Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kraków: Przygotowania do modernizacji E-30

inforail
08.02.2011 21:04

Trwają intensywne przygotowania do rozpoczęcia prac związanych z modernizacją linii E 30, na odcinku od Zabrza do Krakowa. Firmy opracowują harmonogramy prac –pierwszy z nich został już przedstawiony inwestorowi do zatwierdzenia.
Pierwszy harmonogram prac, związanych z modernizacją linii E 30 na odcinku Jaworzno Szczakowa –Kraków Główny Towarowy, został już zaprezentowany inwestorowi przez konsorcjum, na czele którego stoi Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych i Inżynieryjnych S.A. To wykonawca, z którym inwestor –PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. –zawarł pierwszy z kontraktów na przebudowę odcinka od stacji Sosnowiec Jęzor do stacji Trzebinia. Prace prowadzone są w trybie „projektuj i buduj”.
–Firmy muszą dostarczyć harmonogram prac w ciągu 28 dni od dnia podpisania umowy. Zawarliśmy cztery kontrakty budowlane: trzy na typowe projektowanie i budowę linii, a ostatni, nietypowy, jedynie na sygnalizację dla obszaru trzech LCS-ów: Jaworzno Szczakowa, Trzebinia i Kraków Mydlniki –tłumaczy Janusz Pluta, dyrektor projektu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Teraz PKP Polskie Linie Kolejowe analizują przedstawiony harmonogram prac i czekają na dwa pozostałe, które przedstawią im wykonawcy robót na odcinkach Trzebinia –Krzeszowice (kontrakt nr 2) oraz Krzeszowice –Kraków Mydlniki –Kraków Główny Towarowy (kontrakt nr 3). Umowy z nimi zostały podpisane nieco później –21 grudnia 2010 roku. Jakby niezależnie do tego konsorcja realizują swoje zadania –w pierwszym etapie muszą powstać mapy geodezyjne, bez którym trudno byłoby przystąpić do prac projektowych.
Realizacja projektu POIiŚ 7.1-11.1 „Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Zabrze –Katowice –Kraków”polega na kompleksowej modernizacji wszystkich elementów infrastruktury kolejowej linii E 30 na odcinku Sosnowiec Jęzor –Jaworzno Szczakowa –Kraków Główny Towarowy (dotyczy linii kolejowych nr 134 i nr 133).
Zakończenie realizacji robót planowane jest na czerwiec 2014 r.
Projekt POiIŚ 7.1-11.1 jest realizowany w systemie „projektuj i buduj”w ramach czterech postępowań przetargowych dla następujących odcinków:
1. Przetarg nr 1: Modernizacja odcinków: Sosnowiec Jęzor –Jaworzno Szczakowa (km 6,847-0,000 linii nr 134);Jaworzno Szczakowa –Trzebinia (km 15,810-29,110 linii nr 133),
2. Przetarg nr 2: Modernizacja odcinka: Trzebinia –Krzeszowice (17,6 km linii nr 133);
3. Przetarg nr 3: Modernizacja odcinka: Krzeszowice –Kraków Główny Towarowy (20,5 km linii nr 133);
4. Przetarg nr 4: Sygnalizacja dla obszaru: LCS Jaworzno Szczakowa, LCS Trzebinia, LCS Kraków Mydlniki (6,9 km linii nr 134 oraz 51,8 km linii nr 133).
Oprócz czterech kontraktów na realizację robót budowlanych, w ramach projektu realizowane są inne kontrakty na:
•działania informująco-promujące (15.11.2010 r. została podpisana umowa z wykonawcą),
•nadzór nad robotami budowlanymi (03.11.2010 r. otwarto oferty i obecnie trwa praca komisji przetargowej),
•wykonanie budowy i przebudowy sieci i urządzeń stanowiących układ zasilania kolejowej trakcji elektrycznej przez PKP Energetyka S.A. (trwa procedura uzgodnienia treści porozumienia i umowy).
Celem modernizacji linii E 30 jest dostosowanie stacji i szlaków do warunków technicznych wynikających z umów AGC i AGTC dla korytarzy transportowych, tj. do kursowania pociągów pasażerskich z taborem klasycznym z prędkością maksymalną 160 km/h i pociągów towarowych z prędkością maksymalną 120 km/h.