Klimatyczny pocałunek czyli Stadler dla SBB
inforail
07.03.2011 21:16
Klimatyczny pocałunek czyli Stadler dla SBB
W wiedeńskim tunelu aerodynamicznym rozpoczęły się nowego, piętrowego produktu Stadler Rail, przygotowywanego dla kolei SBB.Składy KISS (Komfortabel Innovatier Spurtstarker S-Bahn-Zug –pociąg komfortowy, innowacyjny, szybki podmiejski) są przystosowane do zaspokajania potrzeb przewoźników, obsługujących przede wszystkim przewozy aglomeracyjne. Dodatkowo, zauważyć trzeba, iż dzięki temu, iż nowa konstrukcja dla SBB jest dwupiętrowa, będzie mogła zabrać na swój pokład więcej pasażerów, aniżeli tradycyjny ezt. Pociągami, które zostaną dostarczone SBB, będzie mogło podróżować 1300 pasażerów w każdym, z czego 535 na miejscach siedzących. Ilość podróżnych jest uzależniona od liczby członów pociągu. Może ich być od 2 do 8. Łącznie przewoźnik otrzyma 74 takie pociągi. Ponadto KISS ma trafić również do Westbahn (Austria) –7 sztuk, ODEG (Niemcy) -16 pociągów i CFL (Luksemburg) –8 sztuk, a także szwajcarskich kolej BLS – 24 sztuki.
KISS to rozwinięcie starszych konstrukcji Stadlera –GTW i FLIRT-a. Rozwój ten został osiągnięty nie tylko w układzie napędowym jednostki, ale również budowie zewnętrznej. Zmiany są widoczne zwłaszcza wtedy, gdy porównujemy komponenty wykorzystane przez producenta przy budowie nowego pociągu. I tak przykładowo wskazać można chociażby czoło pociągów KISS i FLIRT, które na pierwszy rzut oka wyglądają bardzo podobnie. I tak w Polsce znajomo prezentować się będą Flirty, jeżdżące w barwach Kolei Mazowieckich. –Budowa modułowa naszych pociągów ma wiele zalet. Przy ich tworzeniu mogliśmy wykorzystać wcześniejsze doświadczenia. Ma także znaczenie przy serwisowaniu i bieżącej eksploatacji jednostek –tłumaczy przedstawiciel producenta Herbert Welte.
Prace nad pociągiem piętrowym Stadler rozpoczął już w 2001 roku, kiedy to powstała koncepcja i pierwsze projekty pojazdów DOSTO. Jego produkcja ruszyła jednak dopiero 7 lat później. Wykorzystano, przy realizacji zamówień doświadczenia, które firma zdobyła w ciągu tych lat. Tak powstał KISS, pociąg przystosowany do wykonywania przewozów regionalnych i aglomeracyjnych, z prędkością do 160 km/h. Co więcej pociągi Stadlera dostępne są również w szybszej wersji –do 200 km/h, z przeznaczeniem do realizacji przewozów dalekobieżnych. Takie pociągi zamówiły niemieckie koleje Westbahn.
– Razem z kolejami SBB określiliśmy bardzo dokładnie parametry pociągu –od długości poczynając, na materiałach z jakich będą wykonywane podłokietniki czy sposób montowania śmietniczek. Chociaż może się wydawać, że są to mało istotne szczegóły, to jednak mają one wpływ na komfort podróżowania pasażerów i dlatego są dla nas tak istotne – podkreśla Christof Bernhart.
Pierwszy KISS dla SBB jest już gotowy i jak wspomniano na wstępie aktualnie trwają jego testy w tunelu aerodynamicznym. Wszystko po to, aby zobaczyć jak pojazd zachowuj się w różnych warunkach atmosferycznych –upał, śnieg, ulewa, mróz…Pojazd ma być gotowy do eksploatacji w każdych warunkach pogodowych. Wszystkie dane i zachowania w zmieniającej się aurze odczytywane są na specjalnie zamontowanych w tym celu przyrządach pomiarowych. Więcej. Klimatyzacja jest testowana w warunkach symulowanego ciepła, takiego, jak podczas liniowej jazdy „wytwarzają”ludzie. Testy w tunelu potrwają do końca marca, pierwszy pociąg ma trafić do SBB już w maju.
KISS dla SBB AG – dane techniczne:
KISS dla SBB AG – dane techniczne:
Długość –150 m
Wysokość –4,595 m
Szerokość –2,8 m
Masa –297 t
Wysokość –4,595 m
Szerokość –2,8 m
Masa –297 t
Układ osi: Bo’Bo’+2’2’+2’2’+2’2’+2’2’+Bo’Bo’
V max –160 km/h
Przyspieszenie –1,1 m/s²
Zasilanie –15 kV (AC)
Liczba miejsc:
Klasa 1 –120
Klasa 2 –415
Stojących –838 (4 os./m²)
Wysokość podłogi:
Przy wejściu –555 mm
Na dolnym poziomie –440 mm
Na górnym poziomie –2515 mm
V max –160 km/h
Przyspieszenie –1,1 m/s²
Zasilanie –15 kV (AC)
Liczba miejsc:
Klasa 1 –120
Klasa 2 –415
Stojących –838 (4 os./m²)
Wysokość podłogi:
Przy wejściu –555 mm
Na dolnym poziomie –440 mm
Na górnym poziomie –2515 mm
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024