Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Poznański projekt ITS

infotrans
03.02.2011 15:39

5. miejsce na liście rankingowej konkursu 8.3 Rozwój Inteligentnych Systemów Transportowych POIiŚ zajmuje projekt „System ITS dla Poznania”, który otrzymał 43 pkt. na 47 możliwych. Poznań wyprzedziły miasta: Bydgoszcz, Gliwice, Kraków i Wrocław. O tym rankingu pisaliśmy w TransInfo tutaj . Przypominamy, że umieszczenie projektu na liście rankingowej nie jest równoznaczne z przyznaniem dofinansowania. Warunkiem otrzymania dofinansowania jest pozytywny wynik II etapu oceny, która dokonywana jest w oparciu o pełną dokumentację projektu. Podczas II etapu oceny (po 28 stycznia) projekty będą oceniane m.in. w zakresie takich kryteriów jak gotowość techniczna projektu do realizacji, wykonalność finansowa czy trwałość projektu.
Wartość poznańskiego projektu wynosi 102 514 500 złotych, z czego planowana wartość dotacji unijnej to 81 011 848, 77 złotych. Dotacja dla projektu realizowanego przez Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu stanowić będzie 85 procent wartości kosztów kwalifikowanych. Harmonogram przewiduje ogłoszenie przetargu („Zaprojektuj &Wybuduj”) w październiku 2010 roku. Realizacja projektu, o ile procedura przetargowa odbędzie się bez zakłóceń, nastąpi między listopadem 2011 roku a grudniem 2014 roku.
Generalnie projekt ‘System ITS Poznań”to system wspomagania zarządzania ruchem, którego najważniejszym zadaniem będzie integracja wszystkich istniejących w mieście rozwiązań związanych z zarządzaniem ruchem. Cele ogólne dla systemu zarządzania ruchem w Poznaniu:
– bardziej efektywne wykorzystanie istniejącej infrastruktury drogowej i transportowej,
– redukcja liczby wypadków drogowych,
– zmniejszenie zatłoczenia w podstawowym układzie dróg i ulic,
– poprawa warunków podróżowania, zwiększenie popytu na podróżowanie transportem zbiorowym,
– monitorowanie i ochrona środowiska naturalnego,
– bardziej efektywny nadzór nad funkcjonowaniem poszczególnych elementów systemu transportu, poprawa efektywności zarządzania taborem drogowym,
– sprawniejsze zarządzanie ratownictwem drogowym,
– usprawnienie przekazywania informacji kierowcom i podróżnym o funkcjonowaniu systemu transportu.
Zakres prac przewiduje następujące działania:
– rozbudowę infrastruktury teleinformatycznej oraz stworzenie szeregu aplikacji tworzących jedną integrującą platformę informatyczną,
– wdrożenie hierarchicznego sposobu zarządzania ruchem (skrzyżowanie –arteria –obszar) z możliwością predykcji stanów ruchu (15 min.) z rozbudową Centrum Sterowania Ruchem ZDM,
– rozbudowę systemu priorytetów dla komunikacji publicznej, szczególnie tramwajów przy pomocy bezprzewodowych mediów krótkiego zasięgu,
– wdrożenie systemu automatycznej detekcji zdarzeń w newralgicznych punktach sieci,
– budowę przyjaznego systemu informowania podróżnych, zarówno przed podróżą jak i w trakcie podróży (strona internetowa, urządzenia mobilne, tablice zmiennej treści, informacja przystankowa)
Projekt zostanie zrealizowany na obszarze między ulicami Dąbrowskiego –Roosevelta –Głogowską a zachodnią granicą miasta. Warto podkreślić, że rdzeń projektu –część aplikacyjno –informatyczna będzie stanowić podstawę do rozszerzenia w przyszłości na pozostałą część Poznania. Obecnie w Poznaniu funkcjonuje system sterowania ruchem drogowym, nad którym sprawuje pieczę Centrum Sterowania Ruchem (CSR). Opiera się on na rozbudowanym systemie detekcji (pętle indukcyjne i wideodetekcja), detekcji dla pieszych i rowerzystów oraz priorytecie dla komunikacji zbiorowej. Za element ITS można również uznać Strefę Płatnego Parkowania (SPP) z jej systemem poboru opłat. Płatna strefa jest jednym z wielu elementów inżynierii ruchu. CSR i SPP podlegają Zarządowi Dróg Miejskich w Poznaniu.

