TransInfo Archiwum|Inforail|Przewoźnicy|Projekt narodowego planu wdrażania europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym ERTMS
Projekt narodowego planu wdrażania europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym ERTMS
inforail
09.01.2007 12:59
Projekt narodowego planu wdrażania europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym ERTMS
19 grudnia 2006 roku kierownictwo Ministerstwa Transportu przyjęło projekt narodowego planu wdrażania europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym ERTMS. Narodowy plan wdrażania europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym ERTMS po zaakceptowaniu przez Radę Ministrów zostanie przekazany do Komisji Europejskiej. Plan ten stanowił będzie część planu wdrażania ERTMS dla wszystkich państw Unii Europejskiej, uwzględniającego budowanie międzynarodowych interoperacyjnych pan-europejskich połączeń kolejowych. Europejski system zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS) European Railway Traffic System stanowi jedno z kluczowych przedsięwzięć, których celem jest zapewnienie jak największej interoperacyjności transportu, szczególnie kolejowego w Europie. Interoperacyjność oznacza zdolność do bezpiecznego i niezakłóconego ruchu pociągów w europejskim ruchu międzynarodowym. W praktyce oznacza to, że interoperacyjny tabor może poruszać się po interoperacyjnej infrastrukturze kolejowej i przemieszczać pomiędzy sieciami kolejowymi poszczególnych państw (właścicieli infrastruktury) bez konieczności zatrzymywania się na granicach, wymiany lokomotyw i maszynistów. Zagadnienie interoperacyjności dotyczy zarówno linii nowobudowanych, jak i modernizowanych, włączanych w europejski system kolejowy. Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) obejmuje ujednoliconą europejską łączność pomiędzy pociągami GSM-R (Global System for Mobile Communications-Railway) oraz ujednolicony europejski system bezpiecznej kontroli jazdy pociągu ETCS (European Train Control System). Oba systemy są istotnymi składnikami europejskiej polityki likwidacji barier w transporcie. System GSM-R to cyfrowa łączność radiowa przeznaczona zarówno do zapewnienia łączności głosowej (głównie między dyspozytorami ruchu i maszynistami), jak i do zapewnienia cyfrowej transmisji danych (niezbędnych do funkcjonowania różnych systemów informatycznych obsługujących przewozy kolejowe). System ETCS zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa poprzez przekazywanie do kabiny maszynisty informacji z urządzeń instalowanych na liniach kolejowych. Korzyści jakie przyniesie wdrożenie systemu ERTMS to m.in.: uzyskanie atrakcyjnych pod względem czasu przejazdu połączeń kolejowych, zwiększenie bezpieczeństwa ruchu pociągów i poprawa niezawodności urządzeń, zwiększenie zdolności przepustowej, która w zależności od lokalnych warunków może wzrosnąć o 2-8%, odnowa urządzeń łączności i dostosowanie ich do standardów międzynarodowych, podniesienie jakości przewozów w związku z możliwością uruchomienia dodatkowych usług (systemy rezerwacji oraz informacji dla użytkowników), śledzenie ruchu pojazdów trakcyjnych i wagonów, a przez to lepsze wykorzystanie parku taborowego i obniżenie kapitałochłonności działalności przewozowej. Za nadzór nad realizacją wdrożenia ETCS na liniach kolejowych w Polsce, a także za obsługę i utrzymanie instalacji ETCS przekazanych do eksploatacji odpowiedzialna jest spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Spółka Telekomunikacja Kolejowa odpowiedzialna jest za nadzór nad realizacją wdrożenia GSM-R na liniach kolejowych w Polsce, a także za obsługę i utrzymanie instalacji GSM-R, które zostały przekazane do eksploatacji.
Prace nad stworzeniem Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym trwają w Unii Europejskiej od początku lat 90- tych. W związku z członkostwem we Wspólnocie, Polska została zobowiązana do przeprowadzenia zmian prawnych, organizacyjnych i technicznych w tej dziedzinie. Przepisy odnoszące się do ERTMS można znaleźć w rozporządzeniu Ministra Transportu z dnia 5 września 2006 roku w sprawie zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności kolei oraz procedur oceny zgodności dla transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnej.
Na podstawie informacji Ministerstwa Transportu i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024