Warszawa: Komunikat Grupy PKP w sprawie rozmów z PKP PR
[Poniżej prezentujemy oficjalny komunikat Grupy PKP, który prezentuje stanowisko Grupy PKP w tym sporze. Niestety druga strona sporu, czyli PKP Przewozy Regionalne nie wystosowała swojego komunikatu, stąd prezentujemy jedynie stanowisko Grupy PKP, które z racji bycia jedną ze stron sporu prezentuje problem jednostronnie –przyp. red.]
Na prośbę Zarządu Polskie Koleje Państwowe SA, 30 października doszło do spotkania Zarządu PKP SA i Zarządów spółek Grupy PKP z Zarządem samorządowej spółki Przewozy Regionalne. Zarząd PKP S.A. poprosił przedstawicieli spółki Przewozy Regionalne o udzielenie informacji o sytuacji finansowej spółki, w tym możliwości regulowania bieżących zobowiązań wobec spółek Grupy PKP, oraz o sposobach zabezpieczenia spłaty bieżących zobowiązań w przyszłości. Otrzymanie tych informacjami jest niezbędne w celu zajęcia stanowiska odnośnie ewentualnej ugody przez wierzycieli samorządowej spółki Przewozy Regionalne.
Największe zadłużenie ze strony samorządowej spółki PKP Przewozy Regionalne powstało wobec spółki PKP Intercity. Zaległość ta wzrosła od grudnia 2008 roku (momentu przed jej usamorządowieniem) do października 2009, z 10 mln złotych do 126 mln złotych. Przedstawiciele Zarządu Przewozy Regionalne nie przedstawili żadnych dokumentów finansowych z których wynikałaby aktualna sytuacja finansowa spółki. Wskazali również, że nie mają żadnych propozycji co do projektu ewentualnej ugody odnoszącej się do spłaty zadłużenia. Zaskakując wszystkich uczestniczących w rozmowach przedstawiciele Zarządu Przewozy Regionalne oświadczyli, że to oni oczekują na przedstawienie przez spółki Grupy PKP propozycji ugodowych. Przedstawiciele Zarządu PR nie odpowiedzieli jednoznacznie na pytanie czy w najbliższym czasie przewidują złożenie wniosku o upadłość spółki.
Zadłużenie samorządowej spółki Przewozy Regionalne wobec spółek Grupy PKP sięgnęło w październiku 290 mln złotych. Spółka nie wywiązuje się ze swoich zobowiązań finansowych i nie płaci między innymi za następujące usługi:
– wpływy z biletów PKP Intercity sprzedawanych w kasach samorządowej spółki Przewozy Regionalne
– wynajem kas na dworcach PKP S.A. oraz dostarczane do kas media: prąd, woda itp.
– energię elektryczną kupowaną od spółki PKP Energetyka, dzięki której poruszają się pociągi
– korzystanie z torów niezależnego zarządcy dróg kolejowych –PKP Polskie Linie Kolejowe
Stworzone przez Zarząd spółki Przewozy Regionalne zaległości finansowe mają coraz poważniejszy wpływ na działanie Grupy PKP, uniemożliwiają między innymi spółce PKP Intercity regulowania na bieżąco wszystkich swoich zobowiązań, na przykład opłat za dostęp do torów PKP PLK oraz hamują konieczne inwestycje w nowe wagony oraz usługi oczekiwane przez pasażerów. Działanie Zarządu spółki Przewozy Regionalne może wpłynąć niekorzystnie na usługi świadczone przez Grupę PKP swoim klientom oraz destabilizację na rynku kolejowych przewozów pasażerskich.