Budapeszt: Pprzebudowa linii Budapeszt – Tárnok i Budapeszt – Ostrzychom
Jak informuje gazeta ekonomiczna Napi Gazdaság oraz Radio Budapeszt, na zamykającej ten rok konferencji prasowej, Narodowej Agencji Rozwoju Infrastruktury (Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt) budującej drogi i koleje, dyrektorzy Kálmán Reményik, Bálint Benyói János Galuska oznajmili, że w 2010 kosztem 65 mld forintów dokonają modernizacji 24-kilometrowej linii kolejowej nr 30 Budapeszt-Kelenföld –Tárnok, obsługującej pociągi jadące nad Balaton, do Pécs, Szekszárd, Kaposvár, Veszprém i Szombathely oraz do Nagykanizsa i Keszthely. Tutaj w miejsce dotychczasowych trzech torów linia otrzyma cztery tory.
Zmodernizowana i przebudowana na dwutorową zostanie 50-kilometrowa linia kolejowa numer 2 Budapeszt-Rákosrendező –Ostrzychom (Esztergom). W obu przypadkach na odcinku podmiejskim zbudowane zostaną parkingi P + R a stacje otrzymają podwyższone perony, które dotychczas na Węgrzech stanowiły rzadkość.
Według sondaży opinii publicznej, pasażerowie generalnie są niezadowoleni z kolei, gdzie ceny biletów nie odpowiadają jakości świadczonych usług. Przy tym Budapeszteńczycy oraz mieszkańcy aglomeracji narzekają na to, że na terenie stolicy sieć kolejowa, w tym linie okrężne i bocznice przemysłowe w dalszym ciągu nie są wykorzystane dla celów komunikacji miejskiej ze względu np. na zupełny brak stacji i przystanków. Problemem linii drugo- i trzeciorzędnych jest fakt, że tory są w tak kiepskim stanie, że pociągi jadą na nich z żółwią szybkością, a przez to pasażerowie uciekają do szybszych lecz drogich w eksploatacji autobusów.