Modernizacja stacji Łódź Widzew
inforail
01.09.2009 13:54
Modernizacja stacji Łódź Widzew
Dworzec Łódź Widzew przejdzie metamorfozę. Istniejące budynki zostaną zmodernizowane oraz powstaną nowe. Zmienią się również tereny przyległe do dworca. Prace będą prowadzone w związku z przystosowaniem dworca Łódź Fabryczna i linii łączącej obie stacje do Kolei Dużych Prędkości. Remont Łodzi Widzewa rozpocznie się pod koniec 2009 roku, a zakończy w połowie 2010 roku.
Modernizacja dworca Łódź Widzew to pierwszy krok do uruchomienia Kolei Dużych Prędkości w Polsce. Bardzo ważna przy tym projekcie jest współpraca pomiędzy PKP S.A. a Urzędem Miasta Łodzi, która układa się bardzo dobrze i może stanowić wzór dla innych miast, jak wspólnie z koleją zmieniać ich oblicza. W 2008 roku PKP S.A. i Miasto Łódź ustaliły nowy układ komunikacyjny centrum miasta wraz z przeniesieniem pod ziemię dworca Łódź Fabryczna.
W ramach remontu dworca Łódź Widzew zostaną wykonane m.in.
– modernizacja i rozbudowa budynku dworca, czyli budowa nowego zachodniego skrzydła dworca, kompleksowy remont istniejącej wschodniej części budynku oraz przystosowanie obiektu do obsługi osób niepełnosprawnych
– budowa parkingu dla ok. 150 samochodów po stronie wschodniej dworca.
Koszt wszystkich prac wyniesie blisko 3,5 mln zł.
Miasto Łódź jest partnerem tej inwestycji. W ramach porozumienia z Zarządem Dróg i Transportu w Łodzi przy dworcu Łódź Widzew zostaną wybudowane:
– pętla autobusowa dla 3 linii autobusowych
– parking zachodni dla ok. 200 samochodów
– droga dojazdowa do dworca od strony służbowej wraz z postojem Taxi.
Wymienione roboty drogowe zostaną w całości sfinansowane z zabezpieczonych środków finansowych Urzędu Miasta Łodzi.
Stacja kolejowa Łódź Widzew zostanie rozbudowana i zmodernizowana kompleksowo. Planowana przebudowa istniejących i budowa nowych obiektów wraz z zagospodarowaniem terenów przyległych na stacji PKP Łódź Widzew wiąże się ściśle z inwestycjami związanymi z II etapem modernizacji linii kolejowej Łódź –Warszawa, odcinek Łódź Fabryczna –Łódź Widzew. Projekt ten jest związany również z programem budowy i uruchomienia Kolei Dużych Prędkości w Polsce. W pierwszej kolejności zostanie wykonany remont dworca Łódź Widzew tak, aby mógł on przejąć obsługę pasażerów z dworca Łódź Fabryczna, kiedy ten będzie przebudowywany. Następnie odbędzie się przebudowa linii kolejowej łączącej oba dworce wraz z przeniesieniem Łodzi Fabrycznej pod ziemię w latach 2010 –2013.
Nowy dworzec kolejowy Łódź Fabryczna, należący do PKP S.A., będzie węzłem multimodalnym integrującym ze sobą wszystkie rodzaje transportu – kolejowy w tym pociągi: aglomeracyjne, międzyregionalne, dużych prędkości oraz tramwaje miejskie, drogowy: w tym komunikację miejską autobusową Łodzi i PKS. Bezpośrednio przy dworcu będą także parkingi dla samochodów. Perony dworca Łódź Fabryczna będą zlokalizowane ok. szesnastu metrów pod powierzchnią ziemi, a sam dworzec będzie miał kilka kondygnacji. Wszystkie pociągi będą poruszać się w tunelu idącym pod centrum miasta Łodzi. Dzięki takiemu rozwiązaniu powierzchnia terenu zostanie wykorzystana na cele biurowe, hotelowe i mieszkaniowe.
Poszczególne etapy inwestycji ściśle zależą od siebie. Pokazuje to poniższy harmonogram prac:
– prace budowlane na stacji Łódź Widzew: II połowa roku 2009 –I połowa roku 2010
– prace budowlane na linii kolejowej łączącej Łódź Widzew i Łódź Fabryczną łącznie z przeniesieniem dworca Łódź Fabryczna pod ziemię: II połowa roku 2010 –I połowa roku 2013.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024