Jerzy Polaczek pyta o infrastrukturę
inforail
22.03.2011 09:19
Jerzy Polaczek pyta o infrastrukturę
Interpelacja poselska w sprawie wyjaśnienia niektórych przyczyn opóźnień prac projektowych dotyczących modernizacji linii kolejowych będących własnością PKP PLK S.A. i możliwych konsekwencji dla pozyskiwania środków Unii Europejskiej na rozwój linii kolejowych w Polsce, złożona przez posła Jerzego Polaczka (PiS): Infrastruktura kolejowa, będąca własnością PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. (PKP PLK S.A.), jest przestarzała i podlega modernizacji finansowanej, w znacznej części, ze środków Unii Europejskiej. Modernizacja ta wymaga przeprowadzenia uprzednich, kosztownych prac projektowych, które są finansowane również w znacznej części przy użyciu środków Unii Europejskiej. Niejednokrotnie PKP PLK S.A. podpisuje z wykonawcami prac projektowych umowy zawierające postanowienia niekorzystne dla świadczących usługi projektowe, zawierające często m.in. postanowienia dotyczące kar umownych za opóźnienia w wykonaniu zadań określonych w umowach, niezależnie od przyczyny powstania tych opóźnień.
Jak mnie wielokrotnie informowano do takich opóźnień dochodzi bardzo często
z przyczyn leżących po stronie zamawiającego (tj. PKP PLK SA), w tym ze względu
na przedłużające się procedury zatwierdzania wykonanych prac projektowych przez PKP PLK S.A., a także wprowadzane przez zamawiającego zmiany przyjętych uprzednio rozwiązań technicznych oraz zlecanie w ramach umowy dodatkowych, czasochłonnych prac projektowych. Powstałe w wyniku takich działań opóźnienia są następnie wykorzystywane przez zamawiającego do naliczania kar umownych. Ponadto, niejednokrotnie kwestionowane są wartości dodatkowych prac wykonywanych na wyraźne żądanie zamawiającego. Zamawiający działając w taki sposób obniża należne wykonawcy wynagrodzenie stosując potrącenie naliczonych przez siebie kar umownych. W tej sytuacji wykonawcy są często zmuszani
do występowania na drogę sądową w celu uzyskania należnego wynagrodzenia. Często wypłata wynagrodzenia jest przedmiotem ugody. Na tle tego rodzaju sytuacji wątpliwości powzięła Komisja Europejska. Z posiadanych przeze mnie informacji wynika, że przedmiotem zainteresowania KE jest niewykorzystanie środków przekazanych przez UE na projekty modernizacji infrastruktury kolejowej w Polsce oraz nienależyty sposób rozliczania umów z wykonawcami prac projektowych.
z przyczyn leżących po stronie zamawiającego (tj. PKP PLK SA), w tym ze względu
na przedłużające się procedury zatwierdzania wykonanych prac projektowych przez PKP PLK S.A., a także wprowadzane przez zamawiającego zmiany przyjętych uprzednio rozwiązań technicznych oraz zlecanie w ramach umowy dodatkowych, czasochłonnych prac projektowych. Powstałe w wyniku takich działań opóźnienia są następnie wykorzystywane przez zamawiającego do naliczania kar umownych. Ponadto, niejednokrotnie kwestionowane są wartości dodatkowych prac wykonywanych na wyraźne żądanie zamawiającego. Zamawiający działając w taki sposób obniża należne wykonawcy wynagrodzenie stosując potrącenie naliczonych przez siebie kar umownych. W tej sytuacji wykonawcy są często zmuszani
do występowania na drogę sądową w celu uzyskania należnego wynagrodzenia. Często wypłata wynagrodzenia jest przedmiotem ugody. Na tle tego rodzaju sytuacji wątpliwości powzięła Komisja Europejska. Z posiadanych przeze mnie informacji wynika, że przedmiotem zainteresowania KE jest niewykorzystanie środków przekazanych przez UE na projekty modernizacji infrastruktury kolejowej w Polsce oraz nienależyty sposób rozliczania umów z wykonawcami prac projektowych.
