Tramwajowe wydarzenie roku 2010: Wybraliście premierową jazdę PESA Swing w Warszawie

infotram
28.12.2010 20:11
Tradycją portalu InfoTram staje się już powoli, że w tramwajowych sondach przeprowadzonych przez naszą redakcję do ostatniej chwili o laur zwycięzcy biją się dwaj krajowi producenci PESA i Solaris. Tak było i tym razem, kiedy to pytaliśmy o najważniejsze wydarzenie roku, wybierane spośród siedmiu subiektywnie przez nas wskazanych propozycji. Tak się złożyło, ze właśnie w roku 2010 miały miejsce pierwsze jazdy z pasażerami tramwajów PESA 120Na Swing oraz Solaris Tramino. Za najważniejsze wydarzenie roku 2010 uznaliście pojawienie się Swingów w Warszawie (23,5% Waszych głosów). Zaraz za PESĄ znalazł się premierowy przejazd z pasażerami Tramino (22% głosów). Ostatnie, najniższe, miejsce na podium dla warszawskiego metra. Rozpoczęcie budowy II linii podziemnej kolejki, jako najważniejsze wydarzenie mijających 12 miesięcy wskazało 17,5% głosujących. Tuż za podium przetarg na budowę sieci tramwajowej w Płocku (13,5% głosów). Szkoda, że po wyborach plany te prawdopodobnie nie wypalą… Na piątym miejscu pierwszy klimatyzowany tramwaj w Krakowie (EU8N), który zdobył 10,5 % Waszych głosów, na szóstym zakup 30-letnich wagonów Pt przez Tramwaje Śląskie (8%) i na końcu stawki zwycięstwo, rodzące się przecież w bólach, Siemensa w przetargu na wagony dla II linii metra –5% głosów. Wszystkim głosującym dziękujemy za oddanie swojego głosu. Jak już wspomnieliśmy głosowaliście na subiektywnie przez nas wskazane wydarzenia, rok 2010 obfitował przecież w inne, dla niektórych niemniej ważne tramwajowe wydarzenia.
Premierowa jazda Solarisa TramnoPremierowa jazda Solarisa TramnoPremierowa jazda Solarisa TraminoPremierowa jazda Solarisa Tramno
A teraz pora na przypomnienie tramwajowego wydarzenia roku 2010! Oto co InfoTram pisał o nim w czerwcu.
Oficjalne włączenie nowego modelu tramwajów nastąpiło w sobotę, 6 czerwca w zajezdni R-3 Woronicza. – 12 czerwca, godz. 12.00 na dwa razy 12 miesięcy przed Euro 2012 –magia liczb? To na pewno ważna data, którą zestawiać będziemy z 26 marca 1908 roku, kiedy uruchomiono tramwaj elektryczny w Warszawie. Wtedy taki sam jak stojący tu na placu wagon typu A pokonał trasę z pl. Krasińskich na pl. Unii Lubelskiej i zrewolucjonizował sposób poruszania się po stolicy –przypomniała podczas inauguracji Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz. – Dziś stojący za mną Swing zrewolucjonizuje wygląd i komfort podróżowania komunikacją miejską w Warszawie.
Nowy tramwaj włączony został do ruchu w paradzie dziewięciu tramwajów obrazujących ich ponad stuletnią warszawską historię. Swing stanął na jej czele, zamknął ją zaś model A z 1907 roku, który był pierwszym tramwajem elektrycznym w Warszawie.
