Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Budapeszt: Zmniejszenie dotacji i zwiększenie roli ministra na kolei

inforail
15.02.2010 16:04

Jak informuje gazeta ekonomiczna Menedzsment Fórum, po ubiegłorocznej sumie 165 mld forintów, w tym roku koleje państwowe Magyar Államvasútak (MÁV) otrzymają tylko 122 mld forintów dotacji państwowej. Jednocześnie węgiersko-austriacka kolej Győr-Sopron-Ebenfurthi Vasút/Raab-Oedenburg-Ebenfurther Eisebahnen (GySEV/ROeEE) otrzyma od państwa węgierskiego 5,5 mld forintów dotacji niezależnie od funduszy otrzymanych od państwa austriackiego.
Według nowej ustawy, kompetentny minister otrzyma bardzo szerokie kompetencje nadzoru i ingerencji w sprawy wewnętrzne kolei wchodzących w skład grupy MÁV. Między innymi prezesa, dyrektora generalnego, członków zarządu i komisji nadzorczej można będzie mianować li tylko po wstępnej akceptacji kandydatury przez ministra.
Rok 2009 MÁV zamknął niedoborami wysokości 28,9 mld forintów, a wpływy kasowe wyniosły 178,3 mld forintów. W latach 2000-2009 MÁV ogółem otrzymał od państwa 3496 mld forintów dotacji, a oprócz tego na remont i budowę infrastruktury kolejowej, Narodowa Agencja Rozwoju Infrastruktury (Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Ügynökség) wydała 622 mld forintów i tytułem podatków wpłaciła do budżetu 408 mld forintów.