Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ukraińskie wagony pasażerskie

inforail
06.10.2009 15:08
Po podziale ZSRR i powstaniu Ukrainy zakłady produkcji taboru pasażerskiego znalazły się poza granicami nowego państwa. W związku z tym zakłady KWSZ postanowiły wypełnić tą lukę, rozszerzając swoją gamę produkcji. Jak już informowaliśmy w artykule dotyczącym nowych wagonów metra produkcji Крюковский  вагоностроительный  завод–Krjukowskij wagonostroitelnyj zawod (KBCЗ/ KWSZ) zakład sięga swoimi korzeniami do 1874, odkąd funkcjonował jako zakład naprawy wagonów kolei Charkowsko –Mikołajewskiej z załogą liczącą 400 pracowników. Następnie w 1896 roku przystąpiono do rozbudowy o warsztat zestawów kołowych i wózków, by w 1930 roku zakłady zyskały swoją obecną nazwę. Współczesnym przełomowym momentem było rozpoczęcie w 2001 roku produkcji wagonów pasażerskich, które uzupełniły główny dotąd zestaw produktów związany z wagonami towarowymi. W 2009 roku mija dokładnie 135 lat od rozpoczęcia działalności.
Wagony KWSZ. Fot. KWSZ Wagony KWSZ. Fot. KWSZ
Produkowane przez KWSZ wagony pasażerskie można podzielić na dwie grupy, gdzie pierwszą stanowią pojazdy bazujące na już istniejących konstrukcjach, natomiast drugą stanowią nowoczesne produkty wprowadzające szereg innowacji. Generacja 61-779 reprezentuje rozwojową wersję przestarzałych konstrukcyjnie wagonów, które jednak z racji swojej ceny znajdują nabywców. W wagonach tych znajdują się tradycyjne wózki o prędkości maksymalnej 160 km/h i hamulcami klockowymi działającymi na zestawy kołowe. Z zewnątrz zachowują ryflowane blachy poszycia oraz otwierane za pomocą klamki drzwi. Wagony mają standardową długość 26,696 m, szerokość 3,021 metra, rozstaw wózków 19 metrów oraz gabaryty spełniające wymogi profilu 1BM/1-WM/1-VM. Oczywiście wagony są produkowane na tor o rozstawie szyn 1520 mm.
Wagony KWSZ. Fot. KWSZ Wagony KWSZ. Fot. KWSZ
Jednak przyglądając się dalej możemy dostrzec współczesne elementy, które w jakimś stopniu są polskiego pochodzenia. Aluminiowe ramy okienne oraz same szyby przypominają te stosowane w wagonach z FPS, podobne wrażenie można odnieść przyglądając się niektórym elementom zastosowanym wewnątrz wagonów, jak siedzenia, ramy okienne czy półki bagażowe. Zwłaszcza w wagonach bezprzedziałowych patrząc na te elementy ma się wrażenie jakoby były to polskie produkty. Nawet malowanie części wagonów jest tożsame ze schematem biało –niebieskim zastosowanym przez FPS dla prototypowego wagonu 305A. Ważną cechą wagonów KWSZ jest standardowy montaż klimatyzacji. Promocyjny filmik pokazujący produkty zakładu można obejrzeć tutaj.
 
Wagon 61-779. Fot. KWSZ Wagon 61-779A. Fot. KWSZ
Wagon 61-779. Fot. KWSZ
Bazowy wagon serii 61-779 to pojazd sypialny z 10 czteromiejscowymi przedziałami dla pasażerów, jednym przedziałem dwumiejscowym dla obsługi, przedziałem służbowym, przedziałem z piecykiem dla ogrzewania podczas braku zasilania elektrycznego oraz dwoma przedziałami WC zlokalizowanymi na obu końcach wagonu. Wagon ma przedsionki wejściowe na obu stronach, jednak w trakcie eksploatacji jest czynny jedynie jeden zlokalizowany przy przedziale służbowym. W efekcie wagon oferuje 40 miejsc leżących / siedzących. Bliskość Unii Europejskiej sprawia, że w ofercie KWSZ (w przeciwieństwie do rosyjskich standardów) już na wstępie jest informacja o możliwości wykonania tego wagonu w wersji 61-779I, czyli z zabudowaniem w drzwiach wind dla osób na wózkach oraz dostosowaniu dla ich potrzeb przedziału. Wagon w takim wariancie oferuje 34 miejsca dla pasażerów. Podobnym do bazowego wagonu jest pojazd oznaczany jako 61-779A, który od pierwowzoru odróżnia się zastosowaniem jedynie dwumiejscowych przedziałów sypialnych, przy pozostawieniu tożsamego układu wnętrza. Oczywiście w tym układzie ilość miejsc dla pasażerów drastycznie spada do 20.
