lokomotywa manewrowa z jedną kabiną i wysoką zabudową przedziałów maszynowych została nieco zmodyfikowana a dokładniej jej krótszy przedział z przodu został obniżony a za nim znalazła się nowa kabina maszynisty wraz z pulpitem sterowniczym. Dzięki temu maszyna daje znacznie większy komfort podczas prowadzenia pociągów na szlaku i częściowo usprawnia manewry, choć w stosunku do maszyn z obniżoną zabudową na całej długości nadal możemy mówić jedynie o połowicznym sukcesie. Natomiast pełny sukces osiągnięto w przypadku maszyny 742.7, która została kompleksowo przebudowana i zyskała obniżone zabudowy przedziałów silnikowych. Oprócz tego lokomotywa zyskała nowy silnik CAT 3508 C o mocy 1000 kW połączony z alternatorem trakcyjnym zasilającym oryginalne silniki prądu stałego. Takie rozwiązania to obecnie niemal standard w modernizacjach lokomotyw spalinowych.
Zmodernizowana lokomotywa serii 714.010. Fot. R. Piech
Inną dużą ciekawostką była prezentacja lokomotywy manewrowej należącej do przemysłowej spółki Vítkovice Doprava, jednak projekt i testy przebiegają wspólnie z ČD oraz Výzkumným ústavem železničním (VÚŽ) – odpowiednikiem polskiego Instytutu Kolejnictwa. W ramach tej współpracy już w zeszłym roku prezentowano podobną, choć nieco mniejszą maszynę zasilaną CNG, jednak w tym roku zaprezentowano pełnoprawną maszynę manewrową. Pojazd serii 714.010 był pierwotnie lokomotywą szlakową serii 753, która w połowie lat 90. XX wieku została przebudowana na lokomotywę manewrową. Najnowsza rekonstrukcja zmienia w głównej mierze układ trakcyjny i system jego zasilania. W przebudowanej lokomotywie zastosowano dwa silniki Tedom TG 250AV, z których każdy generuje moc 260 kW. Łącznie oba silniki generują więc 440 kW mocy i są zasilane CNG, którego w zbiornikach mieści się 479 kg. Ten układ pozwala na pokonanie do 460 km na jednym tankowaniu. W ramach jazd testowych stworzony tymczasowy skład z lokomotywy i dwóch wagonów metra w Pradze, które pozbawione napędu stały się 'Vitkovickim metrem’. W ten sposób promowano nie tylko ten alternatywny napęd ale również możliwość wprowadzenia przewozów pasażerskich na obecnych kolejach przemysłowych. Duże zainteresowanie projektem jest ze strony ČD, które przewidują możliwość wprowadzenia lokomotyw manewrowych zasilanych CNG przy pracach manewrowych ze składami pasażerskimi oraz lekkiej służbie liniowej.
 Zmodernizowana lokomotywa serii EU07A. Fot. R. Piech Nowa lokomotywa Siemens Vectron. Fot. R. Piech
 Legios General czyli Voith Maxima. Fot. R. Piech Voith Gravita 10BB. Fot. R. Piech
Z kronikarskiego obowiązku należy nadmienić, że podczas targów została zaprezentowana lokomotywa EU07A opisywana szerzej tutaj, jak również lokomotywa Vectron. Ponieważ lokomotywy te opisywaliśmy szerzej tutaj, więc dodatkowy opis jest zbędny. Być może za wyjątkiem faktu, że w Czechach zaprezentowano maszynę na prąd przemienny 15kV 16,7 Hz oraz 25 kV 50Hz, podczas gdy maszyna czterosystemowa w tym samym czasie zawitała do Polski w celu odbycia jazd homologacyjnych. Pokazuje t jak bardzo Siemens liczy na dostawy do naszego kraju. Warto również nadmienić, że Siemens kładzie duży nacisk na odpowiednie wypromowanie tej serii pojazdów, która swoją modułowością ma pozwolić Siemensowi na poprawienie swojej pozycji na rynku lokomotyw. Maszyny Vectron mają być tak mocno ze sobą kompatybilne, że będzie możliwa produkcja seryjna oraz dostosowywanie lokomotyw w późniejszym okresie. W przeciwieństwie do maszyn Traxx Bombardiera konkurencyjny Vectron ma być jeszcze bardziej zunifikowany co oznacza pudło i wózki tożsame dla każdej wersji, dzięki czemu maszyny mają być tanie a zarazem terminy dostaw krótkie. Czas pokaże na ile te założenia spełnią się w praktyce. Na targach nie mogło zabraknąć lokomotywy Maxima 30CC, która przez aktualnego licencyjnego producenta Legios została przemianowana na model General. Natomiast swoją czeską premierę przeżyła lokomotywa manewrowa Voith Gravita 10BB, która prezentowała się w barwach firmy leasingowej Leo Pool.
Pomimo zdominowania ekspozycji przez lokomotywy modernizowane ogólnie wystawa była ciekawa i prezentowała kilka ciekawych rozwiązań, których zasadność oceni przyszłość a dokładniej zamówienia. Rynek czeski żyje obecnie modernizacjami, jednak tych nie da się prowadzić w nieskończoność, co starają się wykorzystać zagraniczni producenci kuszący nowymi maszynami. Pytanie tylko kiedy nastanie zmiana i na targach zaczną dominować nowe pojazdy.