Włoszczowa Północna – najsławniejszy peron w Polsce
inforail
05.11.2006 20:50
Włoszczowa Północna – najsławniejszy peron w Polsce
Włoszczowa to niewielka miejscowość, w południowo – zachodniej części województwa świętokrzyskiego. Zamieszkuje ją około 21 tysięcy ludzi. Niedawno trafiła do mediów jako temat dyżurny. Stało się tak za sprawą przystanku kolejowego Włoszczowa Północna. Kilkusetmetrowy peron, pomieszczenia dla pasażerów oraz bywający na nich oficjele pojawiali się na pierwszych stronach gazet i na ekranach telewizorów. W „Infobusie”spróbowaliśmy zebrać kilka faktów na temat komunikacji we Włoszczowej, jak dojechać i wyjechać z tego miasta.
Przez teren gminy Włoszczowa przebiegają dwie linie kolejowe. Centralna Magistrala Kolejowa (CMK) z Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia, wybudowana w latach 1971-1977, przebiegająca przez środek gminy z północnego –wschodu na południowy –zachód, od strony zachodniej miasta Włoszczowa. Linia ta (nr krajowy 4) jest elementem w zasobach kolejnictwa Unii Europejskiej (symbol E6 C65). W przyszłości CMK ma stanowić połączenie państw skandynawskich z państwami leżącymi na południu Europy. W Polsce jest to obecnie najdogodniejsze połączenie z Warszawy do Krakowa i Katowic. Pociągi kursujące po CMK rozwijają prędkość do 160 km / h i przebywają drogę w około 2 i pół godziny. Drugą linią kolejową, zelektryfikowaną i dwutorową na terenie Włoszczowej jest linia Kielce –Częstochowa, która przecina teren ze wschodu na zachód, ze stacją we Włoszczowie i przystankiem w Czarncy.
Włoszczowa jest także węzłem dróg o znaczeniu regionalnym Przez gminę przebiegają następujące drogi wojewódzkie: nr 742 Przygłów –Przedbórz –Włoszczowa –Nagłowicie, łącząca gminę z Piotrkowem Trybunalskim i Jędrzejowem, nr 785 Ciężkowice –Żytno –Włoszczowa, łącząca gminę z Radomskiem oraz nr 786 Częstochowa –Koniecpol –Włoszczowa –Łopuszno, łącząca Częstochowę z Kielcami
We Włoszczowej powstał nowy przystanek kolejowy „Włoszczowa Północna”. Usytuowany jest na CMK, czyli linii międzyregionalnej. W ramach inwestycji Grupa PKP zmodernizowała układ torowy, przebudowała sieć trakcyjną i wybudowała nowy przystanek kolejowy. Przebudowa infrastruktury rozpoczęła się w marcu 2006 roku. Była prowadzona w ramach modernizacji odcinka Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie. Inwestorami byli: PKP Polskie Linie Kolejowe, PKP Energetyka i PKP S.A. Prace wykonała spółka Zakład Napraw Infrastruktury Radom. Na koszty inwestycji złożyły się:
1. Budowa peronu o długości 300 m – 909,5 tys. zł
2. Roboty torowe realizowane w ramach projektu „Modernizacja linii nr 4 –E65 na odc. Grodzisk Mazowiecki –Zawiercie”- 1 838,5 tys. zł
3. Budowa parkingu wraz z odwodnieniem, oświetleniem i zagospodarowaniem terenu – 298,2 tys. zł.
Należy dodać, że inwestycja była współfinansowana ze środków samorządu Miasta Włoszczowa i samorządu Powiatu Włoszczowa.
