Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Szybszy szybki tramwaj

infotram
17.02.2010 00:48
Dobra informacja dla krakowskich pasażerów. Od soboty –13 lutego 2010 roku skrócił się czas przejazdu linii tramwajowych kursujących w korytarzu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju –taką informację przekazał Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu.
Tunel krakowskiego szybkiego tramwaju (foto: K. Gałat)Krakowski szybki tramwaj (foto: J. Zalwert)Krakowski szybki tramwaj (foto: J. Zalwert)
Co to oznacza dla pasażerów? Otóż w związku z postępującą optymalizacją działania systemu sterowania ruchem, linia numer 50 przyspiesza, a wraz z nią wszystkie inne tramwaje, kursujące po jej trasie (3, 5, 6, 7, 9, 13, 23, 24 i 51). W związku z tym zmienia się także rozkład jazdy krakowskiego szybkiego tramwaju. Jak informuje ZIKiT w dni powszednie, linia numer 50 będzie wyjeżdżała z pętli na Kurdwanowie minutę później. Rozkład wyrówna się z dotychczasowym na przystanku przy 'Kablu’. Zmniejszono bowiem czas przejazdu pomiędzy 'Bieżanowską’ a 'Kablem’ z 2 minut do 1 minuty. Druga minuta zostanie „ucięta”pomiędzy przystankami 'Rondo Grzegórzeckie’ i 'Rondo Mogilskie’. Ze zmianą godzin odjazdu szybkiego tramwaju wiąże się również skrócenie czasu przejazdu na tej trasie. Linia 50 z Kurdwanowa do Krowodrzy w godzinach szczytu popołudniowego będzie jechała 37 minut, a przez większą część dnia 36 minut. Gdy ponad rok temu uruchamiano linię krakowskiego szybkiego tramwaju, czas ten wynosił 42 minuty. W przeciwnym kierunku minuta odjęta została pomiędzy przystankami 'Dworzec Towarowy’ i 'Politechnika’ oraz 'Powstańców Wielkopolskich’ i 'Cmentarz Podgórski’. Dzięki temu, czas przejazdu będzie wynosił 38 minut w godzinach szczytu popołudniowego i 37 przez większą resztę dnia. Rok temu czas przejazdu wynosił 43 minuty.
Krakowski szybki tramwaj (foto: J. Zalwert)Krakowski szybki tramwaj (foto: J. Zalwert)
Przypomnijmy, iż krakowski szybki tramwaj wystartował ponad rok temu –w dniu 12 grudnia 2008. Łącznie linia szybkiego tramwaju w stolicy Małopolski liczy obecnie 14 km długości, jednak według projektów ma zostać wydłużona. Część jej trasy przebiega w tunelu o długości 1538 metrów, wewnątrz którego znajduje się 3078 metrów torowiska tramwajowego prowadzącego od zmodernizowanego w latach 2004-2008 ronda Mogilskiego pod ulicą Lubomierską do Dworca Głównego PKP. Tu, dokładnie pod peronami, znajduje się pierwsza stacja Dworzec Główny Tunel, następnie tunel skręca w prawo by pod Galerią Krakowską i dalej wzdłuż Nowej Pawiej dotrzeć do kolejnej stacji Politechnika. Węzeł Politechnika to para dwóch przystanków tramwajowych znajdujących się jeden pod drugim. Następnie linia kończy się rampą gdzie pod estakadą al. 29 listopada łączy się z torowiskiem wzdłuż ul. Pawiej i dalej biegną wzdłuż torów kolejowych do pętli Dworzec Towarowy skąd można udać się przez Kleparz i Długą ponownie do centrum, lub estakadą nad torami do pętli Krowodrza Górka. Na trasie krakowskiego szybkiego tramwaju pojawiają się wyłącznie wagony niskopodłogowe, głównie Bombardiery NGT6.