W związku z powyższym pozwalam sobie zadać Panu Premierowi następujące pytania:
1. Przy ilu projektach modernizacji linii kolejowych wystąpiły opóźnienia
w realizacji prac projektowych? Jakie było średnie opóźnienie w przygotowaniu dokumentacji projektowych i czego dotyczyły?
w realizacji prac projektowych? Jakie było średnie opóźnienie w przygotowaniu dokumentacji projektowych i czego dotyczyły?
2. W ilu projektach modernizacji linii kolejowych PKP PLK S.A., po zawarciu umowy z projektantem, zmieniła założenia realizacji linii kolejowych i dlaczego?
3. W ilu opóźnionych projektach firmy projektowe musiały finansować prace niezwiązane bezpośrednio z projektowaniem (np. geotechnika, geologia, prace geodezyjne) i jaki procent wartości umowy one stanowiły?
4. Jaki jest wpływ Ministerstwa Infrastruktury na umowy zawierane przez
PKP PLK S.A. z wykonawcami prac projektowych modernizacji linii kolejowych? Czy, w związku z finansowaniem prac projektowych ze środków Unii Europejskiej, Minister Infrastruktury kontroluje umowy zawierane przez PKP PLK S.A. z wykonawcami prac projektowych?
PKP PLK S.A. z wykonawcami prac projektowych modernizacji linii kolejowych? Czy, w związku z finansowaniem prac projektowych ze środków Unii Europejskiej, Minister Infrastruktury kontroluje umowy zawierane przez PKP PLK S.A. z wykonawcami prac projektowych?
5. Czy umowy takie były lub są przez Ministra Infrastruktury zatwierdzane? Dlaczego umowy przewidują tak wysokie kary za opóźnienia, często przerastające kwotę samego zamówienia, w sytuacji gdy większość opóźnień powstaje z przyczyn nie leżących po stronie wykonawców prac projektowych?
6. Ile postępowań sądowych zakończyło się lub toczy się przeciwko PKP PLK S.A. w związku z niewypłaceniem wynagrodzenia za realizowane prace projektowe dotyczące modernizacji linii kolejowych?
7. Jakie środki publiczne zostały wydane w związku z zapadłymi wyrokami lub zawartymi ugodami? Jakie środki unijne nie zostały wykorzystane (a więc utracone przez Polskę) w związku z wejściem przez PKP PLK S.A. w spory z wykonawcami prac projektowych?
8. Czy rząd jest w posiadaniu informacji o upadłościach lub utracie płynności finansowej przez firmy projektowe wynikających z przedstawionej wyżej polityki PKP PLK S.A.?
9. Jak rząd ocenia działalność Komisji Oceny Projektów Inwestycyjnych (powoływanej przez kierownictwo PKP PLK S.A.) oraz Branżowej Komisji Oceny Projektów Inwestycyjnych, która prowadzi do opóźnień w realizacji projektów?
10.Jakie działania podjął Minister Infrastruktury, jako reprezentant Skarbu Państwa w PKP PLK S.A. w celu eliminacji opóźnień wynikających z działań KOPI oraz BKOPI?
11.Na jakim etapie znajdują się rozmowy z Komisją Europejską dotyczące niewykorzystania lub błędnego wykorzystania środków przeznaczonych na modernizacje linii kolejowych w Polsce, w szczególności w części dotyczącej projektów? Jakie jest zagrożenie, że już przyznane środki unijne nie zostaną wykorzystane?
12.Jakie mogą być, zdaniem rządu, skutki finansowe dla prac projektowych związanych z modernizacją linii kolejowych w Polsce, wynikające ze stanowiska KE?
13.Czy, w związku z zaistniałą sytuacją, w ocenie rządu, istnieje zagrożenie dla środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przyznanych dla wsparcia modernizacji polskich linii kolejowych? Jakie, sumarycznie, środki finansowe pochodzące z UE zostały utracone lub są zagrożone w związku z polityką PKP PLK S.A. związaną z udzielanymi zamówieniami na prace projektowe dotyczące modernizacji linii kolejowych?
/-/ Jerzy Polaczek
Poseł na Sejm RP
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024