Moskwa: RŻD do 2012 r. może zakupić 61 lokomotyw TMX
Jak donosi agencja Interfax, rosyjskie koleje RŻD do 2012 roku planują zakup około 30 elektrowozów EP20 (TMX) wspólnego projektu i budowy rosyjskiej firmy Transmaszholding i francuskiej firmy Alstom, jak również 31 elektrowozów 2ES10 produkcji rosyjskiej grupy Sinara i niemieckiego koncernu Siemens, oznajmił dziennikarzom w Moskwie zastępca szefa departamentu polityki technicznej RŻD, Dawid Kirżner. Według niego, w 2020 r. RŻD do 2016-2017 roku może kupić 200 elektrowozów EP20 i do 221 elektrowozów 2ES10.
”Zakładam, że dziś finansowanie wszystkie prac na okres trzech lat jest zabezpieczone. Rozważmy teraz, na przykład kontrakty długoterminowe na dostawę 200 elektrowozów EP20, i 221 elektrowozów 2ES10. Oczywiste jest, że żadna firma nie może ich wyprodukować w terminie trzech lat, tak więc teraz rozpatrujemy możliwości opcyjne”- powiedział.
”Gwarantujemy, że po potwierdzeniu parametrów jakościowych, kupimy wszystkie te elektrowozy”- dodał D. Kirżner.
EP20 – dwusystemowy elektrowóz, przeznaczony do jazdy z prędkością do 200 km/h. Lokomotywa ta jest rozwijana we współpracy Transmaszholding i Alstom. Na podstawie EP20 w przyszłości planowane jest stworzenie rodziny nowych rosyjskich lokomotyw do różnych celów. Oczekuje się, że prototyp elektrowozu spółka przedstawi pod koniec 2010 roku.
2ES10 – nowe dwusystemowe elektrowozy towarowe z silnikiem asynchronicznym, wspólnie opracowane przez grupę Sinara i firmę Siemens. Do ich produkcji Strony zgodziły się na ustanowienie spółki joint venture w Rosji, gdzie spółka będzie właścicielem 51% kapitału zakładowego. Planuje się, że zakład będzie produkować 120 elektrowozów rocznie. Prototyp nowej lokomotywy planowany jest na 2010 r., produkcja seryjna ma się rozpocząć w 2011 r. Elektrowóz ten będzie mógł ciągnąć składy do 9-10 tys. ton, o około 30-40% więcej niż potrafią dzisiejsze lokomotywy.