Ruszyła piąta edycja kampanii Bezpieczny przejazd
•rok 2006 – 256 wypadków
•rok 2007 – 262 wypadki
•rok 2008 – 226 wypadków
•rok 2006 – 132 osoby, w tym 30 ofiar śmiertelnych
•rok 2007 – 153 osoby, w tym 48 ofiar śmiertelnych
•rok 2008 – 126 osób, w tym 40 ofiar śmiertelnych
Podstawowym zadaniem, jakie postawili sobie organizatorzy jest uświadomienie ludziom faktu, że większości wypadków na przejazdach kolejowych można by uniknąć, gdyby kierowcy przestrzegali przepisów prawa o ruchu drogowym. W briefingu wzięli udział dziennikarze podkarpackich mediów. Poznawali reguły rządzące bezpieczeństwem na przejazdach kolejowych, aby móc wspólnie przypominać i apelować o ich przestrzeganie.
Wypadki na przejazdach kolejowych w Polsce
W Polsce jest ponad 13 tys. przejazdów kolejowych. Każdego roku dochodzi na nich do ponad 200 wypadków, w których ginie kilkadziesiąt osób. Wypadki na przejazdach kolejowych zazwyczaj są tragiczne w skutkach. W zderzeniu z lokomotywą samochód nie ma żadnych szans. Jak wynika ze statystyk, to właśnie kierowcy pojazdów powodują niemal wszystkie wypadki na przejazdach kolejowych. Od początku br. do końca maja na przejazdach kolejowych w całej Polsce doszło do 93 kolizji, w których ranne zostały 42 osoby, a 17 zginęło. Wszystkie te zdarzenia spowodowali kierujący pojazdami.
Bezpieczeństwo na podkarpackich przejazdach kolejowychNa Podkarpaciu jest ponad 600 przejazdów kolejowych. Co trzeci z nich, to przejazd strzeżony. Od początku 2009 r. (dane na dzień 22 czerwca br.) na przejazdach strzeżonych nie doszło do żadnego wypadku. Na przejazdach niestrzeżonych wydarzyły się 2 wypadki, w których trzy osoby zginęły, a jedna została ranna.
|
2007 r.
|
2007 r.
|
2008 r.
|
2008 r.
|
2009 r.
(od 1 stycznia do 22 czerwca) |
2009 r.
(od 1 stycznia do 22 czerwca) |
|
przejazd
|
przejazd
|
przejazd
|
przejazd
|
przejazd
|
przejazd
|
|
niestrzeż.
|
strzeż.
|
niestrzeż.
|
strzeż.
|
niestrzeż.
|
strzeż.
|
Wypadki
|
4
|
1
|
5
|
0
|
2
|
0
|
Zabici
|
2
|
1
|
1
|
0
|
3
|
0
|
Ranni
|
5
|
0
|
7
|
0
|
1
|
0
|
Kolizje
|
14
|
23
|
21
|
24
|
5
|
16
|
- Jadę śmiało, tu nigdy o tej porze nie jeździ pociąg.
Pamiętaj! Zawsze możliwy jest przejazd pociągu nadzwyczajnego, roboczego lub opóźnionego! - Maszynista niech uważa, pociąg też ma hamulce.
Owszem, maszynista obserwuje szlak, a pociąg też ma hamulce, ale… droga hamowania pociągu przy prędkości 100-120 km/h i użyciu nagłego hamowania wynosi 700-1000 m. Samochód waży jedną lub kilka ton, masa pociągu to kilkaset, a nawet kilka tysięcy ton! - Jadący przede mną przejechał, więc nie muszę uważać.
Możesz być tym pierwszym, który nie zdąży. - Rogatki są podniesione, więc nie muszę uważać.
Dróżnik może właśnie popełnił pierwszy w swym życiu błąd.
Wykroczenie
|
Wysokość mandatu
|
Punkty karne
|
Omijanie pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd kolejowy w sytuacji, w której wymagało to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu
|
250 zł
|
–
|
Wyprzedzanie na przejazdach kolejowych albo bezpośrednio przed nimi
|
300 zł
|
5
|
Naruszenie zakazu objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeśli opuszczenie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie ich nie zostało zakończone
|
300 zł
|
0
|
Naruszenie zakazu wjeżdżania na przejazd, jeśli po jego drugiej stronie nie ma miejsca do kontynuowania jazdy
|
300 zł
|
0
|
Zatrzymywanie pojazdu na przejeździe kolejowym oraz w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu
|
300 zł
|
1
|
Niezatrzymanie pojazdu wbrew nakazowi wyrażonemu znakiem 'STOP’
|
100 zł
|
–
|