Gdynia: Otwarcie ofert w przetargu na przebudowę dworca Gdynia Główna

inforail
25.05.2010 08:34
Pięć firm zgłosiło się do przetargu na wybór generalnego wykonawcy prac przy przebudowie zabytkowego dworca Gdynia Główna. Dzisiaj (24.05.2010) w siedzibie Polskich Kolei Państwowych S.A. odbyło się otwarcie ofert. Przebudowa dworca ma się zacząć już w lipcu bieżącego roku.
Jest  to jedna z trzech dużych inwestycji PKP S.A., współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostałe inwestycje to: modernizacja dworca Wrocław Główny i budowa nowego dworca Kraków Główny.
Dworzec Gdynia Głowna zdecydowanie zmieni swoje oblicze. Odtworzona zostanie unikalna, zabytkowa architektura przy jednoczesnym wprowadzeniu nowoczesnych rozwiązań technicznych poprawiających jakość obsługi podróżnych i ich bezpieczeństwo.
Przetarg na przebudowę dworca został ogłoszony 1 kwietnia 2010 roku. PKP S.A. przeznaczyły na tę inwestycję 58 mln 560 tys. złotych brutto.
Najtańsza oferta, przedstawiona przez polsko – hiszpańskie konsorcjum: Mostostal Warszawa S.A. i Acciona Infraestructuras SA opiewa na kwotę 31 mln 93 tys. 6 zł 61 gr brutto. Najdroższą ofertę złożyło natomiast konsorcjum:
– Hydrobudowa Polska S.A.
– Hydrobudowa 9 SA
– Remaxbud sp. z o. o.
– AK –Bud Kurant sp. jawna,
proponując kwotę 45 mln 994 tys. zł brutto.
 
Pozostali oferenci to:
 
·        konsorcjum: Korporacja Budowlana DORACO sp. z o. o., Stabilator sp. z o. o. –44 mln 851 tys. 765 zł 14 gr brutto
 
·        Budimex SA –35 mln 181 tys. 247 zł 82 gr brutto
 
·        Warbud S.A. –41 mln 695 tys. 387 zł 39 gr brutto
Planowany zakres prac na dworcu Gdynia Główna to odbudowa zabytkowego dworca kolejowego łącznie z otwartą kolumnadą łączącą dworzec dalekobieżny z dworcem podmiejskim SKM. Architektura dworca, zgodnie z wytycznymi konserwatora, zostanie odtworzona z jednoczesnym dostosowaniem funkcjonalnym obiektu do wymagań współczesnych standardów obsługi podróżnych.
Ponadto zaplanowano: przebudowę sieci instalacji technicznych i sieci informacyjnej oraz układu funkcjonalnego dworca wraz z odtworzeniem zabytkowego architektonicznego wystroju, zgodnie z wytycznymi konserwatorskimi. Zostanie także wykonana elewacja, wymiana drzwi i okien oraz zużytych elementów dachu. Dworzec zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przy przebudowie zostaną wykorzystane proekologiczne materiały i urządzenia, w tym nowoczesne systemy sterowania mediami.
W wyniku przebudowy Dworzec Gdynia Główna zyska nie tylko na estetyce, ale będzie także bardziej funkcjonalny i przyjazny pasażerom. Poprawi się standard obsługi i bezpieczeństwa podróżnych.
Rozpoczęcie prac budowlano-montażowych zaplanowano w lipcu br. Termin oddania obiektu do użytku to natomiast I kwartał 2012 roku.
Nowy dworzec Gdynia Główna to jedna z trzech dużych inwestycji PKP S.A. , współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostałe inwestycje to: modernizacja dworca Wrocław Główny i budowa nowego dworca Kraków Główny.
Polskie Koleje Państwowe S.A. prowadzą w tej chwili proces inwestycyjny na ponad czterdziestu dworcach kolejowych. Do 2012 roku swoje funkcje, wygląd i dostępność dla pasażerów zmienią dworce we wszystkich regionach Polski i w miastach o różnej wielkości. Jest to największa modernizacja polskich dworców kolejowych od 20 lat!
Do 2012 roku PKP S.A. wydadzą na ten cel fundusze o wartości 980 mln złotych (brutto). Modernizacje finansowane są z następujących źródeł: fundusze Unii Europejskiej (547 mln złotych) , fundusze budżetu Państwa (434 mln złotych) oraz fundusze własne PKP S.A. (102 mln złotych). Przez dwa lata PKP S.A. przygotowały niezbędną dokumentację, pozwolenia administracyjne, uzgodnienia z samorządami oraz finansowanie projektów. Prace budowlane w ramach tego programu na pierwszych dworcach rozpoczną się w pierwszej połowie 2010 roku.
Oprócz tego PKP S.A. współpracuje z dużymi firmami developerskimi, które są współinwestorami z PKP S.A przy projektach przebudowy dworców w: Katowicach, Poznaniu oraz Warszawie (Warszawa Zachodnia). Wartość przygotowywanych wspólnie inwestycji z developerami wynosi ponad 1,5 mld złotych.
PKP S.A. dążą do tego, aby zmodernizowane i budowane nowe dworce były przyjazne pasażerom, bardziej funkcjonalne, wyposażone w nowe rozwiązania stosowane w przestrzeniach publicznych, bardziej bezpieczne i przystosowane do potrzeb osób mających trudności w sprawnym poruszaniu się. Zmodernizowane dworce mają być związane nie tylko z podróżą, lecz także miejscami spotkań i sposobem na spędzanie wolnego czasu. PKP S.A. chcą, aby dworce były nowoczesnymi węzłami komunikacyjnymi łączącymi różne środki transportu z dużymi parkingami, wzbogaconymi o dodatkowe usługi komercyjne, rozrywkowe, biurowe, hotelowe i restauracyjne.