Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Budapeszt: Sytuacja na kolei okiem MÁV

inforail
08.10.2009 14:20

Dyrektor generalny-Prezes MÁV Miklós Andrási oraz jego zastępca finansowy LászlóÁtal udzielili wywiadu dla prasy ekonomicznej. Jak podaje gazeta ekonomiczna Menedzsment Fórum, prezes-dyrektor generalny holdingu MÁV Miklós Andrási wypowiedział się na temat aktualnych planów reorganizacji węgierskich kolei państwowych Magyar Államvasútak (MÁV). Prace przygotowawcze skoncentrowane są na przewozach osobowych oraz na infrastrukturze kolejowej. Bez decyzji rządowej próbują na te tereny opracować odpowiednie plany handlowe i wariacje reorganizacyjno-finansowe.
Ogólny zastępca dyrektora generalnego MÁV d/s finansowych LászlóÁtal podkreślił: w 2009 r. sytuacja finansowa MÁV jest ustabilizowana, natomiast rok 2010 kryje bardzo wiele niepewności, ale jeżeli na czas będzie można z resortem podpisać kontrakt o usługach publicznych, wówczas nie będzie żadnych problemów. Miklós Andrási dodał, że przeprowadził rozmowy z przywódcami związkowymi. Kolejarskie związki zawodowe do 20-go października otrzymają informację o reorganizacji, planach związanych z bocznymi liniami kolejowymi i rząd po konsultacjach ze związkami do końca października podejmie w tej sprawie decyzję.
Andrási dodał również, że konsultował się ze związkami w sprawie kolejarskich ulg przejazdowych. O ulgach na rok 2010 decyzja rządowa prawdopodobnie zapadnie pod koniec listopada. W związku z sytuacją finansową MÁV powiedział, że państwo w połowie roku podpisało z MÁV Start umowę o usługach publicznych i od lipca zaczął wpływać zwrot kosztów za zamówione usługi przewozowe. W pierwszym półroczu tego roku holding MÁV finansował działalność swojej formy-córki d/s przewozów osobowych z części sumy uzyskanej z prywatyzacji MÁV Cargo.
Chociaż na działalność kolei torowej chwilowo nie ma kontraktu o usługach publicznych, ale można go oczekiwać po 2010 roku. Należąca do holdingu MÁV kolej torowa z budżetu otrzyma w tym roku 389 mln forintów zwrotu kosztów, ale to jak i pieniądze wpływające z korzystania przez cudzych przewoźników z infrastruktury kolejowej nie pokrywają kosztów utrzymania i rozwoju, na co „nikt nie wpłaca“brakujących 45-50 mld forintów.
W tym roku w holdingu MÁV spodziewać się można niedoboru wielkości 64 mld forintów. Miklós Andrási dodał, że dopiero po przyjęciu budżetu państwowego na 2010 rok przez parlament okaże się, w jaki sposób wpłynie na działalność MÁV planowane odjęcie 40 mld forintów dotacji. Ale kiedy zapadnie o tym decyzja, braki trzeba będzie zapchać ze źródeł indywidualnych.