Powstał międzyzwiązkowy Komitet Protestacyjno-Strajkowy kolejarzy

inforail
21.08.2010 12:29

18 sierpnia br., w wyniku braku realizacji przez rząd RP i właścicieli spółek kolejowych postulatów z 7 kwietnia 2009 r., został powołany wspólny Komitet Protestacyjno-Strajkowy kolejarzy, w skład którego wchodzą Federacja Związków Zawodowych Pracowników PKP, Sekcja Krajowa Kolejarzy NSZZ 'Solidarność’ i Konfederacja Kolejowych Związków Zawodowych.
Przypomnijmy, że w sierpniu 2009 r. kolejarskie centrale związkowe wystosowały do pana Władysława Husejki – przewodniczącego Konwentu Marszałków Województw RP i pana Cezarego Grabarczyka – ministra infrastruktury pismo, w którym, w związku z zagrożeniem utraty płynności finansowej i upadłości polskich kolei, domagano się realizacji łącznie 14 postulatów, w tym m.in.:
1. Odstąpienia od planów prywatyzacji Spółek Grupy bez zapewnienia większościowego udziału Skarbu Państwa i przeznaczenia całości środków uzyskanych w wyniku prywatyzacji na dokapitalizowanie prywatyzowanych Spółek;
2. Pełnego oddłużenia Spółki PKP S.A. i uregulowania spraw podatkowych w operacjach finansowych między spółkami Grupy i w stosunku do Skarbu Państwa;
3. Przekazania nie później niż do 31.12.2009r. niezbędnego do funkcjonowania Spółek majątku w formie aportu;
4. Przekazania do Spółki PKP Cargo S.A. kwoty 230 mln zł na inwestycje, utraconej w wyniku ugody restrukturyzacyjnej, a będącej długiem Przewozów Regionalnych;
5. Zapewnienia Spółce PKP Intercity kwoty 200 mln zł na inwestycje taborowe;
6. Pełnej realizacji ustalonych kwot na finansowanie Przewozów Regionalnych, w tym też realizacji uzgodnionych środków na inwestycje taborowe;
7. Podpisania Paktu Gwarancji Pracowniczych dla pracowników zatrudnionych w Spółce PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o.;
8. Zapewnienia źródeł finansowania inwestycji rozwojowych w spółkach PKP SKM, Koleje Mazowieckie i WKD;
9. Zapewnienia finansowania Spółki PKP PLK na poziomie gwarantującym wykorzystanie wszystkich możliwych środków z UE na modernizację infrastruktury kolejowej;
10. Przyjęcia polityki transportowej państwa gwarantującej finansowanie infrastruktury drogowej i kolejowej w relacji 60:40.
Z uwagi na brak realizacji postulatów a także na brak podjęcia rozmów w sprawie zażegnania katastrofalnej sytuacji polskich kolei, przy jednoczesnym działaniu rządu RP w kierunku doktrynalnej szybkiej prywatyzacji spółek kolejowych, centrale związkowe FZZP PKP, SKK NSZZ 'S’ i KKZZ podejmą akcję protestacyjno-strajkową, której formy zostaną ustalone przez wspólny Komitet i która będzie trwać do czasu pełnej realizacji wystosowanych w ubiegłym roku postulatów.