Nowy model 120 Na przez producenta –spółkę PESA Bydgoszcz – został nazwany „Swing”. Wszystkie nowe składy są niskopodłogowe, klimatyzowane. Wyposażone są w biletomaty i monitoring. 186 nowych tramwajów kosztować będzie spółkę Tramwaje Warszawskie ok. 1,5 mld zł, z czego część jest dofinansowana z Unii Europejskiej. Tramwaje będą etapami dostarczane do Warszawy. Wszystkie wagony będą w Warszawie do 2013. Większość z nich, bo 120, dotrze jeszcze przed EURO 2012. Oznacza to, że stolicę czeka prawdziwa „rzeź niewiniątek”, a więc wycofanie z ruchu najstarszych wagonów tramwajowych –13N oraz 105Na. 31 nowych tramwajów zostanie skierowane do obsługi budowanej właśnie trasy tramwajowej na Tarchomin ( na trasie Mostu Północnego). Pierwszy tramwaj przyjechał do Warszawy niemal rok po podpisaniu umowy (trzy miesiące wcześniej niż planowano).
Wprowadzenie do ruchu pierwszego wagonu 120Na zostało porównane do pojawienia się w stolicy wagonów właśnie 13N. Na przełomie lat 50 i 60 na warszawskie torowiska wyruszył pierwszy szybkobieżny tramwaj typu 13N, który szybko stał się symbolem stolicy. W trudnych dekadach lat 70 i 80 tramwaje były wymieniane na pojazdy typu 105 N. Tramwaje typu 13N i 105 N dominują obecnie na Warszawskich torowiskach ale dzięki dostawie 186 tramwajów z Bydgoskiej Pesy 40 % tramwajów starego typu ulegnie wymianie. Dlatego dla Spółki Tramwaje Warszawskie jest to najważniejsze wydarzenie od czasu włączenia do eksploatacji tramwaju typu 105 N w 1975 r. Wcześniej, bo na początku XX wieku pierwszy tramwaj elektryczny typu A zachwycił Warszawiaków. Rozpoczęło to ponad stuletnią historię Warszawskiego Tramwaju Elektrycznego.
Premierowa jazda PESY SwingPremierowa jazda PESY SwingPremierowa jazda PESY SwingPremierowa jazda PESY Swing
Tramwaj 120Na to produkt światowej klasy. Tak jak wszystkie nowoczesne tramwaje na świecie jest w pełni klimatyzowany i wyposażony w monitoring wizyjny, nowoczesne wyświetlacze LCD z informacją pasażerską oraz automat do sprzedaży biletów. Każdy wagon zabiera 201 pasażerów w tym 40 na miejscach siedzących. Tramwaj jest w 100 % niskopodłogowy. Został pomalowany w barwy wybrane przez Warszawiaków. Wagon jest także niezwykle bezpieczny zastosowano w nim specjalną strefę zgniotu (absorbery pochłaniające energię podczas zderzenia), która chroni motorniczego i pasażerów a także tramwaj przed większymi zniszczeniami. Sama diagnostyka tramwaju robi wrażenie, pozwala na zdalną weryfikacje stanu pojazdu. 
Zanim wagon został włączony do ruchu liniowego w końcowych dniach maja przechodził jazdy próbne a w dniach 1/2 czerwca odbyła się ciągła 18-godzinna jazda tramwaju w ramach rozszerzonego odbioru tramwaju. 8 czerwca wagon otrzymał świadectwo homologacyjne, dzięki czemu od 14 czerwca będzie mógł rozpocząć jazdy liniowe na trasie linii 4. Mamy nadzieję, iż wprowadzenie do ruchu tak nowoczesnych tramwajów sprawi, iż przynajmniej część osób korzystających na co dzień z samochodów zostawi je w domach i przesiądzie się do komunikacji –mówił Krzysztof Karos, Prezes Tramwajów Warszawskich. 
Przypomnijmy, iż realizacja zakupu 186 wagonów PESA 120Na jest możliwa dzięki podpisaniu 6 sierpnia 2008r. Umowy Wieloletniej zawartej na lata 2008 – 2027 przez Prezydent m. st. Warszawy Hannę Gronkiewicz –Waltz z Zarządem Tramwajów Warszawskich na świadczenie usług przewozowych. 186 nowych tramwajów kosztować będzie spółkę Tramwaje Warszawskie ok. 1,5 mld zł, z czego część jest dofinansowana z Unii Europejskiej.