TransInfo Archiwum|Infotram|Przewoźnicy|Nowe pojazdy szynowe do pasażerskich przewozów miejskich w I kw. 2010 roku
Nowe pojazdy szynowe do pasażerskich przewozów miejskich w I kw. 2010 roku
infotram
27.04.2010 11:52
Nowe pojazdy szynowe do pasażerskich przewozów miejskich w I kw. 2010 roku
Pierwszy kwartał roku 2010 upłynął bardzo spokojnie, gdzie jedyne dostawy prowadził Protram. Jednak zważywszy na podpisane kontrakty można mówić, iż najpóźniej w trzecim kwartale dostawy nabiorą tempa, które będzie trwało aż do roku 2013.
W przeciągu pierwszego kwartału roku 2010 jedyne dostawy przeprowadził Protram, który wyprodukował kolejne dwa z ośmiu zamówionych tramwajów typu 205WrAs. Dla porównania w pierwszym kwartale zeszłego roku nie prowadzono żadnych dostaw nowych tramwajów! W roku 2009 zakończono również dostawy nowych wagonów dla Metra w Warszawie, w związku z czym ten segment zostaje „zamrożony”do momentu wyłonienia dostawcy taboru dla drugiej linii metra.
Wykaz dostarczonych typów i ilości taboru miejskiego w 1 kw. 2010 roku.
Lp
|
Dostawca
|
Typ
|
Trakcja
(przekładnia lub napięcie)
|
Rozstaw szyn
|
Odbiorca
(użytkownik)
|
Liczba dostarczonych jednostek
|
Liczba członów
|
Długość
|
Niska podłoga
|
1
|
Protram
|
205WrAs
|
Elektryczna
(600 V=)
|
1435 mm
|
MPK Wrocław
|
2
|
3
|
26,5
|
tak
|
|
|
|
|
|
W sumie
|
2
|
Długość x ilość
|
53
|
|
Tradycyjnie najbardziej licznym segmentem o największym potencjale są tramwaje. Sprowadzając zapotrzebowanie na pojazdy tego typu do wymiarów najpopularniejszego tramwaju typu 105N możemy oceniać, iż w Polsce eksploatowanych jest obecnie 4203 jednostek, co przy założeniu 30 letniego okresu ich eksploatacji oznacza konieczność wymiany 140 pojazdów rocznie. Oznacza to, iż w przeciągu jednego kwartału dostawy powinny wynieść 35 sztuk, podczas gdy faktycznie dotyczyły dwóch tramwajów 205WrAs stanowiących ekwiwalent czterech tramwajów 105N. Wcześniejszy brak dostaw był efektem braku podpisanych kontraktów, jednak w przeciągu roku 2009 zawarto szereg umów, z których niektóre będą oznaczały dostawy już w tym roku. Do finalizacji zamówienia złożonego przez MPK Wrocław w firmie Protram brakuje jeszcze czterech tramwajów 205WrAs oraz czterech dwuwagonowych zestawów tramwajów 204WrAs. Nieoficjalnie słychać również głosy, iż kolejne postępowanie na osiem tramwajów zbliżonych do 205WrAs również trafiło do firmy Protram.
Niewątpliwie najbardziej oczekiwaną tegoroczną premierą będzie tramwaj 120Na, który Pesa produkuje dla Warszawy i Gdańska. Pojazd do Warszawy ma zostać zaprezentowany w połowie roku i rozpocznie on seryjne dostawy, które zostaną zakończone w roku 2013. O rok wcześniej zostanie zakończona dostawa pojazdów dla Gdańska. Dodatkowo pod koniec bieżącego roku zobaczymy pierwsze tramwaje typu Škoda 19T, które docelowo mają obsługiwać linie Tramwaju Plus we Wrocławiu. Z kolei dostawa pierwszych tramwajów Solarisa dla MPK Poznań zostanie rozpoczęta w przyszłym roku.
Na polu przetargów warto odnotować, iż w postępowaniu ogłoszonym przez MPK Kraków ostatecznie wybrano ofertę firmy Bombardier, która dostarczy 24 tramwaje typu NGT8. Podpisanie umowy ma się odbyć w niedalekiej przyszłości, natomiast pojazdy mają być dostarczane w latach 2012-13. Niestety gorzej zakończył się drugi przetarg ogłoszony przez Tramwaje Szczecińskie i obejmujący dostawę zaledwie 6 jednostek. Pomimo tak małego zamówienia toczy się o nie największy bój, efektem którego mieliśmy już trzech zwycięzców. Ostatecznie wszystko zmierza w kierunku anulowania tego nieszczęsnego postępowania.