Postawmy się w sytuacji mieszkańca Włoszczowej, sprzed otwarcia stacji na CMK. Jak dojechać do Warszawy w dzień powszedni ? Jest autobus pospieszny, przez Końskie i Nowe Miasto nad Pilicą o godz. 7:10, kosztuje 32 zł i jedzie koło 4,5 godziny. Odjechać z Warszawy można o 13:45, by o 18:13 być we Włoszczowej. Na pobyt w stolicy zostaje około dwóch godziny. Niezbyt wiele, jeśli chciałoby się załatwić jakąś sprawę. Pociągiem można było się wybrać np. O godz. 5:14 i przyjechać do stolicy o 10:27,z przesiadką w Kielcach, za 37 zł. Inna propozycja to wyjazd o 6:00, przez Częstochowę, za 40 zł i przyjazd o 11:22. Była też możliwa podróż np. przez Zawiercie, ale jej koszt to około 100 zł. Miesiąc temu najkrótszy czas przejazdu pociągiem to 4 i pół godziny, najdłuższy – nawet 6 godzin. Podróż z Warszawy to np. Wyjazd o 15:33, lub 16:28 przez Kielce, przyjazd do Włoszczowej, godz. 20:11 lub 21:15.
Od 16 października tego roku, dzięki wybudowanej stacji Włoszczowa Północna, mieszkańcy regionu mają dostęp do połączeń kolejowych bez przesiadek z Krakowem, i Warszawą obsługiwanych przez pociągi spółki PKP Intercity. Na stacji zatrzymują się następujące pociągi:
W kierunku Warszawy: TLK „Augustyn Kordecki”, odjazd 6:38 przyjazd Warszawa Wschodnia 8:32, relacji Częstochowa Główna – Warszawa Wschodnia, odjazd Częstochowa Główna 5:02, express „Ernest Malinowski”odjazd 21:20 przyjazd Warszawa Wschodnia 23:01., relacji Krynica / Kraków Główny – Warszawa Wschodnia., odjazd Krynica 15:46, Kraków Główny 20:00.
W kierunku Częstochowy i Krakowa:
Ex „Ernest Malinowski”, odjazd 7:31, przyjazd Kraków Główny 8:54, przyjazd Krynica 13:11, relacji Warszawa Wschodnia – Kraków Główny / Krynica, odjazd Warszawa Wschodnia 5:53, TLK „Augustyn Kordecki”odjazd 18:09, przyjazd Częstochowa Główna 19:20, relacji Warszawa Wschodnia – Częstochowa Główna, odjazd Warszawa Wschodnia 16:18.
Odległość w Włoszczowej Północnej do Warszawy Wschodniej wynosi 190 km, przejazd TLK trwa 1 godz. 53 minuty, ekspressem 1 godz. 42 minuty, z Włoszczowej do Częstochowy jest 61 km, które pociąg przebywa 1 godz. 1 minutę, z Włoszczowej do Krakowa przejechanie 107 km zajmuje 1 godz. i 22 minuty.
Przejazd z Warszawy do Włoszczowej TLK kosztuje w klasie II 37 złotych, w klasie I – 54 zł, ekspresem odpowiednio 62 i 88 zł, z Włoszczowej do Częstochowy – II kl. 20 zł, I kl. 28 zł., z Włoszczowej do Krakowa – 48 i 65 zł.
Powyższe dane pokazują, że przystanek we Włoszczowej Północnej będzie służył głównie mieszkańcom tego miasta. Dla nich najkorzystniejsze jest ranne połączenie, dzięki któremu mogą dotrzeć do Warszawy, załatwić sprawy i wrócić po południu. Podobnie mogą wyjechać do Krakowa. Z zatrzymania ekspresu ze stolicy skorzysta zapewne niewielu Warszawiaków. Zauważyć też trzeba, że pociąg „Augustyn Kordecki”, jako TLK oferuje przystępną cenę za podróż. Natomiast proporcja odległości do ceny w przypadku ekspresu jest mniej korzystna. Otwarcie nowego przystanku „Włoszczowa Północ”trafiło na pierwsze strony gazet i pierwsze miejsca w wiadomościach radiowych i telewizyjnych. Zastanawiano się, czy słusznie wydano pieniądze, komu ma służyć ta inwestycja. Jak się wydaje odpowiedzi udzielą mieszkańcy Włoszczowej i okolic, którzy zagłosują swoimi podróżami.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024