Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Krośniewice: Urzędnicy chcą zniszczyć zabytkową kolejkę?

inforail
30.05.2011 16:29
Ciąg dalszy walki o krośniewicką wąskotorówkę (łódzkie). Stanowisko Urzędu Marszałkowskiego w tej sprawie rodzi wątpliwości.
W odpowiedzi na list do Marszałka wystosowany przez międzynarodową grupę miłośników zabytków SOS dla KKW występującą w obronie krośniewickiej kolejki wąskotorowej Urząd Marszałkowski przedstawił swoją wizję przejęcia majątku kolejki od PKP. UM uważa, że ani województwo, ani gminy nie mogą przejąć majątku kolejki w myśl postanowień ustawy o restrukturyzacji PKP i dlatego postuluje przejęcie majątku kolejki przez skarb państwa, który następnie miałby przekazać ten majątek gminom (lub porozumieniu gmin, stowarzyszeniu, związkowi – nie wiadomo jaki twór powstanie).
–       Nie rozumiemy dlaczego sposób przekazania kolejki ma być taki 'dookólny’. – mówi Tomasz Domżalski, członek grupy SOS dla KKW – Przecież ustawa o restrukturyzacji PKP wytycza jasny szlak, jakim to się powinno odbyć. Co więcej – tą drogą ustawową poszły przejęcia innych kolejek, np. Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej w Opolu Lubelskim. Obawiamy się, że droga proponowana przez Urząd Marszałkowski otworzy drogę do zniszczenia kolejki. Ustawa o restrukturyzacji PKP nakłada na jednostki samorządu terytorialnego przejmujące kolejki obowiązek prowadzenia ruchu (choćby sezonowego), natomiast droga wskazana przez UM taki obowiązek zniesie i pozwoli na niemal dowolne dysponowanie majątkiem wąskotorówki, w tym przeznaczenie jej pod inwestycje budowlane (np. kolejny supermarket). Co więcej, kolejka przekazana tą drogą NIE będzie zwolniona z opłat za dzierżawę. Wszystko to wydaje się wskazywać na to, że działania urzędników nie mają na celu rewitalizacji kolejki. Tak więc z jednej strony mamy deklarację Marszałka popierającą rewitalizację krośniewickiej wąskotorówki, z drugiej jednak strony mamy działania, które budzą wątpliwości. Obyśmy się mylili…