Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Budapeszt: W ciągu kilku lat 50 nowych Traxxów stanie na służbę MÁV

inforail
10.12.2009 12:14

Jak informuje gazeta ekonomiczna Menedzsment Fórum, usunięto ostatnią przeszkodę przed zakupem przez MÁV Trakció25 nowych wielosystemowych elektrowozów Traxx produkcji Bomabardier Transportation, na które (z opcją na dalsze 25 elektrowozów) po cenie 3,1 mln €za sztukę, jeszcze w listopadzie 2008 r. podpisano kontrakt. Dzięki wspomnianym 25 elektrowozom, MÁV Trakciórocznie zaoszczędzi ponad 1 mld forintów, gdyż obecnie używane jednosystemowe (25 kV 50Hz~) elektrowozy Ganz-MÁVAG typu V43 z lat sześćdziesiątych już od dawna powinny zostać skierowane na złom, gdyż oprócz odpowiedniego wieku dodatkowo zużywają za dużo energii. Obok tego mniejsze będą koszty obsługi i napraw bieżących.
MÁV Trakciópodpisało kontrakt z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym oraz z bankiem KfW o udzieleniu kredytu na zakup Traxxów. Kredyt opiewa na 15 lat, pierwsza rata będzie aktualna w czerwcu 2013 r. Jako pokrycie długu służyć będą same elektrowozy, czyli państwo nie podjęło się służyć gwarancją kredytową.
Jak podkreślił prezes –dyrektor naczelny holdingu MÁV Miklós Andrási: grupa MÁV bez gwarancji rządowej potrafi spłacić raty kredytowe, gdyż zakup Traxxów przyniesie znaczne oszczędności. Tymczasem zadłużenie MÁV jest tak ogromne, że zdaniem fachowców w każdej chwili banki mogą wypowiedzieć kredyty udzielone państwowej kolei z żądaniem natychmiastowego zwrotu wypłaconych sum, a to doprowadzi do natychmiastowej plajty MÁV.
Pierwsze Traxxy nadejść mają na Węgry w styczniu 2011 roku, ale z powodu wydłużenia się procedury kredytowania, mogą nastąpić opóźnienia w dostawach. Obecnie dziennie ponad 330 elektrowozów obsługuje pociągi pasażerskie. Pociągi międzynarodowe dzięki Traxxom bez zmiany elektrowozu na granicy będą mogły jeździć do Austrii, Niemiec, Słowenii, Czech i Polski. W Chorwacji, na Słowacji, w Rumunii czy w Serbii napięcie trakcyjne jest to same co na Węgrzech. MÁV Trakcióobecnie zatrudnia ok 4 tys. maszynistów, średnia ich wieku wynosi 35 lat. Spośród blisko tysiąca elektrowozów MÁV Trakció, tylko około 800 jest zdolnych do pracy (z tego 15 wielosystemowych Taurusów Siemensa) i dlatego za dwa lata zajdzie potrzeba zakupu kolejnych wspomnianych 25 Traxxów opcjonalnych. Tym bardziej, że 63 stare elektrowozy trzeba będzie skierować na złom.