Wagon 61-779B. Fot. KWSZ
Wagon 61-779B. Fot. KWSZ
Ponieważ również na Ukrainie rozpoczęło się przechodzenie w transporcie dalekobieżnym z pociągów nocnych do szybkich połączeń dziennych, więc stosowny akcent musiał się znaleźć również w ofercie KWSZ. W zakresie klasy pierwszej oferowana jest gama wagonów przedziałowych z różnym wyposażeniem. podstawowy wagon typu 61-779B oprócz typowych przedziałów WC, służbowego oraz piecowego posiada w swojej środkowej części 11 przedziałów przeznaczonych dla pasażerów, z czego siedem przedziałów ma jedynie trzy siedzenia ustawione w rzędzie wzdłuż jednego boku, natomiast pozostałe 4 mają znane z europy wnętrza z sześcioma fotelami. Wagon w tym układzie oferuje 45 miejsc siedzących. Zbliżony do niego 61-779G zamiast trzymiejscowego pierwszego przedziału dla pasażerów ma zabudowaną przestrzeń bagażową, co odbija się zmniejszeniem ilości miejsc do 42. W podobny sposób odróżnia się wagon 61-779W, który zamiast pierwszego przedziału pasażerskiego ma zabudowany przedział radiowęzła i systemu nadawania programów wyświetlanych na zamontowanych w przedziałach ekranach LCD. Również tutaj zmiana ta zmniejszyła ilość miejsc dla pasażerów we wnętrzu do 42.
Wagon 61-779D. Fot. KWSZ
Wagon 61-779D. Fot. KWSZ
W zakresie wagonów dziennych dla klasy drugiej zakład oparł swoją ofertę o wagony bezprzedziałowe 61-779D. Bazują one na podstawowej konstrukcji i oprócz skrajnych przedsionków wejściowych posiadają dwa przedziały WC, przedział służbowy oraz przedział piecowy. Natomiast pomiędzy nimi znajduje się duży przedział pasażerski przedzielony w połowie szklaną ścianką działową, gdzie zamontowano siedzenia w układzie 2+2 i w przeważającej części ustawione w sposób lotniczy, natomiast siedzenia w układzie grupowym występują jedynie w czterech miejscach. Takie rozwiązanie daje łącznie 68 miejsc siedzących. Również tutaj występuje wagon w wariancie inwalidzkim oznaczony jako 61-779DI. Wagon ten posiada zabudowane w drzwiach na tylnym pomoście windy dla osób na wózkach inwalidzkich. Znajdujące się z tej strony WC zostało również przystosowane dla osób poruszających się na wózkach, a w przedziale pasażerskim wygospodarowano specjalne miejsce na wózek. W efekcie tych zmian oferuje jedynie 60 miejsc dla pasażerów.
Wagon 61-779E. Fot. KWSZ Wagon 61-779E1. Fot. KWSZ
Wagon 61-779E. Fot. KWSZ
W ofercie KWSZ znajdują się również wagony gastronomiczne serii 61-779E, które powstają na bazie wagonów bezprzedziałowych klasy drugiej, gdzie pozostawiono 30 miejsc siedzących w klasie drugiej, co stanowi mniej więcej połowę wagonu, natomiast druga część została przeznaczona na salon barowy oraz bar z przedziałem kuchennym. Natomiast pod oznaczeniem 61-779E1 znajduje się wagon restauracyjny, który również powstał na bazie wagonu klasy drugiej, jednak w tym przypadku przedział kuchenny jest znacznie większy, a pozostałą część stanowi przedział restauracyjny w 44 miejscami siedzącymi przy stolikach.
Wagon 61-7014. Fot. KWSZ
Wagon 61-7014. Fot. KWSZ
Na bazie podstawowej rodziny powstał również wagon garażowy oznaczony jako 61-7014, gdzie połowę długości wagonu stanowi przestrzeń do przewozu samochodu dostępna dzięki otwieranej ścianie czołowej. Natomiast druga połowa przypomina już typowy wagon z przedsionkiem wejściowym, przedziałem WC, piecowym, służbowym a następnie dwóch przedziałów sypialnych, przedziału kuchni i przedziału jadalni. Z bocznego korytarza poprowadzonego między przedziałami istnieje przejście do części garażowej.
Wraz z zakończeniem omawiania pierwszej generacji wagonów zakończymy poniższy artykuł, natomiast nową generację wagonów z KWSZ zaprezentujemy w kolejnym.