dzięki systemowi ITS podróżni za pośrednictwem Internetu i urządzeń mobilnych otrzymają informacje o sytuacji ruchowej, planowanym czasie przejazdu. Na tablicach zmiennej treści można będzie wyświetlić komunikaty np. o utrudnieniach w ruchu.

I trochę historii. Poznań jako pierwszy w Polsce zaczął wdrażać system komputerowego sterowania ruchem. Tradycje centralnego sterowania ruchem w Poznaniu sięgają roku 1983, kiedy to pod egidą Instytutu Informatyki Politechniki Poznańskiej wdrożono na 22 skrzyżowaniach okalających śródmieście centralne sterownie ruchem z możliwością zmiany programów sterujących, na podstawie informacji o natężeniach ruchu z pętli detekcyjnych. W 1996 roku Instytut Informatyki Politechniki Poznańskiej opracował „Studium projektowe systemu sterowania ruchem w Poznaniu”, który był podstawą do rozpoczęcia procedury przetargowej na dostawę systemu. W 1996 roku wyłoniono dostawcę systemu, holenderską firmę Nederland Haarlem. W grudniu 1996 roku zainstalowano sprzęt i oprogramowanie w siedzibie nowego centrum sterowania, mieszczącego się w budynku ZDM przy ulicy Góreckiej 15. Pierwszy sterownik systemowy zainstalowano w marcu 1997 roku na skrzyżowaniu ulic Hetmańskiej –Reymonta. W 2002 roku w Centrum Sterowania zainstalowano system firmy MSR-Traffic, obejmujący 27 sterowników ruchu.
Dzisiaj w Poznaniu funkcjonują 262 sygnalizacje świetlne, w tym do systemu sterowania ruchem podłączone są 203.
Łączność ze sterownikami ruchu realizowana jest kilkoma metodami: połączenia modemowe stałe, GSM, DSL: przez internet i liniami teletechnicznymi. Obecnie prowadzone są testy połączenia GPRS. System wykrywania pojazdów oparty jest głównie na detekcji indukcyjnej, na 20 skrzyżowaniach zainstalowano 48 kamer wideodetekcji, do Centrum Sterowania transmitowany jest obraz z 36 kamer z 12 skrzyżowań. Na skrzyżowaniu Garbary –Estkowskiego zainstalowano 4 kamery monitoringu z transmisją obrazu. Na 55 skrzyżowaniach zastosowano priorytety dla komunikacji zbiorowej, w tym na 3 skrzyżowaniach dla autobusów.
Planowane kierunki rozwoju CSR:
1. Dynamiczne i taktyczne zarządzanie ruchem na poziomie arterii, podobszaru, obszaru i aglomeracji.
2. Predykcja stanów sieci (przewidywanie natężeń ruchu).
3. Realizacja zadań kryzysowych (obsługa: wypadków drogowych, katastrof, imprez
masowych).
4. Identyfikacja i realizacja priorytetów dla pojazdów komunikacji zbiorowej i służb interwencyjnych.
5. Automatyczne pobieranie opłat w płatnych strefach parkowania.
6. System informacji parkingowej.
7. System informacji pogodowej.
8. Informacja dla użytkowników sieci o:
– nasyceniu ruchu z informacją o alternatywnych trasach przejazdu,
– wolnych miejscach parkingowych,
– utrudnieniach w ruchu,
9. Integracja z istniejącymi i planowanymi systemami zarządzania.

Lech Gawełek, kierownik CSR Poznań prezentuje dziennikarzom Centrum Lech Gawełek, kierownik CSR Poznań prezentuje dziennikarzom Centrum Lech Gawełek, kierownik CSR Poznań prezentuje dziennikarzom Centrum