TransInfo Archiwum|Inforail|Przewoźnicy|Sprzedaż nowych pojazdów kolejowych do ruchu pasażerskiego po II kwartale 2009 roku
Sprzedaż nowych pojazdów kolejowych do ruchu pasażerskiego po II kwartale 2009 roku
inforail
21.07.2009 14:13
Sprzedaż nowych pojazdów kolejowych do ruchu pasażerskiego po II kwartale 2009 roku
Załamanie rynku dostaw nowego pasażerskiego taboru kolejowego ciągnęło się dalej przez II kwartał 2009 roku, znacznie pogarszając wyniki rynkowe. Jednak jak już wcześniej informowaliśmy spadek ten ma niewiele wspólnego ze Światowym kryzysem, za to wiele ze środkami pomocowymi z UE, których otrzymanie było konieczne dla dokonania zakupów nowego taboru. Jednak i tutaj, podobnie do rynku tramwajowego widać pewne ożywienie w przetargach, choć ilość zamawianego taboru jest nadal skromna. Podobnie jak w pierwszym kwartale, również i w drugim jedyne skromne dostawy prowadziła Pesa, która zyskała 100% udział.
Do dostarczonych w pierwszym kwartale dwóch SZT serii SA 134, w drugim kwartale dołączył jeden bliźniaczy SA 133, którego odbiorcą było województwo podlaskie. W analogicznym okresie roku 2008 zostało dostarczonych 11 SZT i EZT o łącznej długości 472,86 metra, podczas gdy obecne wyniki to zaledwie 3 SZT i 125,1 metra długości, co przekłada na spadek jednostek i długości o około 73%, podczas gdy zapotrzebowanie na naturalną wymianę taboru w tym okresie jest szacowane na: 8 lokomotyw elektrycznych, 4 SZT, 1 lokomotywę manewrową, 20 EZT oraz 53 wagony pasażerskie. Jak nie sposób zauważyć, jedynie zaspokojenie zapotrzebowania na SZT jest niemal w całości pokryte, podczas gdy pozostałe segmenty cierpią na całkowity brak zamówień.
Dostawy nowych pojazdów kolejowych do ruchu pasażerskiego po II kw. 2009 roku.
Lp
|
Dostawca
|
Typ
|
Trakcja
(przekładnia lub napięcie)
|
Odbiorca
(użytkownik)
|
Ilość jednostek
|
Ilość członów lub wagonów
|
Długość
zespołu lub wagonu
|
Niska podłoga
|
1
|
Pesa
|
SA134 –011-012
|
Spalinowa (hydrauliczna)
|
Województwo Opolskie
(PKP PR)
|
2
|
2
|
41,7
|
tak
|
2
|
Pesa
|
SA133-009
|
Spalinowa (hydrauliczna)
|
Województwo Podlaskie (PKP PR)
|
1
|
2
|
41,7
|
tak
|
|
|
|
|
W sumie
|
2
|
|
125,1
|
|
Dalsza część roku będzie obejmowała dostawy pewnej ilości pojazdów, które jednak na pewno nie zaspokoją zapotrzebowania na naturalną wymianę taboru. Bowiem do końca roku mają zostać dostarczone jeszcze trzy SZT -2 dla województwa opolskiego i jeden dla warmińsko-mazurskiego (Pesa), pięć wagonów sterowniczych dla kujawsko-pomorskiego (Pesa), 17 wagonów pasażerskich dla PKP IC (FPS) oraz dwóch lokomotyw Taurus (Siemens). Oczywiście lokomotywy Siemensa są już w Polsce i przechodzą proces homologacyjny, po którego zakończeniu zostaną przekazane PKP IC i wówczas znajdą się w zestawieniu.
Pewna poprawa nastała również w przetargach na nowy tabor, gdzie obok małych zamówień na nowe SZT jakie zawarła Pesa z województwem warmińsko-mazurskim i podlaskim, oraz przyspieszeniem dostaw dwóch ostatnich SZT dla województwa opolskiego zawarto również kontrakty na nowe EZT, gdzie również większościowy udział ma Pesa. Łącznie 28 pojazdów nowej generacji ELF zamówiły województwo śląskie (8 jednostek) oraz mazowieckie (20 jednostek) w imieniu której działały Koleje Mazowieckie. Tą dominującą rolę Pesy przełamał jedynie Newag, który zaoferował najkorzystniejszą cenę na leasing 4 nowych EZT serii 19WE dla SKM w Warszawie. Jednak jak nie sposób zauważyć ilość zamówień jest nadal skromna i nijak nie pozwala zaspokoić zapotrzebowania związanego z naturalną wymianą taboru, co może skutkować kolejnymi ograniczeniami w ofercie pasażerskiej w najbliższej przyszłości.
Zestawienie aktualnych kontraktów na nowy tabor
Zleceniodawca / odbiorca
|
Dostawca
|
Ilość
|
Typ
|
Wartość zamówienia
|
Cena jednostkowa
|
Dostawy
|
Uwagi
|
PKP IC
|
FPS
|
17
|
wagony Z1
|
100mln zł
|
5,88mln zł
|
2009
|
|
opolskie
|
Pesa
|
5
|
SA134 / 218M.
|
42mln zł
|
8,4mln zł
|
2008-09
|
3 już dostarczono
|
kujawsko-pomorskie
|
Pesa
|
5
|
wagony sterownicze
|
21mln zł
|
4,2mln zł
|
2009
|
|
PKP IC
|
Siemens
|
10
|
lokomotywy elektryczne
|
44,5 mln €
|
4,45mln €
|
2009-10
|
|
podlaskie
|
Pesa
|
4
|
SA133 / 218M
|
38 mln zł
|
9,5mln zł
|
2009-12
|
1 dostarczono
|
warmińsko-mazurskie
|
Pesa
|
3
|
SZT
|
28,232mln zł
|
9,41mln zł
|
2009-10
|
|
SKM Warszawa
|
Newag
|
4
|
19WE
|
87,2mln zł
|
21,8mln zł
|
2010
|
|
Śląskie
|
Pesa
|
8
|
ELF
|
187,329mln zł
|
23,41 mln zł
|
2012
|
|
KM
|
Pesa i ZNTK MM
|
20
|
ELF
|
101,26mln zł
|
5,063mln €
|
2011
|
Oprócz już rozstrzygniętych postępowań, w toku nadal są trzy, wyszczególnione poniżej. Na pierwszym miejscu znajduje się legendarne już postępowanie na dostawę 20 szybkich EZT do obsługi połączeń dalekobieżnych, jednak jak już informowaliśmy rozstrzygnięcie tego postępowania jest niepewne z racji negatywnej opinii ekspertów Jaspers. W efekcie zamówienie to może zostać zmniejszone lub nawet anulowane, jednak jak się zakończy dowiemy się dopiero za jakiś czas. Następne w kolejności postępowanie dotyczy 13 EZT dla SKM w Warszawie, gdzie na placu boju pozostały Newag oraz Pesa, jednak z racji znacznie niższych cen tego pierwszego producenta, oraz otrzymaniu zamówienia na leasing 4 sztuk 19 WE pozycja Newagu w tym postępowaniu jest dosyć wysoka. W toku jest również przetarg na 8 EZT dla województwa małopolskiego, gdzie również duże szanse ma właśnie Newag. W tabeli zestawiono dodatkowo listę oczekiwanych w najbliższym czasie przetargów, gdzie bez wątpienia najważniejszym będzie postępowanie na 70 EZT dla spółki PKP PR, która zakupione pojazdy chce wykorzystywać dla nowo utworzonych pociągów interREGIO.
Przetargi w toku i oczekiwane
Organizator
|
Ilość jednostek
|
Typ taboru
|
Uwagi
|
PKP IC
|
20
|
EZT o V max 250 km/h
|
W toku
|
SKM Warszawa
|
13
|
EZT
|
W toku
|
Małopolskie
|
6
|
EZT
|
W toku
|
KM
|
11
|
Lokomotywy
|
Przetarg oczekiwany
|
KM
|
11-22
|
Wagony piętrowe
|
Przetarg oczekiwany
|
KM
|
16 +8
|
EZT
|
Przetarg oczekiwany
|
KM
|
3
|
Elektr. wagony motorowe
|
Przetarg oczekiwany
|
KM
|
12
|
Dwuwag. EZT
|
Przetarg oczekiwany
|
Dolnośląskie
|
6
|
SZT
|
Przetarg oczekiwany
|
Dolnośląskie
|
5
|
EZT
|
Przetarg oczekiwany
|
PKP PR
|
70
|
EZT
|
Przetarg oczekiwany
|
Jednak pomimo napływających pozytywnych sygnałów w formie przetargów ilość zamawianego taboru jest nadal na bardzo skromnym poziomie niepozwalającym na dokonywanie rozsądnej wymiany taborowej, co podobnie jak w przypadku tramwajów może prowadzić do kolejnych cięć w realizowanych przewozach właśnie z powodu niedostatecznej ilości sprawnego taboru. Dlatego tym bardziej należy mieć nadzieję, że w końcu licznie zapowiadane postępowania przetargowe zostaną wdrożone w fazę realizacji.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024