Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleje Wielkopolskie wystartowały

inforail
07.06.2011 09:32

1 czerwca 2011 roku wyruszył na trasę pierwszy w historii polskiej kolej pociąg Spółki Koleje Wielkopolskie. Kurs z Wolsztyna do Leszna wykonał szynobus SA108-005. Obecnie nowy przewoźnik obsługuje, oprócz wspomnianego połączenia , także linie Zbąszynek –Wolsztyn, Leszno –Krotoszyn –Ostrów Wielkopolski oraz Leszno –Jarocin. Co ciekawe w momencie inauguracji swojej działalności Spółka nie realizuje połączeń w stolicy województwa –Poznaniu. Plany przewoźnika są jednak ambitne. Chce ona przejmować od Przewozów Regionalnych kolejne trasy, tak, aby za trzy lata obsługiwać co drugie połączenie w Wielkopolsce. Kursy Kolei Wielkopolskich obsługiwane są szynobusami, stanowiącymi własność województwa. Do tej pory pojazdy były użytkowane przez Przewozy Regionalne. W skład floty taborowej nowego przewoźnika wchodzą pojazdy serii: SA105 (2 sztuki), SA108 (7 sztuk), SA132 (11 sztuk) i SA134 (2 sztuki). Łącznie jest ich 22. Przed startem nowego przewoźnika obawiano się, że debiutancki kurs realizowany będzie nie szyno busem, a …autobusem. Wszystko z uwagi na awaryjność poznańskich pojazdów. Wszystko jednak poszło zgodnie z planem i połączenia kolejowe spółka realizuje pojazdami szynowymi.

SA132-008SA132-004

Koleje Wielkopolskie to kolejna samorządowa spółka, powołana do obsługi regionalnego ruchu kolejowego. Mają być alternatywą dla Przewozów Regionalnych w Wielkopolsce. Przypomnijmy, że wcześniej swoje własne spółki kolejowe powołało Mazowsze (Koleje Mazowieckie) i Dolny Śląsk (Koleje Dolnośląskie). Na debiut czekają natomiast Koleje Śląskie. Dla pasażera zmiany w Wielkopolsce są na razie nieznaczne. Ten sam tabor, kosmetyczne poprawki rozkładu jazdy, brak nowych połączeń. Nie było też hucznego wejścia na rynek. O zmianie przewoźnika na danych liniach informowały jedynie plakaty na stacjach i przystankach. Na nową jakość kolejowych połączeń w województwie wielkopolskim trzeba będzie chyba jednak poczekać. Na razie pasażerowie czekają na nią już od 2004 roku. To właśnie wtedy podjęta została uchwała o powołaniu spółki. Inny miał być też zasięg linii obsługiwanych przez Koleje Wielkopolskie. Nie udało się przejąć od Przewozów Regionalnych wszystkich spalinowych połączeń, jak już wspomnieliśmy wcześniej pociągi Kolei Wielkopolskich nie jeżdżą m.in. z Poznania do Wągrowca czy Wolsztyna. Na wstępie swojej działalności nowy przewoźnik będzie uruchamiał 60 połączeń na dobę, do obsługi których potrzeba 9 szynobusów. Kolejne pojazdy Koleje Wielkopolskie otrzymają w przyszłym roku. Będą to 22 Elfy, które Wielkopolska zamówiła w PESIE. Ponadto przewoźnik dostanie 12 zmodernizowanych ezt EN57. Pociągi te prawdopodobnie zostaną skierowane do obsługi zelektryfikowanych tras z Poznania do Gniezna i Mogilna.
SA132-013SA108-002
Czy rozpoczęcie działalności przez spółkę Koleje Wielkopolskie poprawi poziom połączeń regionalnych w województwie wielkopolskim? Czekamy na Wasze opinie tutaj.