Powrót tramwajów na ulice Sztokholmu

infotram
10.08.2010 14:43
Choć tytuł niniejszego artykułu można uznać za nieco przesadzony, to jednak zastąpienie linii historycznej przez współczesny tramwaj można uznać za przełomowe wydarzenie w dziejach Sztokholmu.
W 1935 roku w późniejszych tunelach metra kursowały tramwaje. Fot. Stockholms spårvägar, Wikimedia Commons, Public Domain W 1963 roku obowiązywał jeszcze ruch lewostronny i kursowały tramwaje. Fot. Håkan Trapp, Wikimedia Commons, Public Domain
Sztokholm jest nie tylko stolica Szwecji ale również największym ośrodkiem miejskim tego kraju. Miasto liczące ponad 800 tysięcy mieszkańców stanowi środek aglomeracji liczącej ponad 2 miliony obywateli. To w połączeniu z charakterystycznym położeniem na szeregu wysp stawia duże wymagania odnośnie transportu publicznego, który zapewniają pociągi, metro, kolejki miejskie, autobusy a za niedługo również współczesne tramwaje. Oczywiście Sztokholm posiadał w przeszłości rozległą sieć tramwajową. Pierwsza linia tramwaju konnego została otwarta w 1877 roku, natomiast w późniejszym okresie rozrastała się i była poddawana elektryfikacji. W 1915 roku została utworzona spółka AB Stockholms Spårvägar (SS), która w późniejszym czasie przejęła prywatne spółki tramwajowe i dokonała integracji sieci. Stosunkowo wcześnie rozpoczęto budowę tunelów tramwajowych, gdzie pierwszy otwarto w 1933 roku. Po tych doświadczeniach w 1941 roku podjęto decyzję o budowie systemu metra, jednak w pierwszym okresie otwierane odcinki były tymczasowo obsługiwane tramwajami. Dopiero w 1950 roku ruszyła pierwsza linia metra. W dalszym okresie kosztem sieci tramwajowej następowała ekspansja systemu metra, który w 1957 roku obejmował już dwie linie z odgałęzieniami. W związku z istniejącą siecią metra rozpoczęto powolną likwidację systemu tramwajowego, który istniał jeszcze aż do 1967 roku, kiedy to Szwecja zmieniła kierunek ruchu drogowego z lewostronnego na prawostronny. Wówczas uznano, iż dostosowywanie wyeksploatowanych lewostronnych pojazdów do ruchu prawostronnego będzie nieopłacalne. Obawiano się również, iż tramwaje będą wprowadzały zbędne zamieszanie w ruchu drogowym skomplikowanym zmianą kierunku ruchu.
Współczesny pociąg metra. Fot. Bombardier Flexity Swift w Sztokholmie. Fot. Bomberdier
Jednak podczas budowy systemu metra postanowiono pozostawić dwie trasy tramwajowe, które po przekształceniu na kolejkę miejską kursują po dziś dzień. Są to Nockebybanan o długości 5,7 km z 10 przystankami,  Lidingöbanan o długości 9,2 km i 14 przystankach oraz wybudowana w 2000 roku Tvärbanan o długości 11,5 km i 17 przystankach. Te trzy linie stanowią uzupełnienie sieci metra i posiadają szereg punktów stycznych pozwalających na dogodne przesiadki. Pierwotnie trasy Nockebybanan iLidingöbanan były obsługiwane tradycyjnymi tramwajami, jednak wraz z otwieraniem systemu metra wprowadzono na nich obsługę tramwajami dwukierunkowymi wykorzystywanymi wcześniej w ruchu w tunelach. Dzięki temu istniała możliwość bezproblemowej zmiany kierunku ruchu. W późniejszym czasie wprowadzono nowsze generacje pojazdów A30 i B30. W 1998 roku na Nockebybanan wprowadzono nowoczesne pojazdy Flexity Swift produkcji Bombardier Transportation. Łącznie eksploatowanych jest 37 składów tego typu, z czego sześć zostało kupionych jako używane z holenderskiej linii kolejowej RijnGouweLijn, która miała być częściowo obsługiwana lekkimi pojazdami. Te same składy obsługują Tvärbanan, która została otwarta w roku 2000. Linia ta pozwala na odbycie podróży bez konieczności wjazdu do centrum miasta. Trasa zbudowana od podstaw posiada własny pas ruchu, gdzie torowisko jest w głównej mierze wydzielone, choć częściowo przebiega w ulicach (własnym pasem). Do 2013 roku planuje się przedłużenie tej linii o kolejne 7 km.
Zabytkowe tramwaje na ulicach Sztokholmu. Fot. Jonnie Nord, Wikimedia Commons, GFDL Zabytkowe tramwaje na ulicach Sztokholmu. Fot. Jonnie Nord, Wikimedia Commons, GFDL
Jednak te systemy są w dużej mierze niezależne i można je zaliczyć do kolejek miejskich, natomiast tramwaj jeszcze do niedawna istniał w znacznie skromniejszej postaci. Po likwidacji oryginalnego systemu w mieście pozostały jedynie dwie linie pamiętające okres tramwajów (nie licząc odcinków metra), jednak w 1991 roku otwarto linię tramwaju historycznego Djurgården Line. Trasa o długości zaledwie 2,9 km ma aż 10 przystankach choć była trasą muzealną, to jednak stanowiła część systemu transportowego miasta. Tramwaje zabytkowe kursowały codziennie między czerwcem i końcem sierpnia, natomiast okolicznościowe przejazdy następowały między kwietniem a końcem grudnia z przerwą w najcięższym okresie zimowym. Pojazdy do obsługi linii to przebudowane do ruchu prawostronnego tramwaje ze Sztokholmu oraz Goeteborgu, jak również prawostronne pojazdy z Oslo. Już od czasu powstania linii planowano jej przedłużenie i przekształcenie w nowoczesny tramwaj, jednak dopiero w 2008 roku zapadła decyzja o realizacji tej inwestycji. W jej ramach trasa została przedłużona o około 300 metrów w kierunku dworca centralnego w Sztokholmie, natomiast istniejące torowisko dostosowano do potrzeb pojazdów niskopodłogowych. Dla potrzeb linii zamówiono w Bombardier Transportation sześć tramwajów Flexity Classic typu NGT8, których dostawy mają nastąpić w 2011 roku. Jednak ukończona już infrastruktura sprawiła iż podjęto decyzję o tymczasowym wydzierżawieniu trzech tramwajów tego typu z Norrköping oraz takiej samej liczby z Frankfurty nad Menem. Z wykorzystaniem tych pojazdów w dniu 23 sierpnia 2010 roku ma nastąpić oficjalna inauguracja tramwajów w Sztokholmie. Aktualnie prowadzone jest szkolenie motorniczych i próby przed rozpoczęciem przewozów.
Droga do przywrócenia transportu tramwajowego jest długa i kręta, jednak nawet miasta z silnie rozbudowaną siecią metra dążą do przywrócenia tramwaju. Najpierw otwarta w 2000 roku linia Tvärbanan, a obecnie zmodernizowana Djurgården stanowią znaczący obraz zmian w postrzeganiu tramwaju jako współczesnego środka transportu.