Kolej wyremontuje „wąskie gardła”?
Rząd poprosi Komisję Europejską o zgodę na nowy sposób wydawania unijnych funduszy na kolej: proste i szybkie remonty. Likwidacja 'wąskich gardeł’ na liniach kolejowych mogłaby znacząco skrócić czasy przejazdów pociągów – pisze gazeta.pl. Komisja Europejska dotychczas niechętnie patrzyła na finansowanie zwykłych remontów torów z funduszy unijnych. Pieniądze dawała tylko na gruntowne modernizacje, takie jak np. 350-kilometrowy odcinek linii E-65 z Gdyni do Warszawy. Inwestycja potrwa do 2014 r., a jej szacowany koszt to ok. 7 mld zł.
– Na tak kosmiczne koszty składa się przede wszystkim cena automatyki systemów sterowania ruchem, wymaganych przez Unię. To po to, by z torów mogły korzystać pociągi z innych krajów – tłumaczy Andrzej Massel, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej. Więcej w Gazecie Wyborczej.