Nowości Stadlera
W ubiegły piątek, 4 czerwca 2010 roku, Stadler Rail otworzył oficjalnie dwie nowe fabryki –w Altenrhein i Oberwinterthur w Szwajcarii. Peter Spuhler prezes Grupy Stadler Rail, w obecności Doris Leuthard, prezydenta Szwajcarii oraz przedstawicieli świata polityki i biznesu, dokonał otwarcia nowego centrum kompetencyjnego dla pojazdów piętrowych w Altenrhein. Niejako przy okazji wprowadzono na rynek pierwszy piętrowy zespół trakcyjny DOSTO, który przeznaczony zostanie do obsługi szybkiej kolei miejskiej w aglomeracji zuryskiej. Wydarzenie to sprawiło, iż Stadler Rail w ciągu zaledwie 21 miesięcy od dnia podpisania umowy opracował, zaprojektował i wyprodukował pierwszy pojazd piętrowy. W nowym zakładzie w Oberwinterthur Stadler otworzone zostało natomiast centrum kompetencyjne dla wózków. Koszt obu inwestycji to 60 milionów franków szwajcarskich.
Piętrowy zespół trakcyjny
W dniu 31 sierpnia 2008 Stadler Rail wygrał przetarg ogłoszony przez Szwajcarskie Koleje Federalne SBB na budowę 50 sześcioczłonowych piętrowych zespołów trakcyjnych dla kolei miejskiej w Zurychu, wartych około miliard franków szwajcarskich. Od tego czasu producent otrzymał cztery kolejne zamówienia na pociągi DOSTO: od prywatnego przewoźnika kolejowego Westbahn z Austrii, który zamówił siedem pociągów na trasę Wiedeń-Salzburg, niemieckiego ODEG, który chce kupić 16 DOSTO do obsługi kolei dojazdowej na linii Berlin-Brandenburg. Kilka tygodni temu natomiast szwajcarski przewoźnik BLS zakupił 28 pociągów dla kolei dojazdowej w Bernie, SBB zaś zamówiło kolejne 24 składy DOSTO, które mają zostać przeznaczone do obsługi linii regionalnych. Od momentu wprowadzenia pociągów DOSTO na rynek, Stadler sprzedał łącznie 125 takich jednostek –dla przewoźników z Austrii, Szwajcarii i Niemiec. Za wyjątkiem pojazdów zamówionych przez koleje dojazdowe na linię Berlin-Brandenburg, które mają być produkowane w fabryce Stadlera w Berlinie, pozostałe zamówienia na pociągi DOSTO będą realizowane w nowym Centrum Kompetencyjnym dla pojazdów piętrowych w Altenrhein. Dzięki tym zamówieniom, Grupa Stadler Rail skutecznie zaatakował segment kolei miejskich i dojazdowych o dużym natężeniu ruchu, ale również przewozów intercity, na których pociągi osiągają znaczne prędkości, bo aż do 200 km/h. Zamówienia te stały się przyczynkiem do uruchomienia zakładów w Altenrhein i Oberwinterthur.
Fabryka w Altenrhein została rozbudowana. Powstały dodatkowe przestrzenie, istniejące zaś dotychczas hale produkcyjne wyposażono i przystosowano do potrzeb produkcji pociągów piętrowych. Ze względu na specyficzne wymagania związane z budową pojazdów piętrowych w zakładach tych została zamontowana m.in. frezarka wielkogabarytowa, której długość to 40 metrów. Zakład w Altenrhein Stadler Rail przejął w 1997 roku od firmy Schindler. Powstało tu około 400 miejsc pracy. Obecnie fabryka zatrudnia ponad 450 pracowników.
– Jesteśmy bardzo dumni, że w ciągu zaledwie 21 miesięcy udało nam się stworzyć, zaprojektować i zbudować nasz pierwszy piętrowy zespół trakcyjny DOSTO i wejść tym samym do nowego segmentu rynku kolejowych przewozów pasażerskich –mówił Peter Spuhler, prezes Grupy Stadler Rail. Mamy nadzieję, że wkrótce elektryczne zespoły trakcyjne DOSTO zainteresują również naszych klientów z Polski i wyjadą na polskie linie kolejowe.
Po wózki do Winterthur
Zakład produkcyjny w Winterthur został rozbudowany zmodernizowany, następnie zaś przekształcony w Centrum Kompetencji dla wózków. Fabryka zatrudnia około 210 pracowników i co roku może dostarczać 1.200 wózków. Zakład Stadlera w Winterthur jest następcą byłej Szwajcarskiej Fabryki Lokomotyw i Maszyn (SLM), która od 1998 działała jako Sulzer Winpro AG. Od 2004 roku, Grupa Stadler Rail przejmowała stopniowo udziały w Winpro. Od 2006 roku jest obecna na rynku pod nazwą Stadler Winterthur AG.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024