Pierwszy kwartał 2010 roku to również pozytywny krok w WKD, gdzie po latach prób i jednym nieudanym przetargu w drugim udało się wyłonić dostawcę. Podobnie jak w pierwszym przypadku również w drugim najkorzystniejszą ofertę złożyła Pesa, która dostarczy 14 zespołów składających się z dwóch symetrycznych połówek. Niestety zmiana koncepcji pojazdu z w pełni przechodniego EN95, na nieprzechodnie jednostki odbije się niekorzystnie dla pasażerów, którzy przed rozpoczęciem podróży będą musieli wybrać część składu w której będą podróżowali. Biorąc pod uwagę fakt permanentnej podwójnej eksploatacji pojazdów nową specyfikację można uznać za chybioną.
Zestawienie obecnych kontraktów na dostawy szynowego taboru miejskiego
Zleceniodawca / odbiorca
|
Dostawca
|
Liczba
|
Typ
|
Łączna wartość
(mln zł)
|
Cena jednostkowa (mln zł)
|
Dostawy
|
Uwagi
|
MPK Wrocław
|
Škoda
|
28
|
19T
|
267,75
|
9,562
|
2010-11
|
|
Tramwaje Warszawskie
|
Pesa
|
186
|
120Na
|
1497
|
8,048
|
2010-13
|
|
MPK Wrocław
|
Protram
|
16
|
8 x 204 WrAs + 8x205WrAs
|
33,91
|
2,119
|
2009-10
|
Szacunkowa wartość 205 WrAs –2,8 mln zł;204 WrAs1,4 mln zł
|
ZKM Gdańsk
|
Pesa
|
35
|
120Na
|
305,5
|
8,728
|
2010-12
|
|
MPK Poznań
|
Solaris
|
40
|
Tramino
|
432
|
8,55
|
2011-12
|
Opcja na 20 dodatkowych
|
WKD
|
Pesa
|
14
|
EZT
|
281,82
|
20,13
|
Do końca 2012
|
|
MPK Kraków
|
Bombardier
|
24
|
NGT8
|
58,7 (mln €)
|
2,44 (mln €)
|
2012-13
|
|
MPK Wrocław
|
Protram
|
8
|
205WrAs
|
b/d
|
|
|
Oprócz już rozstrzygniętych, bądź znajdujących się na finiszu postępowań na liście oczekiwanych znalazły się kolejne miasta. Najnowszymi dodatkami są MPK Częstochowa, które zakupi nowe tramwaje dla nowej linii, jak również Olsztyn, który jako pierwsze miasto we współczesnej historii Polski dokona odbudowy sieci tramwajowej.
Przetargi w toku i oczekiwane
Miasto / przewoźnik
|
Liczba jednostek
|
Typ taboru
|
Uwagi
|
WKD
|
6
|
Kolejka miejska
|
Przetarg oczekiwany
|
Tramwaje Szczecińskie
|
30 + 6
|
Tramwaj niskopodłogowy
|
Przetarg oczekiwany
|
Tramwaje Śląskie
|
30
|
Tramwaj niskopodłogowy
|
Przetarg oczekiwany
|
MZK Bydgoszcz
|
b/d
|
Tramwaj niskopodłogowy
|
Przetarg oczekiwany
|
MPK Łódź
|
18
|
Tramwaj niskopodłogowy
|
Przetarg oczekiwany
|
MPK Częstochowa
|
7
|
Tramwaj niskopodłogowy
|
Przetarg oczekiwany
|
Olsztyn
|
13
|
Tramwaj niskopodłogowy
|
Przetarg oczekiwany
|
Początek roku 2010 upłynął bardzo spokojnie, jednak w przeciwieństwie do zeszłego tegoroczny spokój stanowi „ciszę przed burzą”. Dzięki zawartym kontraktom dalsza część roku będzie coraz bardziej ekscytująca i nawet przy niskiej liczbie dostarczonych jednostek wszystko zostanie „odrobione”w przyszłych latach. Rok 2009 został poświęcony na zawieranie umów, które pomimo szeregu emocji jakie budziły zostały zawarte. Efekty tych kontraktów będziemy obserwowali przez najbliższe lata.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022