Koleje Dolnośląskie o opłacie dworcowej
inforail
11.04.2011 15:40
Koleje Dolnośląskie o opłacie dworcowej
Biorąc pod uwagę argumenty, jakimi posługiwali się wszyscy przewoźnicy tj. brak umocowania prawnego oraz środków na finansowanie projektu Dworzec Polski, proponujemy, aby zarządca zintensyfikował swoje działania na realnych i osiągalnych celach. Naszym zdaniem, w obecnych realiach obejmujących wielkości potoków pasażerskich, mobilność obywateli oraz ilość i dostępność samochodów osobowych należy wyznaczyć dworce kolejowe, które zdaniem przewoźników są niezbędne do właściwego realizowania procesu przewozowego, a wielkość potoków pasażerskich pozwoli na sfinansowanie przedsięwzięcia.
Z perspektywy obszaru obsługiwanego przez Koleje Dolnośląskie S.A. w chwili obecnej widzimy potrzebę użytkowania dworców: Wrocław Główny, Legnica, Jelenia Góra, Wałbrzych Główny, Węgliniec, Żary, Kłodzko Główne, Kamieniec, Jaworzyna Śląska, tj. dworce na stacjach przesiadkowych. Nie znamy liczby i lokalizacji dworców przewidywanych do utrzymania przez spółkę Dworzec Polski S.A. na terenie Dolnego Śląska, wiemy natomiast, że zadania, jakie winien spełniać dworzec kolejowy uległy znacznej zmianie.
Przykładem jest dworzec tymczasowy Wrocław Główny, gdzie na czas remontu została znacznie zmniejszona liczba kas biletowych Przewozów Regionalnych a w to miejsce zostały uruchomione automaty biletowe i sprzedaż w pociągu. Także przepisy dotyczące rynku przewozowego nakładają dodatkowe obowiązki zarówno na przewoźnika jak i na „zarządcę stacji’. Do podstawowych należy zaliczyć odprawę osób niepełnosprawnych.
Pozostałe, czynne dworce należy zaoferować samorządom pod kątem przekazania lub współpracy w zagospodarowaniu. Odpowiednie regulacje prawne w tym względzie już istnieją. Rozmowy z poszczególnymi samorządami wszystkich szczebli, bezpośrednie omawianie wszystkich aspektów funkcjonowania i finansowania podległej infrastruktury, pozwolą na określenie faktycznych potrzeb i oczekiwań samorządów względem transportu kolejowego i potrzebnej infrastruktury. Szczególnie jest to ważne z uwagi na ciążącym na samorządach obowiązku opracowania planów transportowych.
Podsumowując, należy, z uwagi na bardzo ograniczone środki finansowe dostępne zarówno po stronie przewoźników jak i właściciela infrastruktury, w pierwszej kolejności utrzymywać te dworce, które są kluczowe dla obsługi ruchu pasażerskiego. Przy czym Koleje Dolnośląskie nie wykluczają żadnej z przedstawionych na spotkaniu form finansowania.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024