Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

123N – nowy produkt FPS Cegielski

infotram
05.12.2006 15:43
Ostatniego dnia października bramy poznańskiej fabryki Cegielski opuścił pierwszy wagon 123N, wyprodukowany dla Warszawy. Tym samym rozpoczęły się premierowe jazdy testowego nowego polskiego tramwaju. W niniejszym tekście chcielibyśmy zaprezentować go nieco bliżej. 
Wagon 123N zaraz po przybyciu do zajezdni Forteczna (foto: M. Rudzki)
Przetarg na dostawę nowych wagonów tramwajowych został rozstrzygnięty przez Tramwaje Warszawskie w styczniu ubiegłego roku. Zwycięzcą okazała się Faryka Pojazdów Szynowych Cegielski z Poznania, która zaproponowała konstrukcję 123N. Dla wielu osób tramwaj ten pozostawał i pozostaje nadal wielka niewiadomą. Mimo to w lipcu 2005 roku Spółka zdecydowała się podpisać umowę z producentem. Jej wartość to 56,86 mln zł. 
Tramwaj 123N jest pojedynczym tramwajem wysokopodłogowym (podłoga na wysokości około 900mm powyżej główki szyny). Wagony posiadają pudło 'otwarte’, pozbawione ścian czołowych, wykonane ze stali nierdzewnej. Jako ściany czołowe zastosowane są kształtki z tworzyw sztucznych, łatwe do wymiany w razie kolizji. Zamontowana w ścianie przedniej szyba panoramiczna zapewnia lepszą widoczność ze stanowiska motorniczego. Wagon posiada 3 pary drzwi odskokowo-uchylnych. Jego estetyka została poprawiona nie tylko dzięki nowym ścianom czołowym ale także dzięki zastosowaniu wklejanych szyb bocznych. Tramwaj wyposażony jest w impulsowy układ rozruchu oparty o tyrystory GTO (projekt IEL, produkcja Woltan) – nowa aparatura różni się tylko w niewielkim stopniu od podobnej z tramwajów 105N2k – w nowych wagonach 123N zastosowano podzielony sterownik pojazdu (jego elementy znajdują się w szafce za stanowiskiem motorniczego, szafce bezpiecznikowej z tyłu wagonu oraz pod podłogą), podległy mu sterownik napędu został przeniesiony pod podłogę, nieznacznie zmienione są (znajdujące się w skrzyni pod podłogą) przekształtniki i oporniki hamowania, zmodyfikowano także programy sterowania wagonem. Wagon napędzany jest 4 silnikami prądu stałego LTd-220 o mocy 41,5kW każdy. Obwody pomocnie zasilane są z przetwornicy statycznej prod. Medcom (umieszczonej w komorze w środkowej części wagonu), oraz z baterii akumulatorów (umieszczonej pod podłogą tylnego pomostu). Zamontowane zostały nowe wózki napędowe 14NN produkcji FPS (bez układu smarowania obrzeży kół ani piasecznic).
Pulpit motorniczego (foto: M.Rudzki)
Zamontowano nowy pulpit motorniczego, sterowanie tramwajem przez prowadzącego pojazd odbywa się za pomocą ręcznego zadajnika jazdy z wbudowanym czuwakiem (podobnie jak w wagonach 105N2k/2000). We wnętrzu wagonu zastosowane są estetyczne płyty laminatowe i wandaloodporne siedzenia (prod. Ster), wyłożone miękką tkaniną. Wagon mieści 97 pasażerów (przy normie 5 osób/m2), w tym 20 na miejscach siedzących – naprzeciw II pary drzwi pozostanie wolna przestrzeń dla wózka dziecięcego (lub dla osób stojących). Poprawiona została wentylacja wnętrza przedziału pasażerskiego – wagony otrzymały cztery dachowe klapy wentylacyjne (nieco większe niż w wagonach 105N2k) oraz przesuwne (zamiast uchylnych) okienka w szybach bocznych (część przesuwna w stosunku 1:5 do części stałej okna). Wnętrze wagonu oświetlone jest świetlówkami ułożonymi w kasetonach tworzących dwie linie przebiegające wzdłuż dachu wagonu, ogrzewanie zapewniać będzie 5 agregatów grzewczych umieszczonych pod fotelami (2 po stronie lewej i 3 po stronie prawej). Wagony wyposażone zostały w system informacji pasażerskiej BUSE z wyświetlaczami i głośnikami (wewnętrznymi i zewnętrznymi).
123N - nowy produkt FPS Cegielski (foto: M.Rudzki)
Pierwotnie zakładano, iż prototyp nowego tramwaju uruchomiony zostanie na przełomie marca i kwietnia 2006, niestety pojawiło się opóźnienie – w styczniu 2006r poinformowano że pierwszy wagon wyjedzie na próby dopiero we wrześniu. Jednak i ten termin okazał się na wyrost – także z powodu konieczności dokonania poprawek w już gotowym prototypie (m.in. konieczne okazały się poprawki osłon wózków) – ostatecznie tramwaj wyjechał na próby poza fabrykę 31 października 2006r. (kiedy to rozpoczęto próby w poznańskiej zajezdni Forteczna). W nocy 14/15 listopada 2006r. wagon wyjechał na pierwszą jazdę próbną po ulicach Poznania. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy na testy ma trafić także drugi wagon 123N. Wówczas możliwe będzie przeprowadzenie jazd zestawów 123N+123N. Do końca 2006r mają być dostarczone do Warszawy w sumie trzy takie wagony, pozostałe dotrą w 2007r.
123N na terenie zajezdni Forteczna (foto: M.Rudzki)
Dane techniczne
Długość –14300 mm
Szerokość –2354 mm
Wysokość –3340 mm
Liczba miejsc –97
Liczba miejsc siedzących –20
Liczba miejsc stojących –77
Wysokość podłogi –900 mm
Układ rozruchu –impulsowy GTO
Typ silników –LTd-220
Liczba silników –4
Moc godzinowa –4×41,5 kW
 123N na terenie zajezdni Forteczna (foto: M.Rudzki)
W powyższym tekście zostały wykorzystane informacje ze strony http://tramwar.republika.pl . Dziękujemy za pomoc jej autorowi Jackowi Karstowi oraz Maciejowi Rudzkiemu za udostępnienie zdjęć.