Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Funkcjonowanie rynku transportu kolejowego w Polsce – III kwartały 2010

inforail
22.12.2010 13:33
W III kwartałach 2010 roku przewoźnicy osób przewieźli łącznie 194,9 mln pasażerów, o 18,3 mln mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Spadek liczby pasażerów wyniósł blisko 8,6%. Wzrost liczby pasażerów odnotowały dwie spółki będące własnością samorządów Koleje Mazowieckie o 2% i SKM Warszawa 15,5% oraz Usedomer Bäderbahn GmbH o 2,4% – przewoźnik realizujący przewozy transgraniczne na trasie Świnoujście Centrum –Wolgast –Stralsund. W III kwartałach 2010, nastąpił dalszy spadek wykonanej przez przewoźników pracy przewozowej. Przewoźnicy wykonali 13 516,7 mln pasażerokilometrów, o 5,6% mniej niż w roku poprzednim. Wzrost wykonanej pracy przewozowej odnotowały spółki samorządowe, o 13,8%.Największy wzrost zanotowały spółki SKM Warszawa –15,5% oraz Przewozy Regionalne –15%. Na koniec III kwartału największy udział w rynku mierzony przewiezioną liczbą pasażerów posiadają spółki samorządowe – ponad 70%, w tym Przewozy Regionalne 43,5%rynku i Koleje Mazowieckie 20,4%.Mierząc wskaźnikiem wykonanej pracy przewozowej największy udział posiadała spółki PKP Intercity 47,6% oraz Przewozy Regionalne –35,7% rynku. W 2010 roku przewoźnicy osób wykonali pracę eksploatacyjną równą 110,6 mln kilometrów. W porównaniu z rokiem poprzednim łączna długość tras uruchamianych pociągów wzrosła o 3,5mln. Z łącznej długości tras blisko63% stanowiły trasy uruchamianie w ruchu regionalnym. Ich łączna długość wyniosła 69,6 mln kilometrów.
Liczba pasażerówLiczba przewiezionych pasażerówPraca przewozowaUdział przewoźników w rynku
Średnia odległość przewozu 1pasażera wyniosła 69,4 km, o 2,3km więcej niż przed rokiem. W III kwartałach 2010 roku przewozy osób realizowało 11 przewoźników normalnotorowych, w tym: trzy spółki z tzw. Grupy PKP, tj.: PKP Intercity S.A., PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o., PKP Cargo S.A., pięć spółek będących własnością samorządów lokalnych: Przewozy Regionalne Sp. z o.o., Koleje Mazowieckie – KM Sp. z o.o., Szybka Kolej Miejska Sp.z o.o. w Warszawie, Warszawska Kolej Dojazdowa Sp. z o.o., Koleje Dolnośląskie S.A. oraz dwie spółki będąca własnością koncernu DB – DB Schenker Rail Polska S.A. realizująca przewozy na wszystkich niezelektryfikowanych trasach kolejowych województwa kujawsko –pomorskiego oraz Usedomer Bäderbahn GmbH. Spółka Arriva RP wykonywała działalność okazjonalnie. Liczba licencji aktywnych, wydanych na przewozy kolejowe osób, na koniec III kwartału 2010 r. wynosiła 34. W tym 13 licencji posiadały podmioty realizujące przewozy na liniach wąskotorowych. W III kwartale 2010roku pojawili się na polskim rynku przewozu osób, nowi przewoźnicy. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał4 licencje, następującym podmiotom: Koleje Wielkopolskie Sp. z o.o., Koleje Śląskie Sp. z o.o., Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. we Wrocławiu oraz Wiskol Sp. z o.o.
Rynek Zarządców infrastruktury
Zarządcy infrastruktury w III kwartałach 2010 r. sprzedali oraz zrealizowali we własnym zakresie łącznie 2,130 mln tras, o 112 tysięcy więcej niż w analogicznym okresie roku 2010. Wzrost liczby uruchomionych tras wyniósł 5,5%. Liczba tras sprzedanych przez PKP PLK S.A. wyniosła 1,840 mln, co stanowiło 86,4% ogółu sprzedanych oraz zrealizowanych we własnym zakresie tras przez wszystkich zarządców infrastruktury w Polsce. Łącznie przewoźnicy wykonali na sieci zarządców infrastruktury pracę eksploatacyjną równą 170,3 mln kilometrów, o 8,1 mln więcej niż w III kwartałach 2009 roku, wzrost o 5%). Główny zarządca infrastruktury spółka PKP PLK S.A. wykonał pracę eksploatacyjną na poziomie 165,6 mln kilometrów ,o 4,9% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. W III kw.2010 roku działalnością polegającą na zarządzaniu infrastrukturą kolejową na liniach normalno i szerokotorowych zajmowało się 10 przedsiębiorców, w tym 8 zarządców udostępniało infrastrukturę innym przewoźnikom kolejowym. Pozostałe 2 spółki realizowały przewozy dla własnych potrzeb.