Miejskie pojazdy szynowe produkcji Vossloh Espana

infotram
20.10.2009 15:32
Firma Vossloh Espana jest bardziej znana ze spalinowych lokomotyw manewrowych i szlakowych, niż z produkcją tramwajów dwusystemowych, czy też metra. Obecność producenta podczas Trako 2009 przypomniała jednak o innej działalności hiszpańskich zakładów.
Model tramwaju Vossloh Espana. Fot. R. Piech
Vossloh Espana ma na swoim koncie w kooperacji z koncernem Siemens zaprojektowanie i zbudowanie 9 tramwajów z 70% udziałem niskiej podłogi dla Ferrocarriles de la Generalitat Valenciana (FGV), które zajmuje się przewozami tramwajowymi i metra w hiszpańskim mieście Walencja. Tramwaje serii S3800 składają się z trzech członów, z czego jeden krótki środkowy ma stały wózek, natomiast długie człony skrajne mają po jednym napędowym wózku obrotowym na swoim końcu. Tramwaje są dwukierunkowe, dwustronne, na metrowej szerokości tor. Mają szerokość 2,4 metra oraz długość 23,78 m. Zostały one zbudowane ze stali nierdzewnej oraz wyposażone w klimatyzację. Moc jest przekazywana na osie napędne za pośrednictwem czterech silników elektrycznych każdy o mocy 103 kW. Obecnie Vossloh planuje zaprezentowanie własnego tramwaju, którym chce wejść na tramwajowy rynek hiszpański. Model tramwaju widoczny jest na zdjęciu.
Tramwaj dwusystemowy. Fot. Vossloh
Tramwaj dwusystemowy. Fot. Vossloh
Nieco bardziej znanym zakresem produkcji Vossloh Espana jest dostawa tramwajów dwusystemowych. Pojazdy te były już prezentowane na łamach InfoTram podczas opisywania systemu tramwajowego w mieście Alicante, gdzie dostarczono 9 pojazdów. 6 podobnych tramwajów dwusystemowych pojawi się również na Majorce, gdzie trwa przebudowa i modernizacja tamtejszej wąskotorowej sieci kolejowej. Tramwaje dwusystemowe bazują na rozwiązaniach koncepcyjnych opracowanych w modelu Karlsruhe, czyli wysokie siedzenia w członie środkowym oraz niskie w członach skrajnych. Jest to efekt założenia, że dalsze podróże będą odbywane w członie środkowym, natomiast człony skrajne skonstruowano dla szybkiej wymiany pasażerów. Wejścia znajdują się w strefie niskiej podłogi, która stanowi łącznie 60% długości składu, natomiast nad wózkami skrajnymi oraz środkowym członem zastosowano wysoką podłogę dostępną za pomocą schodków. Tramwaj dwusystemowy jako pojazd tramwajowy cechuje się dużym przyspieszeniem rozruchu oraz opóźnieniem hamowania wynoszącym 1,2 m/s2. Dodatkowo pojazd jest w stanie pokonywać podjazdy o nachyleniu 6%, a prędkość maksymalna wynosząca 100 km/h jest w pełni wystarczająca dla realizacji połączeń regionalnych. Tramwaj posiada łącznie cztery wózki, z czego trzy są silnikowe. Jedynie trzeci wózek, zlokalizowany pod wagonem środkowym, jest pozbawiony napędu. Napęd zapewniają trójfazowe silniki asynchroniczne prądu przemiennego. Komfort podróży podwyższa klimatyzacja oraz zastosowanie pneumatycznego usprężynowania. Pojazd jest przystosowany do zasilania z sieci napowietrznej napięciem 750 V DC. Natomiast cichość przejazdu przez łuki zapewnia smarowanie obrzeży kół.
Tramwaj dwusystemowy podstawowe dane techniczne
Długość
37m
Szerokość
2,55 m
Wysokość
3,48 m
Wysokość podłogi wejście / część niska / wagon środkowy
360 / 375 / 900 mm
Udział niskiej podłogi
60%
Rozstaw szyn
1000 mm
Średnica koła nowe / zużyte
720 / 660 mm
Masa pojazdu pustego / pełnego
55,5 t / 69 t
Prędkość maksymalna
100 km/h
Ilość miejsc siedzących + rozkładanych
92 + 6
Ilość miejsc stojących przy 6 os. na m2
209
Moc
6 x 140 kW
Układ osi
Bo’Bo’2’Bo’
 
Metro dla FGV. Fot. Vossloh Metro dla FGV. Fot. Vossloh
Metro dla FGV. Fot. Vossloh
Działalność Vossloh Espana w zakresie pasażerskiego taboru szynowego to także budowa składów metra. Również tutaj podstawowym odbiorcom jest FGV, które w 1994 roku zamówiło pierwszą partię 18 składów metra, a następnie dodatkowe 20 składów w 2005 i kolejne 20 w 2006 roku. Najnowsze zamówienie FGV obejmuje dostawę 22 czterowagonowych składów metra za sumę 128 milionów €. Pociągi z najnowszego zamówienia mają zostać dostarczone w 2010 roku. Pojazdy dla metra w Walencji występują w dwóch wersjach długościowych, choć istnieje możliwość stosowania trakcji ukrotnionej. Za bazowe przyjmuje się składy czterowagonowe oferujące 116 miejsc siedzących przy długości 60,5 metra. Co typowe dla systemów metra składy zostały przystosowane do obsługi wysokich peronów, stąd podłoga w pojeździe znajduje się na jednej wysokości, podobnie jak otwory drzwiowe. Składy metra mają połowę osi napędnych, natomiast drugą połowę tocznych, zaś zastosowanie mocniejszych silników pozwala na osiąganie takich samych jak tramwaje dwusystemowe parametrów przyspieszenia i opóźnienia hamowania.
Metro podstawowe dane techniczne
Ilość członów
4
5
Długość
60,5 m
75,7 m
Szerokość
2,55 m
2,55 m
Wysokość
4 m
4m
Wysokość podłogi
1150 mm
1150 mm
Rozstaw szyn
1000 mm
1000 mm
Średnica koła nowego
860 mm
860 mm
Masa pojazdu
138 t
b/d
Prędkość maksymalna
80 km/h
80 km/h
Ilość miejsc siedzących
116
b/d
Ilość miejsc stojących przy 6 os. na m2
472
b/d
Napięcie zasilania
1,5 kV
1,5 kV
Moc
8 x 186 kW
b/d
 
Vossloh Espana nie pretenduje do miana zostania liderem w produkcji miejskich pojazdów szynowych, lecz skrzętnie znajduje dla siebie lukę, która pozwala produkować niszowe pojazdy szynowe. Praktycznie wszystkie kontrakty były związane z autonomicznym regionem Walencja, natomiast dostarczany tabor to w głównej mierze pojazdy wąskotorowe o metrowym rozstawie szyn. Mimo tego podczas InnoTrans firma zaprezentowała model tramwaju, którym planuje wejść na hiszpański rynek tramwajowy, natomiast podczas niedawnych targów Trako 2009 model ten mogli obejrzeć odwiedzający stoisko Vossloh. Choć tak naprawdę prawdopodobieństwo, aby to właśnie w Polsce zadebiutował ten pojazd jest bardzo niskie nie tylko z odległości producenta ale również z racji wykonania pojazdu jako częściowo niskopodłogowego podczas gdy obecnie w Polsce zamawiany jest głównie tabor 100% niskopodłogowy.