Nowa modernizacja tramwaju 805 Na w MPK Łódź
infotram
20.06.2011 22:12
Nowa modernizacja tramwaju 805 Na w MPK Łódź
Do końca czerwca br. na łódzkie tory wyjedzie pierwszy tramwaj typu 805 Na zmodernizowany według nowego projektu. Podczas jego przebudowy skorzystano z myśli technicznej oraz doświadczenia konstruktorów MPK-Łódź. Zmiany miały na celu podniesienie komfortu podróżowania i poprawę parametrów eksploatacyjnych.
Najważniejsza różnica w porównaniu z wagonami zmodernizowanymi dotychczas, to troje, a nie czworo drzwi w wagonie. Dzięki temu zabiegowi w pojeździe „zrobiło się”więcej miejsca dla osób, które nie planują wysiadać na najbliższym przystanku. Aby ten prosty zabieg nie powodował skutków ubocznych w postaci utrudnień w wymianie pasażerów, zastosowano szerokie progi i drzwi otwierane na zewnątrz.
Wygospodarowane w ten sposób miejsce pozwoliło także na utworzenie przestrzeni podobnej do tej występującej w autobusach. Znajduje się ona naprzeciwko środkowych drzwi i może służyć np. do ustawienia wózków. Koniec wagonu przystosowano do przewożenia roweru. Zamontowano prowadnicę do koła i pas mocujący.
Wymienione nowości nie są jedynymi. Pojazd ma zmieniony napęd, design, malowanie i klejone szyby. Dzięki temu ostatniemu rozwiązaniu nie powinno dochodzić do parowania szyb i skraplania się wody. Podczas modernizacji wagonów wykorzystano 7.732 kg blachy, 3.547 kg kształtowników, 146 kg śrub oraz 25.093 m przewodów.
Pierwsze remonty kapitalne przedłużające żywotność wagonów 805 Na o 15 lat przeprowadzono w MPK-Łódź w 1994 roku. Technologia tego remontu zakładała m.in.: całkowitą rozbiórkę wagonu, weryfikację i wymianę elementów konstrukcji nadwozia, pokrycie nową blachą poszyciową, wstawienie nowych okien i drzwi, podłogi, wyłożeń wewnętrznych i siedzeń pasażerskich, instalację nowych lamp oświetlenia wnętrza i nagrzewnic, bezpiecznych i cichych napędów drzwi, systemów informacji pasażerskiej z tablicami elektronicznymi i urządzeniami głośnomówiącymi.
Od 2005 roku remontowane wagony uzyskały dodatkowo nowy design –ściany czołowe przednie i tylne z tworzywa sztucznego nadające bryle tramwaju nowoczesny kształt. Zastosowano wiele nowoczesnych urządzeń elektronicznych poprawiających komfort jazdy i niezawodność wagonów (m.in. elektroniczne przekaźniki samoczynnego rozruchu, regulatory napięcia, przekaźniki zwłoczne). W drugim wagonie składu tramwajowego zlikwidowano kabinę motorniczego zwiększając w ten sposób przestrzeń dla pasażerów. Od tego czasu mówimy już o modernizacji tramwaju. Do końca 2010 roku zmodernizowano w ten sposób 132 wagony własne, a dzięki zleceniom także kilkadziesiąt pojazdów dla Gdańska, Poznania i Śląska.
To czy od roku 2011 będzie można odmierzać liczbę tramwajów zmodernizowanych wg nowego projektu zależy w dużej mierze od zadowolenia pasażerów. MPK-Łódź chcąc poznać ich opinie, będzie prowadziła w testowym pojeździe badania ankietowe.
Nowy tramwaj na filmie można zobaczyć tutaj.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022