PKP Intercity kupują Pendolino
inforail
31.05.2011 22:09
PKP Intercity kupują Pendolino
30 maja PKP Intercity podpisały z Alstom Transport kontrakt na dostawę 20 pociągów dużej prędkości i budowę nowego zaplecza technicznego dla potrzeb utrzymania taboru. Jego wartość to 665 milionów euro. Połowa pieniędzy pochodzić ma z funduszy unijnych, z programu 'Infrastruktura i środowisko’, reszta zaś z kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Mimo, że kredyt musi uzyskać jeszcze rządowe gwarancje, Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk zapewnił, iż nie widzi przeszkód, które mogłyby uniemożliwić sfinansowanie kontraktu. Umowa obejmuje również utrzymanie techniczne pociągów przez okres maksymalnie 17 lat. Dostawa pierwszych pociągów planowana jest w 2014 roku. Pendolino będą kursowały na trasach: Warszawa –Gdańsk –Gdynia, Warszawa –Kraków, Warszawa –Katowice. Czas przejazdu na wspomnianych liniach zostanie dzięki zakupom szybkich składów znacznie skrócony. Odcinek pomiędzy Warszawą a Gdańskiem nowe pociągi będą pokonywały w 2,5 godziny (dziś ponad 6 godzin), a odcinki Warszawa –Kraków i Warszawa –Katowice w nieco ponad 2 godziny (dziś prawie 3 godziny). Z Krakowa do Gdańska pojedziemy natomiast w niecałe 5 godzin (dziś prawie 9). Osiągnięcie tych czasów przejazdu będzie możliwe tylko w przypadku zakończenia remontów tras przez PKP. Zdaniem kolejarzy do 2014 roku, a więc do momentu przybycia pociągów Pendolino, modernizacje tras mają zostać zakończone. 7-wagonowe pociągi dla PKP Intercity będą produkowane na bazie standardowej platformy konstrukcyjnej New Pendolino, we włoskiej fabryce Alstomu w Savigliano, która od ponad 30 lat specjalizuje się w produkcji pociągów Pendolino. Udziału w powstawaniu nowych pojazdów nie będą miały natomiast chorzowskie warsztaty Alstomu, które według przedstawicieli producenta mają obecnie inne zadania. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami i specyfikacją przetargową pociągi nie będą wyposażone w system przechyłu nadwozia. Jednak zdaniem Prezesa PKP Intercity różnica w czasie przejazdu na poszczególnych liniach wyniosłaby 5-12 minut, natomiast koszt zakupu pociągów z wychylnym pudłem i ich utrzymania byłby wyższy o 8-10%. Czyli gra świeczki nie warta. Zdaniem PKP Intercity. Maksymalna prędkość pociągów to 250 km/h (220 km/h dla systemu zasilania trakcji prądem stałym 3 kV, 250 km/h dla systemu prądu przemiennego). Na swoim pokładzie będą mogły przewozić maksymalnie 402 pasażerów.
Pociągi zespołowe na polskich torach oznaczać będą nową jakość i komfort dla pasażera. Staną się znakiem rozpoznawczym technologicznego przełomu. Pociągi te pod względem funkcjonalności i bezpieczeństwa zachowują najwyższe standardy – powiedział Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.
Pociągi New Pendolino koncernu Alstom stanowią element strategii ochrony środowiska realizowanej przez firmę. W 95% nadają się do ponownego przetworzenia i są wyposażone w elektryczne układy hamulcowe, które pozwalają obniżyć zużycie energii nawet o 8% i odzyskać nawet do 97% energii, która powraca do sieci trakcyjnej. W celu sprostania nowym normom europejskim, szczególną uwagę poświęcono ograniczeniu poziomu hałasu. Konstrukcję pociągu zoptymalizowano tak, by zmniejszyć hałas docierający do wnętrza przez dach, którego projekt udoskonalono w zakresie aerodynamiki. Udoskonalona jest również izolacja dźwiękową podwozia. W kołach – między obręczą a środkiem – montowane są amortyzatory drgań, co pomaga ograniczyć hałas emitowany przez jadący pociąg –chwalą się PKP Intercity.
Wyposażenie wnętrza jest również unowocześnione, szerokie korytarze i przejścia między wagonami zapewniają pasażerom łatwiejsze wsiadanie i wysiadanie wpływając na komfort podróży. Maksymalny poziom bezpieczeństwa gwarantują monitory wideo i system kamer. Poza spełnieniem wymagań najnowszych unijnych specyfikacji interoperacyjności (TSI) niezbędnych do rozpoczęcia eksploatacji pociągów nie tylko w Polsce, ale i w Austrii, Czechach oraz Niemczech pociągi będą wyposażone w urządzenia europejskiego systemu sterowania ERTMS, który zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa w kierowaniu ruchem pociągów.
Poza taborem Alstom zapewni również pełen zakres usług w zakresie bieżącego utrzymania pociągów, realizowanych w nowym zapleczu technicznym o powierzchni 12 000 m², które zostanie wybudowane w Warszawie. W hali warsztatowej zatrudnionych ma zostać około 100 osób, odpowiedzialnych za utrzymanie i przygotowanie pociągów do eksploatacji, napraw gwarancyjnych i pełną konserwację pociągów. Dodatkowo firma Alstom wyszkoli 40 osób z personelu PKP Intercity, w tym 20 pracowników drużyn trakcyjnych i 20 członków załogi pokładowej. Pracownicy obu grup posiadający uprawnienia instruktorskie będą szkolić pozostałych pracowników spółki dedykowanych do obsługi nowych zespołowych pociągów.
Cieszy nas możliwość dostarczenia PKP Intercity najnowocześniejszych pociągów dużej prędkości –to już ich czwarta generacja. Są to pociągi sprawdzone w eksploatacji, a w związku z tym można na nich polegać – stwierdził Thierry Best, Chief Commercial Officer Alstom Transport. Ten kontrakt stanowi potwierdzenie bogatego doświadczenia Alstomu we wszystkich sektorach: produkcji taboru, infrastruktury, systemów sygnalizacji i sterowania, usług i innych. Dzięki niemu Alstom wzmocni swoją pozycję rynkową w Polsce, która już i tak jest dość mocna za sprawą zakładu w Chorzowie, zatrudniającego ponad 500 osób – dodał Thierry Best.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024