Budapeszt: Pprzebudowa linii Budapeszt – Tárnok i Budapeszt – Ostrzychom

inforail
17.12.2009 14:42

Pociąg do Ostrzychomia. Fot. R. von Bagratuni

Jak informuje gazeta ekonomiczna Napi Gazdaság oraz Radio Budapeszt, na zamykającej ten rok konferencji prasowej, Narodowej Agencji Rozwoju Infrastruktury (Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt) budującej drogi i koleje, dyrektorzy Kálmán Reményik, Bálint Benyói János Galuska oznajmili, że w 2010 kosztem 65 mld forintów dokonają modernizacji 24-kilometrowej linii kolejowej nr 30 Budapeszt-Kelenföld –Tárnok, obsługującej pociągi jadące nad Balaton, do Pécs, Szekszárd, Kaposvár, Veszprém i Szombathely oraz do Nagykanizsa i Keszthely. Tutaj w miejsce dotychczasowych trzech torów linia otrzyma cztery tory.
Zmodernizowana i przebudowana na dwutorową zostanie 50-kilometrowa linia kolejowa numer 2 Budapeszt-Rákosrendező –Ostrzychom (Esztergom). W obu przypadkach na odcinku podmiejskim zbudowane zostaną parkingi P + R a stacje otrzymają podwyższone perony, które dotychczas na Węgrzech stanowiły rzadkość.
Według sondaży opinii publicznej, pasażerowie generalnie są niezadowoleni z kolei, gdzie ceny biletów nie odpowiadają jakości świadczonych usług. Przy tym Budapeszteńczycy oraz mieszkańcy aglomeracji narzekają na to, że na terenie stolicy sieć kolejowa, w tym linie okrężne i bocznice przemysłowe w dalszym ciągu nie są wykorzystane dla celów komunikacji miejskiej ze względu np. na zupełny brak stacji i przystanków. Problemem linii drugo- i trzeciorzędnych jest fakt, że tory są w tak kiepskim stanie, że pociągi jadą na nich z żółwią szybkością, a przez to pasażerowie uciekają do szybszych lecz drogich w eksploatacji autobusów.