Rząd zapowiedział wyjście z epidemii. Bez transportu?
16 kwietnia rząd przedstawił 4-etapowy plan znoszeniaograniczeń i wychodzenia kraju ze stanu epidemii. Nie ma w nim słowa otransporcie publicznym! IGKM interweniuje.
W czwartek zebrał się Rządowy Zespół ZarządzaniaKryzysowego. Następnie, około 18.30, odbyła się konferencja prasowa premieraMateusza Morawieckiego i ministra zdrowia Łukasza Szumowskiego. Poinformował on o czterech etapach znoszeniaograniczeń, które będą stopniowo wprowadzone w związku z epidemią.
Etap I – od 20 kwietnia
– nowe zasady w handlu i usługach: w sklepach do 100 metrówkwadratowych do czterech osób na kasę, w sklepach powyżej 100 metrówkwadratowych – po jednej osobie na 15 metrów kwadratowych
– możliwość przemieszczania się w celach rekreacyjnych, aledalej trzeba będzie zachować bezpieczną odległość od innych i zasłaniać usta inos
– otwarty wstęp do lasów i parków, z wyłączeniem placówzabaw
– kult religijny – jedna osoba na 15 metrów kwadratowych wkościołach
– z ograniczenia przemieszczania się bez dorosłego wyłączonebędą osoby powyżej 13 roku życia
– z obowiązku zakrywania usta i nosa zwolnieni będą rolnicy
Etap II
– otwarcie sklepów budowlanych w weekendy
– otwarcie hoteli i innych miejsc noclegowych
– otwarcie niektórych instytucji kultury: bibliotek, muzeówi galerii sztuki
Etap III
-gastronomia – stacjonarnie i z ograniczeniami
– otwarcie zakładów fryzjerskich i salonów kosmetycznych
– otwarcie sklepów w galeriach handlowych
– wydarzenia sportowe do 50 osób – w otwartej przestrzeni,bez udziału publiczności
– organizacja opieki nad dziećmi w żłobkach, przedszkolach iw klasach szkolnych 1-3 – ustalona ma być maksymalna liczba dzieci w sali
Etap IV
– otwarcie salonów masażu i solariów
– umożliwienie działalności siłowni i klubów fitness
– teatry i kina w nowym reżimie sanitarnym
Co z transportem?
Jak łatwo zauważyć w tym planie nie ma słowa o transporcie publicznym,który obecnie jest mocno dociśnięty rządowym obostrzeniami w zakresiepojemności taboru. Od 26 marca w komunikacji miejskiej obowiązuje pasażerski limitdo połowy miejsce siedzących, który 31 marca został rozszerzony na cały transportw Polsce – także prywatny.
To powoduje ogromne koszty i dalszy odpływ pasażerów.
Dlatego w tej sytuacji Izba Gospodarcza KomunikacjiMiejskiej pyta rząd, jak to długo jeszcze potrwa?
-„W związku z faktem otwierania parków, lasów a w następnejkolejności sklepów i innych obiektów w najbliższych dniach systematycznie będzie zwiększała się ilośćpasażerów, co przy obowiązujących limitach będzie powodowało liczne problemy. Przedewszystkim reżim w postaci dozwolonej ilości pasażerów w pojeździeodpowiadającej połowie miejsc siedzących, przy zwiększonej liczbie pasażerówspowoduje w konsekwencji brak wystarczającej ilości pojazdów do ich obsłużeniai/lub niepożądaną kumulację pasażerów na przystankach i sparaliżuje płynnośćprzemieszczania się w miastach0- pisze w liście do Ministra Zdrowia i MinistraInfrastruktury Dorota Kacprzyk, prezes IGKM.
W tej sytuacji IGKM chce „wyłączenia” ograniczenia wzakresie pojemności już w ramach II etapu zmian lub zastosowanie innegoprzelicznika ilości pasażerów i uzależnienie ilości pasażerów w autobusie,tramwaju i metrze od wielkości powierzchni pasażerskiej i ustalenie procentowoliczby pasażerów, np. do 50% dopuszczalnej ilości osób w pojeździe.
-„W naszej opinii takie złagodzenie przy założeniuutrzymania obowiązku zakrywania nosa i ust przez pasażerów nie spowodujeniebezpiecznych konsekwencji. Izba już wcześniej postulowała o wprowadzeniesystemu ograniczenia ilości pasażerów innego dla komunikacji miejskiej z uwagina fakt, że autobusy, tramwaje i metro są, w przeciwieństwie do transportumiędzymiastowego, w dużo większym zakresie przystosowane do przewożenia dużejliczby stojących pasażerów – podkreśla Dorota Kacprzyk.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze