Gdańsk: Chcą skontrolować kontrakt na modernizację dortmundów
Władze Gdańska chcą skontrolować kontrakt na modernizację tramwajów N8C, czyli popularnych dortmundów. To efekt m.in. publikacji w 'Dzienniku Bałtyckim’- wielokrotnie pisaliśmy, że kontrakt jest fatalnie prowadzony.
– Poprosiłem Teresę Blacharską, miejską skarbnik i jednocześnie członka rady nadzorczej ZKM, o zbadanie tej sprawy – mówi Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska.
W 2007 r. Gdańsk zakupił od DSV Dortmund 46 używanych tramwajów N8C. Kontrakt na ich kompleksową modernizację, polegającą na wstawieniu m.in. części niskopodłogowej i całkowitej wymianie wnętrza, wygrała poznańska firma Modertrans. Umowa ZKM z tą firmą budzi wiele wątpliwości. Zapowiedzi dotyczące dostarczania przebudowanych wozów do Gdańska były kilkakrotnie zmieniane. Harmonogramy ogłaszane ok. 1,5 roku temu mówiły, iż obecnie po Gdańsku powinno już jeździć ok. 20 przebudowanych dortmundów. Na razie dotarły… cztery.
Kilka dni temu Modertrans przewiózł z Dortmundu do Gdańska trzy tramwaje N8C. 'Pochodzą’ one z puli sześciu tramwajów, które pod koniec września zostały przekazane protokołem Modertransowi do przebudowy. Pozostałe trzy czekają na transport do Poznania, a potem, po przebudowie, do Gdańska.
– Według deklaracji Modertransu, wszystkich sześć zostanie dostarczonych do Gdańska do końca roku – mówi Krzysztof Wojtkiewicz, rzecznik ZKM.
Trudno uwierzyć w te deklaracje, pamiętając, że od początku roku Modertrans przebudował łącznie cztery wozy. Niestety, ZKM nie wpisał do umowy z Modertransem szczegółowego harmonogramu dostaw! 'Obliga’ są tylko dwa – poznańska firma płaci kary umowne, jeśli jeden wóz będzie remontować dłużej niż trzy miesiące od jego otrzymania, a wszystkie 46 składów ma zmodernizować do 2011 r.
We wtorek gdańscy radni Piotr Skiba (PO) i Kazimierz Koralewski (PiS) złożyli wnioski o zorganizowanie 'wyjazdowych posiedzeń Komisji Polityki Gospodarczej i Morskiej’, czyli de facto wizytacji radnych, w bazach ZKM oraz w fabryce Modertransu
Do końca 2011 r. do Gdańska mają dotrzeć wszystkie przebudowane dortmundy. Z powodu problemów Modertransu, na przełomie 2008 i 2009 r. 8 wozów, bez przebudowy, dotarło bezpośrednio do Gdańska.
31 – Tyle tysięcy euro Gdańsk zapłacił spółce DSV Dortmund za jeden tramwaj N8C. Był to opłacalny interes – kupno jednego nowego tramwaju kosztuje 6-7 mln zł. N8C były budowane na przełomie lat 70. i 80.
555 – Tyle tys. zł (netto) zażyczył sobie Modertrans za remont jednego dortmunda. Była to najtańsza z trzech ofert – dwie pozostałe złożyły MPK Łódź oraz poznańska Fabryka Pojazdów Szynowych (d. Cegielski).