TransInfo Archiwum|Infotram|Przewoźnicy|Historia elektrycznego transportu miejskiego w Ługańsku (cz. 4) Nareszcie jedna sieć tramwajowa – rekordowe osiągnięcia
Historia elektrycznego transportu miejskiego w Ługańsku (cz. 4) Nareszcie jedna sieć tramwajowa – rekordowe osiągnięcia
infotram
20.04.2011 22:50
Historia elektrycznego transportu miejskiego w Ługańsku (cz. 4) Nareszcie jedna sieć tramwajowa – rekordowe osiągnięcia
Początek lat pięćdziesiątych spokojnie możemy nazwać zabliźnianiem wojennych ran, odbudową a następnie stabilizacją. Pomiędzy 52 a 54 w 95% zakończono odbudowę przedwojennych torowisk:
20.11.1952 –przedłużono trasę od Stadionu Miejskiego do AwtoRemZawoda
04.11.1953 –trasę tę przedłużono do Akumulatornego Zawoda (obecnie Dworzec Autobusowy –Awtowokzal)
27.10.1954 –ponownie otwarto trasę do Parku Miejskiego imienia Gorkiego.
Pierwszą nową powojenną linię oddano do użytku w 1957 roku, a dokładnie 30 kwietnia. Linia miała 2 kilometry długości, a budowano ją wyjątkowo długo bo aż 10 miesięcy. Nowa linia była odgałęzieniem trasy do ulicy Plechanowa. Na wysokości Parku Pobiedy linia skręcała na prawo w ul. Gudowiecką, po przecięciu Pl. Gorkiego (Gorkiego w mieście było dużo –park, plac, ulica a do tego jeszcze zakład jego imienia), tramwaje wjeżdżały na ulicę 26 Bakińskich Komunarow i kończyły bieg na pętli przy skrzyżowaniu z ulicą Stalingradzką (przemianowaną następnie podobnie jak we wszystkich miastach na Wołgogradzką). Na trasę tę skierowano nową linie nr 9 biegnącą z ZOR.
W końcu lat 50-ch dostarczono kolejne duże partie nowych wagonów KTM (motorowe) i KTP (doczepne) 1. W roku 1959 dostarczono do miasta jedyną partię (8 sztuk) wielko pojemnych (jak na lata 50) wozów MTB-82 –wyprodukowanych w Rydze. Wozy mogły pomieścić 80 osób. Jednak wersja dostarczona do Ługańska miała jedną poważną wadę, tka duży pojazd posiadał jedynie dwoje niezbyt szerokich drzwi (przód i tyl) co powodowało problemy związane z wsiadaniem oraz wysiadaniem pasażerów, oraz z przemieszczaniem się po wagonie konduktora.
Na początku lat 60-ch przeprowadzono kosmetykę linii tramwajowej w samym centrum miasta (linie biegnąca do Stadionu Miejskiego a następnie do Dworca Autobusowego). Zmiana okazała się czasową, ponieważ po kolejnych dziesięciu latach tramwaje ze ścisłego centrum zniknęły zupełnie i zostały przeniesione na ul. Obronną. Ulice nazywały się tak trochę z amerykańska (14 Linia, 15 Linia, 1 Doniecka, 4 Doniecka –to właśnie po tych centralnych ulicach w latach 60 jeździły tramwaje). W tym samym 60 roku przebudowano jedyne skrzyżowanie tramwajowe w Kamiennym Brodzie. Przebudowa pozwoliła na uruchomienie nowej linii nr 8 z Pl. Lenina do Parku Gorkiego. W roku 60-m przeprowadzono również kolejną zmianę przebiegu tras tramwajowych:
01.10.1960 –połączono linie 6 i 9 (Dworzec Autobusowy –Wołgogradzka) –nowa linia otrzymała numer 10.
01.12.1960 –połączono linie 1 i 2 (3 kilometr –Plechanowa) –nowa linia otrzymała numer 11.
Na koniec 1960 roku numeracja i przebieg linii tramwajowych przedstawiał się następująco:
3. ZOR –Mała Wiergunka
4. Pl. Lenina –Technikum
5. 3 kilometr –Dworzec Autobusowy
7. Technikum –Park Gorkiego
8. Park Gorkiego –Pl. Lenina
10. Dworzec Autobusowy –Wołgogradzka
11. Plechanowa –3 kilometr
Kolejne lata to rozkwit tramwaju w Ługańsku i rekordowe osiągnięcia.
16.10.1963 –otwarto ostatni odcinek przedwojennej linii do Ostrej Mogiły (Szkoła Lotnicza). Na linię skierowano tramwaje numer 6. 15.11.1967 linię tą przedłużono do Miasteczka Lekarskiego. Na nową linię wyjechały tramwaje numer 12 (Dworzec Autobusowy –Miasteczko Lekarskie).
Największy przełom nastąpił jednak 6 listopada 1965 roku. W tym to właśnie dniu nastąpiło oddanie 800 metrów linii tramwajowej, która połączyła Dwie Sieci i Dwa Miasta. Połączone zostały ulice Kirowa (Kamienny Brod) i Szewczenko (na wysokości 7 Linii).
Nowa trasa tramwajowa wymusiła automatycznie zmianę tras i numeracji linii. Od 15.11.1967 przebieg tras był nasypujący:
3. ZOR –Mała Wiergunka
4. Technikum –Pl. Lenina
5. 3 kilometr –Dworzec Autobusowy
6. ZOR –Ostra Mogiła
7. Technikum –Park Gorkiego
9. 3 kilometr –Wołgogradzka
10. Wołgogradzka –Dworzec Autobusowy
11. Plechanowa –3 kilometr
12. Dworzec Autobusowy –Miasteczko Lekarskie
13. Technikum –Dworzec Autobusowy
14. Pl. Lenina –3 kilometr
15. Park Gorkiego –Plechanowa
Na powstanie tak dużej ilości linii tramwajowych pozwoliły dostawy dużych ilości nowych wozów tramwajowych KTM2 i KTP2. W latach 62-66 dostarczono 47 pociągów (94 wagony). Tak duże dostawy pozwoliły na ostateczną rezygnację (1969) z usług przedwojennych wozów, które wykonywały zadania dla linii Kamiennego Brodu.
Rekordy:
1964 rok –tramwaje przewiozły największą liczbę pasażerów w całej historii (ponad 79 milionów)
1969 rok –największa ilość wozów tramwajowych (258 wagonów).
Lata 70 i 80 opisane zostaną jednak w kolejnym wydaniu.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022