Poznań: Zapowiada się dobry rok dla Fabryki Pojazdów Szynowych
Produkcja nowych tramwajów i starty w licznych przetargach mają zapewnić firmie przyszłość na rynku –pisze Gazeta Wyborcza. W przyszłym tygodniu spółka odda Warszawie pierwsze wysokopodłogowe tramwaje, w lutym wystartuje w przetargu na modernizację wagonów pociągów ekspresowych, a swoje szynobusy będzie przerabiać na pociągi elektryczne. Już nie ma obaw o dostarczenie wysokopodłogowych tramwajów dla Warszawy. Mimo że tramwaje spełniają wszystkie wymogi i pomyślnie przeszły badania oraz testy na poznańskich torach, to opóźnienie w dostawie pierwszych dwóch egzemplarzy spowodował brak świadectwa homologacyjnego z Ministerstwa Transportu. Był to niezbędny dokument do tego, by wyprodukowane w poznańskiej Fabryce Pojazdów Szynowych pojazdy w ogóle mogły pojawić się na warszawskich torach. Taki dokument przyszedł już do spółki córki zakładów HCP Cegielski z datą 27 grudnia 2006 r. Tramwaje, które bardzo spodobały się przedstawicielom Urzędu Miasta w Warszawie, pojadą do stolicy w przyszłym tygodniu. Choć są gotowe, to nie ma możliwości dostarczenia ich wcześniej, bo firma transportowa dopiero za kilka dni ma pierwsze wolne terminy. – Dokładnej daty jeszcze nie znam – przyznaje Bogdan Pohl, zastępca dyrektora Fabryki Pojazdów Szynowych. Wszystkie zamówione 30 sztuk tramwajów Poznań chce przekazać Warszawie do końca maja, czyli miesiąc przed uzgodnionym w umowie terminem. FPS wystartuje niebawem w długo oczekiwanych intratnych przetargach. Ogłosiła je jeszcze w starym roku (28 grudnia) spółka PKP Intercity. Przetargów jest 38 na różnego typu zadania: naprawy i modernizacje 258 wagonów pasażerskich, 1336 napraw rewizyjnych, a także remonty tzw. wózków jezdnych, po których poruszają się wagony oraz wymiany platform wagonowych. Poznańska fabryka wystartuje w co najmniej siedmiu przetargach związanych głównie z naprawami i modernizacją wagonów pasażerskich. – Uważam, że mamy duże szanse. Z sukcesami naprawialiśmy już wagony dla PKP Intercity w latach 2005 i 2006, więc przez to mamy przewagę doświadczenia nad konkurencją – zapewnia dyrektor Pohl. Termin złożenia ofert minie w połowie lutego, a przetargi powinny zostać rozstrzygnięte do końca tego miesiąca. Czy Fabryka Pojazdów Szynowych stanie się konkurencją dla bydgoskiej PESY, która wyprodukowała już m.in. niskopodłogowy tramwaj i szynobusy dla wielkopolskiego Urzędu Marszałkowskiego? Zdaniem dyrektora Pohla to bardzo możliwe. Uważa on, że rynek autobusów szynowych to rynek schyłkowy, że zapotrzebowanie na nie będzie się zdecydowanie zmniejszało. Dlatego posiadaną konstrukcję autobusów szynowych fabryka z Poznania w tym roku przekonstruuje na elektryczne zespoły trakcyjne. – Będziemy chcieli nimi zaistnieć na rynku w 2008 r. – przewiduje Pohl. To nie koniec nowych planów FPS. Na przełomie pierwszego i drugiego kwartału tego roku będzie gotowy projekt tramwaju niskopodłogowego, o którym pisaliśmy już wcześniej. Spółka Cegielskiego będzie chciała produkować go nie tylko na rynek polski, ale także za granicę. Na razie pewne jest, że wystartuje w przetargu na 50 niskopodłogowych tramwajów dla Warszawy. Przetarg jest właśnie przygotowywany. – Byłoby miło, gdyby nasz wyrób spodobał się także w Poznaniu – przekonuje Pohl.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA: