Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
13 stycznia w Poczdamie odbył się drugi szczyt polityczny polsko-niemieckiej inicjatywy Partnerstwo Odry, w którym udział wzięli m.in. marszałkowie województw dolnośląskiego, lubuskiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego. W ramach spotkania dyskutowano m.in. o przygotowanym przez niemiecką stronę opracowaniu „Osiem regionów- wspólna polityka transportowa”. To oznacza, że na reszcie o sprawach transportowych dyskutujemy na najwyższym szczeblu. Na spotkanie przybyli członkowie władz regionów, tj.: marszałkowie, premierzy krajów związkowych, wojewodowie oraz prezydenci miast uczestniczących we współpracy. Ze strony polskiej w szczycie wzięli udział: Marcin Jabłoński – Marszałek Województwa Lubuskiego, Marek Łapiński – Marszałek Województwa Dolnośląskiego, Marek Woźniak – Marszałek Województwa Wielkopolskiego, Władysław Husejko- Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego, Wojewoda Lubuski Helena Hatka, Wojewoda Wielkopolski Piotr Florek, Piotr Stachańczyk – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Straw Wewnętrznych i Administracji RP, Współprzewodniczący Polsko-Niemieckiej Komisji Międzyrządowej po stronie polskiej oraz prezydenci Zielonej Góry i Gorzowa Wlkp. Natomiast skład delegacji niemieckiej przedstawiał się następująco: Matthias Platzeck – Premier Kraju Związkowego Brandenburgia, Erwin Sellering – Premier Kraju Związkowego Meklemburgia-Pomorze Przednie, Klaus Wowereit – Rządzący Burmistrz Kraju Związkowego Berlin, Erhard Weimann – Sekretarz Stanu, Pełnomocnik Wolnego Państwa Saksonia przy Federacji Niemieckiej i Rolf Mafael – Ministerstwo Spraw Zagranicznych RFN, Współprzewodniczący Polsko-Niemieckiej Komisji Międzyrządowej. Nie zabrakło również obecności przedstawicieli ministerstw z obu krajów oraz z Ambasady RP w Berlinie.
Efekty rozmów
Uczestnicy spotkania wskazywali na to, iż infrastruktura transportowa ma wielkie znaczenie dla rozwoju gospodarki i wzajemnych kontaktów pogranicza. Spotkanie było zwieńczeniem wielomiesięcznych prac nad priorytetami, nad których przygotowaniem pracowała grupa robocza ds. infrastruktury transportowej z obu stron. Wypracowała ona wstępne propozycje priorytetów transgranicznych pod roboczym tytułem „Osiem regionów- wspólna polityka transportowa”. Należy zaznaczyć, iż nie wszystkie zamierzone inwestycje zgłoszone przez stronę polską cieszą się poparciem strony niemieckiej i odwrotnie. Wiele planowanych przedsięwzięć wymaga uzgodnień i poparcia ze strony rządów Polski i Niemiec. Dotyczy to szczególnie strony polskiej, która jest krajem unitarnym i regiony nie mają tak dużej kompetencji jak niemieckie. W związku z tym wszyscy czterej marszałkowie wnioskowali na szczycie w Poczdamie o to, aby dalsze prace nad priorytetami komunikacyjnymi obszaru Partnerstwa Odry (’Osiem regionów – wspólny obszar komunikacyjny”) były prowadzone w ramach Komitetu ds. Gospodarki Przestrzennej Polsko-Niemieckiej Komisji Międzyrządowej ds. Współpracy Regionalnej I Przygranicznej. Uczestnicy spotkania przyjęli propozycję polskich województw. Dokument po uzgodnieniu w polsko-niemieckim komitecie powinien wrócić pod obrady Partnerstwa Odry i być przyjęty na następnym szczycie w październiku w Szczecinie. Do jesieni zostanie także opracowana mapa inwestycji polsko-niemieckiego obszaru pogranicza.
Wielkopolska o Partnerstwie
O wypowiedź na temat transportowego znaczenia Partnerstwa Odry poprosiliśmy Marka Woźniaka, Marszałka Województwa Wielkopolskiego. Oto co nam powiedział: –„Rozwój infrastruktury transportowej na terenach pogranicza polsko – niemieckiego jest jednym z najważniejszych obszarów współpracy w ramach Partnerstwa Odry. Nasze poglądy w tej dziedzinie są zbieżne, jednak istotną kwestią jest wypracowanie modelu współdziałania, pozwalającego uwzględnić różnice w prawnym umocowaniu polskich regionów i niemieckich landów. Przygotowane przez stronę niemiecką opracowanie „Osiem regionów- wspólna polityka transportowa”oraz stanowiska polskich regionów wskazują, że obok zbieżnych stanowisk, w niektórych kwestiach może też występować konflikt interesów. Dlatego zaproponowałem w Poczdamie, aby płaszczyzną dalszej współpracy nad tymi zagadnieniami stał się Komitet ds. Gospodarki Przestrzennej, działający w ramach Polsko-Niemieckiej Komisji Międzyrządowej ds. Współpracy Regionalnej i Przygranicznej. Ze strony polskiej podstawą prac byłaby „Mapa zamierzeń inwestycyjnych polskiego obszaru pogranicza wzdłuż granicy polsko-niemieckiej”. Wydelegowanie przez każdego z uczestników Partnerstwa Odry swojego eksperta do Komitetu pozwoli przygotować dokument uwzględniający interesy państw i regionów. Cieszę się, że propozycja ta została przyjęta przez wszystkich uczestników szczytu poczdamskiego.
Zaproponowałem również opracowanie szczegółowych działań związanych z rozwojem współpracy w dziedzinie turystyki, ze szczególnym uwzględnieniem turystyki wodnej. I myślę, że w tej dziedzinie – jako formę współpracy – warto rozważyć Europejskie Ugrupowanie Współpracy Terytorialnej. O tym nowym w Unii Europejskiej instrumencie współpracy transgranicznej mówiłem już podczas szczytu w Poznaniu, jesienią 2008 roku. Cieszy się on coraz większym powodzeniem w krajach Wspólnoty, bo pozwala między innymi rozwiązywać problemy wynikające z różnych uwarunkowań prawnych, w jakich działają europejskie regiony.”
Harmonogram spotkań
Jak już wspomnieliśmy w Poczdamie ustalono, iż w czerwcu br. odbędzie się kolejne spotkanie dotyczące projektów transportowych z udziałem ministerstw branżowych krajów związkowych i członków zarządu województw odpowiedzialnych za te kwestie. Władysław Husejko –Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego zaprosił zebranych na kolejny szczyt w ramach Partnerstwa Odry, który odbędzie się w październiku tego roku w Szczecinie. Jednocześnie, poinformował, iż tematami wiodącymi kolejnego spotkania na szczycie będą: nauka, współpraca wyższych uczelni i innowacyjność. Strony muszą wypracować do tego czasu propozycje wspólnych działań, głównie przy współudziale wyższych uczelni i instytucji badawczych. Województwo Zachodniopomorskie, jako lider tego projektu chce doprowadzić do zacieśnienia współpracy polskich i niemieckich ośrodków naukowych poprzez lepsze wykorzystanie potencjału naukowego regionów Odry, zwłaszcza w dyscyplinach pozwalających na wykorzystanie efektu synergii. W rezultacie Region Odry uzyska przewagę konkurencyjną oraz powinno nastąpić zminimalizowanie niekorzystnych skutków nadchodzących zmian demograficznych. Oczekujemy, że w efekcie takiej współpracy powinno nastąpić wzmocnienie innowacyjności regionów prowadzące do budowy gospodarki opartej na wiedzy. Taka wizja jest całkowicie zgodna zarówno ze strategiami rozwojowymi wszystkich regionów Partnerstwa Odry jak i ze Strategią Lizbońską.