Budapeszt: 70 mld mniej dla MÁV
Jak donosi dziennik telewizyjny Magyar Televízió(MTV Híradó) oraz agencja MTI, zamiast obiecanych międzynarodowemu funduszowi walutowemu 40 mld forintów, rząd Bajnai’a o 70 mld forintów zmniejszy przyszłoroczną dotację przeznaczoną dla węgierskich kolei państwowych Magyar Államvasútak (MÁV). Od 1 stycznia 2010 r. tylko 1% PKB, czyli 260 mld forintów przeznaczą na komunikację publiczną, czyli na MÁV i komitatowe (wojewódzkie) firmy komunikacji autobusowej Volán, czyli suma ta zmieniać się będzie w zależności od aktualnych wyników gospodarki narodowej –oznajmił rzecznik prasowy rządu Domokos Szollár.
Szollár podkreślił: najważniejszym punktem decyzji rządowej jest likwidacja równoległości kursów MÁV i firm Volán oraz to, że w komunikacji publicznej musi powstać system regionalny, w którym regionalne rady komunikacyjne na podstawie miejscowych życzeń będą zamawiały od przewoźników usługi. Celem rządu jest to, ażeby powstały takie nowe firmy komunikacyjne, które również po otwarciu publicznego rynku komunikacyjnego w 2010 r. będą zdolne do konkurencji, a średniofalowo będą finansowo trwałe i dochodowe, przy czym świadczyć będą jakościowo lepsze usługi. Jak podkreślił Szollár: gwarantowanie międzymiastowej komunikacji publicznej jest zadaniem państwowym i reorganizacja odbędzie się w trakcie konsultacji z organizacjami związkowymi.
Do połowy jesieni muszą powstać regionalne rady komunikacyjne, w których zasiądą przedstawiciele nie tylko miejscowych samorządów terytorialnych, ale w razie konieczności nawet organizacji społecznych. Na podstawie miejscowych życzeń to one będą zamawiać konieczne usługi przewozów publicznych od państwowych czy prywatnych towarzystw komunikacyjnych.
Jak powiedział rzecznik prasowy rządu: według opracowanej koncepcji 60% obecnej 7700-kilometrowej sieci torowej MÁV będzie krajową siecią kolejową, a 40% regionalną. Zainteresowane organy do 24 sierpnia muszą opracować swoje przyszłoroczne koncepcje strategiczne. Trzeba będzie całkowicie oddzielić od MÁV kolej torową i przewozy osobowe tak, ażeby powstały oddzielne, zdolne do konkurowania samodzielne firmy. Ilość firm autobusowych Volán racjonalnie trzeba zmniejszyć. Ważne jest również to, ażeby we własności MÁV pozostały jedynie takie nieruchomości, które rzeczywiście potrzebne są temu towarzystwu, a pozostałe przeszły w zarządzanie funduszu majątku narodowego.
Jak podkreślił Szollár: reorganizacja jest procesem wieloletnim, który może mieć także negatywne skutki, a ponieważ nawet nie opracowano chociażby koncepcję strategiczną zmian, mowy być nie może ani o zwolnieniach kolejarzy, ani o zamykaniu pojedynczych linii kolejowych.