Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rząd zapowiedział wyjście z epidemii. Bez transportu?

infotrans
17.04.2020 09:30
0 Komentarzy

16 kwietnia rząd przedstawił 4-etapowy plan znoszeniaograniczeń i wychodzenia kraju ze stanu epidemii. Nie ma w nim słowa otransporcie publicznym! IGKM interweniuje.

W czwartek zebrał się Rządowy Zespół ZarządzaniaKryzysowego. Następnie, około 18.30, odbyła się konferencja prasowa premieraMateusza Morawieckiego i ministra zdrowia Łukasza Szumowskiego. Poinformował on o czterech etapach znoszeniaograniczeń, które będą stopniowo wprowadzone w związku z epidemią.

Etap I – od 20 kwietnia

– nowe zasady w handlu i usługach: w sklepach do 100 metrówkwadratowych do czterech osób na kasę, w sklepach powyżej 100 metrówkwadratowych – po jednej osobie na 15 metrów kwadratowych

– możliwość przemieszczania się w celach rekreacyjnych, aledalej trzeba będzie zachować bezpieczną odległość od innych i zasłaniać usta inos

– otwarty wstęp do lasów i parków, z wyłączeniem placówzabaw

– kult religijny – jedna osoba na 15 metrów kwadratowych wkościołach

– z ograniczenia przemieszczania się bez dorosłego wyłączonebędą osoby powyżej 13 roku życia

– z obowiązku zakrywania usta i nosa zwolnieni będą rolnicy

Etap II

– otwarcie sklepów budowlanych w weekendy

– otwarcie hoteli i innych miejsc noclegowych

– otwarcie niektórych instytucji kultury: bibliotek, muzeówi galerii sztuki

Etap III

-gastronomia – stacjonarnie i z ograniczeniami

– otwarcie zakładów fryzjerskich i salonów kosmetycznych

– otwarcie sklepów w galeriach handlowych

– wydarzenia sportowe do 50 osób – w otwartej przestrzeni,bez udziału publiczności

– organizacja opieki nad dziećmi w żłobkach, przedszkolach iw klasach szkolnych 1-3 – ustalona ma być maksymalna liczba dzieci w sali

Etap IV

– otwarcie salonów masażu i solariów

– umożliwienie działalności siłowni i klubów fitness

– teatry i kina w nowym reżimie sanitarnym

Co z transportem?

Jak łatwo zauważyć w tym planie nie ma słowa o transporcie publicznym,który obecnie jest mocno dociśnięty rządowym obostrzeniami w zakresiepojemności taboru. Od 26 marca w komunikacji miejskiej obowiązuje pasażerski limitdo połowy miejsce siedzących, który 31 marca został rozszerzony na cały transportw Polsce – także prywatny.

To powoduje ogromne koszty i dalszy odpływ pasażerów.

Dlatego w tej sytuacji Izba Gospodarcza KomunikacjiMiejskiej pyta rząd, jak to długo jeszcze potrwa?

-„W związku z faktem otwierania parków, lasów a w następnejkolejności sklepów i innych obiektów w najbliższych dniach systematycznie będzie zwiększała się ilośćpasażerów, co przy obowiązujących limitach będzie powodowało liczne problemy. Przedewszystkim reżim w postaci dozwolonej ilości pasażerów w pojeździeodpowiadającej połowie miejsc siedzących, przy zwiększonej liczbie pasażerówspowoduje w konsekwencji brak wystarczającej ilości pojazdów do ich obsłużeniai/lub niepożądaną kumulację pasażerów na przystankach i sparaliżuje płynnośćprzemieszczania się w miastach0- pisze w liście do Ministra Zdrowia i MinistraInfrastruktury Dorota Kacprzyk, prezes IGKM.

W tej sytuacji IGKM chce „wyłączenia” ograniczenia wzakresie pojemności już w ramach II etapu zmian lub zastosowanie innegoprzelicznika ilości pasażerów i uzależnienie ilości pasażerów w autobusie,tramwaju i metrze od wielkości powierzchni pasażerskiej i ustalenie procentowoliczby pasażerów, np. do 50% dopuszczalnej ilości osób w pojeździe.

-„W naszej opinii takie złagodzenie przy założeniuutrzymania obowiązku zakrywania nosa i ust przez pasażerów nie spowodujeniebezpiecznych konsekwencji. Izba już wcześniej postulowała o wprowadzeniesystemu ograniczenia ilości pasażerów innego dla komunikacji miejskiej z uwagina fakt, że autobusy, tramwaje i metro są, w przeciwieństwie do transportumiędzymiastowego, w dużo większym zakresie przystosowane do przewożenia dużejliczby stojących pasażerów – podkreśla Dorota Kacprzyk.

Komentarze