Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ruszyła piąta edycja kampanii Bezpieczny przejazd

inforail
30.06.2009 13:35
W czwartek 25.06.2009, w 23 krajach europejskich obchodzony był Europejski Dzień Bezpieczeństwa na Przejazdach Kolejowych. Jego hasło przewodnie, to: 'Stop wypadkom! Europa dla bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych’. W ramach obchodów tego dnia rozpoczyna się także piąta edycja kampanii 'Bezpieczny przejazd’. Jednym z partnerów akcji jest Policja.
Pociąg to masa kilkuset czy kilku tysięcy ton, która na zatrzymanie – od momentu naciśnięcia przycisku nagłego hamowania – potrzebuje nawet do 1200 metrów. Nie zawsze kierowcy zdają sobie z tego sprawę dojeżdżając do przejazdu kolejowego. Dlatego organizatorzy kampanii „Bezpieczny przejazd –Zatrzymaj się i żyj!”postawili sobie za cel podnoszenie świadomości na temat zagrożeń wynikających z niezachowania szczególnej ostrożności na przejazdach.
Fot. Policja
Przyczyną 98% wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych jest właśnie nieostrożność kierowców. Lekceważenie znaku STOP, wjeżdżanie na przejazd, gdy sygnalizator wskazuje światło czerwone, próby przejechania pod zamykającymi się zaporami przejazdów to główne grzechy kierowców samochodów. Tak samo zachowują się piesi i rowerzyści. Przejazdy kolejowe należy uznać za miejsca, gdzie użytkownicy dróg, zarówno piesi jak też kierujący pojazdami, bezwzględnie winni przestrzegać przepisów i zasad ruchu drogowego, a zwłaszcza zasady szczególnej ostrożności.
Policja, podobnie jak w latach ubiegłych, jest partnerem kampanii „Bezpieczny przejazd – Zatrzymaj się i żyj!”prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe W każdym województwie policjanci po dokonaniu analizy zagrożeń występujących na przejazdach kolejowych, usytuowanych w rejonie działania poszczególnych jednostek, opracują zasady przedsięwzięć prowadzonych wspólnie ze Strażą Ochrony Kolei. W pobliżu przejazdów uznanych za szczególnie niebezpieczne należy spodziewać się policyjnych patroli, które będą zawracać uwagę na zachowania użytkowników dróg pokonujących te przejazdy. Wzmożone działania potrwają do końca wakacji.
Poprzednie edycje kampanii spotkały się z dużym uznaniem opinii społecznej i z pewnością wpłynęły pozytywnie na zachowania zarówno kierowców jak i pieszych korzystających z przejazdów. Wypadki drogowe z udziałem pociągu nie zajmują dominującej pozycji w statystyce zdarzeń na drogach, jednak charakteryzują się one bardzo tragicznymi skutkami.
Statystyka wypadków
•rok 2005 – 236 wypadków
•rok 2006 – 256 wypadków
•rok 2007 – 262 wypadki
•rok 2008 – 226 wypadków
Poszkodowani w wypadkach
•rok 2005 – 156 osób, w tym 42 ofiary śmiertelne
•rok 2006 – 132 osoby, w tym 30 ofiar śmiertelnych
•rok 2007 – 153 osoby, w tym 48 ofiar śmiertelnych
•rok 2008 – 126 osób, w tym 40 ofiar śmiertelnych
*) źródło www.bezpieczny-przejzd.pl
Fot. Policja
Briefing poświęcony kampanii na Podkarpaciu odbył się na strzeżonym przejeździe kolejowym przy ulicy Konopnickiej w Rzeszowie. Uczestniczyli w nim policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego oraz Komunikacji Społecznej KWP. Pracownicy Zakładu Linii Kolejowych w Rzeszowie wręczali kierowcom ulotki i gadżety przypominające o celach akcji.
Podstawowym zadaniem, jakie postawili sobie organizatorzy jest uświadomienie ludziom faktu, że większości wypadków na przejazdach kolejowych można by uniknąć, gdyby kierowcy przestrzegali przepisów prawa o ruchu drogowym. W briefingu wzięli udział dziennikarze podkarpackich mediów. Poznawali reguły rządzące bezpieczeństwem na przejazdach kolejowych, aby móc wspólnie przypominać i apelować o ich przestrzeganie.
Wypadki na przejazdach kolejowych w Polsce
W Polsce jest ponad 13 tys. przejazdów kolejowych. Każdego roku dochodzi na nich do ponad 200 wypadków, w których ginie kilkadziesiąt osób. Wypadki na przejazdach kolejowych zazwyczaj są tragiczne w skutkach. W zderzeniu z lokomotywą samochód nie ma żadnych szans. Jak wynika ze statystyk, to właśnie kierowcy pojazdów powodują niemal wszystkie wypadki na przejazdach kolejowych. Od początku br. do końca maja na przejazdach kolejowych w całej Polsce doszło do 93 kolizji, w których ranne zostały 42 osoby, a 17 zginęło. Wszystkie te zdarzenia spowodowali kierujący pojazdami.
Bezpieczeństwo na podkarpackich przejazdach kolejowychNa Podkarpaciu jest ponad 600 przejazdów kolejowych. Co trzeci z nich, to przejazd strzeżony. Od początku 2009 r. (dane na dzień 22 czerwca br.) na przejazdach strzeżonych nie doszło do żadnego wypadku. Na przejazdach niestrzeżonych wydarzyły się 2 wypadki, w których trzy osoby zginęły, a jedna została ranna.
 
