Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdańsk: Pomorska Kolej Metropolitalna w jednym pojeździe

infotram
27.11.2009 11:02

Dwusystemowe pojazdy szynowe, mogące jeździć po torach tramwajowych i kolejowych, są coraz bardziej popularne na Zachodzie. W Polsce takich systemów nie ma, ale niewykluczone, że pierwszy raz znajdą zastosowanie przy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W środę w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego odbyło się spotkanie z producentami taboru w tej sprawie. W 200-tysięcznym Kassel w Niemczech tramwaje jeżdżące po torach kolejowych wyparły tradycyjną kolejową komunikację podmiejską. W innym niemieckim mieście, Chemnitz (wielkości Gdyni), po remoncie linii kolejowej biegnącej przez miasto i uruchomieniu tramwajów co pół godziny liczba pasażerów wzrosła 10-krotnie.
Wpuszczenie tramwajów na tory kolejowe jest jednak problematyczne. Przewoźnik musi posiadać specjalny tabor, dostosowany do odbioru prądu o różnym napięciu, bądź muszą to być pojazdy hybrydowe, które mogą korzystać zarówno z energii z sieci trakcyjnej, jak i z silnika spalinowego. Problemy są też bardziej prozaiczne – choćby takie że tramwaje i pociągi mają zazwyczaj inną szerokość, a maszyniści kolejowi posiadają inne uprawnienia niż motorniczowie tramwajów.
Wszystko jednak można obejść. Na wczorajszym spotkaniu w UMWP firma Alstom zaprezentowała pojazd Regio Citadis, z wysuwaną pochylnią, która się dostosowuje do peronu. Cena? Władze Kassel osiem lat temu kupowały te składy po ok. 3 mln euro za sztukę.
Natomiast Maciej Supernak z Bombardiera przekonywał o zaletach Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS), dzięki któremu można m.in., drogą radiową, kontrolować prędkość pociągu. – I motorniczy nie musi znać wszystkich przepisów kolejowych, bo widzi na komputerze, z jaką prędkością ma jechać i gdzie się znajdują przystanki – tłumaczył.
Szef Departamentu Koordynacji Projektów Województwa w UMWP Krzysztof Rudziński zapewnia, że to nie było ostatnie spotkanie w tej sprawie. – Nie zastanawiamy się czy, tylko kiedy wprowadzimy system kolejowo-tramwajowy – stwierdza. Szczegóły.