  
2007 r.
2007 r.
2008 r.
2008 r.
2009 r.
(od 1 stycznia do 22 czerwca)
2009 r.
(od 1 stycznia do 22 czerwca)
  
przejazd
przejazd
przejazd
przejazd
przejazd
przejazd
  
niestrzeż.
strzeż.
niestrzeż.
strzeż.
niestrzeż.
strzeż.
Wypadki
 4
 1
 5
0
2
 0
Zabici
 2
 1
 1
0
3
 0
Ranni
 5
 0
 7
0
1
 0
Kolizje
 14
 23
 21
24
5
 16
Fot. Policja
Kilka niebezpiecznych stereotypów w zachowaniach kierowców:
  • Jadę śmiało, tu nigdy o tej porze nie jeździ pociąg.
    Pamiętaj! Zawsze możliwy jest przejazd pociągu nadzwyczajnego, roboczego lub opóźnionego!
  • Maszynista niech uważa, pociąg też ma hamulce.
    Owszem, maszynista obserwuje szlak, a pociąg też ma hamulce, ale… droga hamowania pociągu przy prędkości 100-120 km/h i użyciu nagłego hamowania wynosi 700-1000 m. Samochód waży jedną lub kilka ton, masa pociągu to kilkaset, a nawet kilka tysięcy ton!
  • Jadący przede mną przejechał, więc nie muszę uważać.
    Możesz być tym pierwszym, który nie zdąży. 
  • Rogatki są podniesione, więc nie muszę uważać.
    Dróżnik może właśnie popełnił pierwszy w swym życiu błąd.
Kary, jakie grożą kierowcom za wykroczenia popełniane na przejazdach kolejowych:
Wykroczenie
Wysokość mandatu
Punkty karne
Omijanie pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd kolejowy w sytuacji, w której wymagało to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu
250 zł
Wyprzedzanie na przejazdach kolejowych albo bezpośrednio przed nimi
300 zł
5
Naruszenie zakazu objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeśli opuszczenie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie ich nie zostało zakończone
300 zł
0
Naruszenie zakazu wjeżdżania na przejazd, jeśli po jego drugiej stronie nie ma miejsca do kontynuowania jazdy
300 zł
0
Zatrzymywanie pojazdu na przejeździe kolejowym oraz w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu
300 zł
1
Niezatrzymanie pojazdu wbrew nakazowi wyrażonemu znakiem 'STOP’
100 zł