Trwa przegląd Kolei+ w Lubelskiem. Ministerstwo odpowiada na interpelację
Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło szczegółową odpowiedź na interpelację poselską w sprawie realizacji i audytu Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2029 roku.
W piśmie z 7 października 2025 r. (znak: DTK-5-1.054.126.2025), podpisanym przez wiceministra Piotra Malepszaka, resort ujawnia aktualny stan projektów, budżet oraz planowane korekty pięciu inwestycji w województwie lubelskim.
Rozkład jazdy:
- Jaka jest obecna wartość Programu Kolej+ według danych Ministerstwa Infrastruktury?
- Kiedy planowane jest ogłoszenie przetargów budowlanych dla projektów w woj. lubelskim?
- Który z posłów skrytykował ministra Dariusza Klimczaka za opóźnienia w realizacji programu Kolej+?
Program Kolej+
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Ministerstwo, obecna wartość Programu Kolej+ wynosi ok. 13,4 mld zł, co stanowi wzrost o 6,8 mld zł w stosunku do pierwotnej uchwały z 2019 r. Zestawienie projektów z podziałem na województwa pokazuje, że woj. lubelskie otrzymało łącznie 3.452 mln zł na pięć inwestycji.
Wszystkie projekty w regionie znajdują się obecnie na etapie opracowania dokumentacji projektowej. Ministerstwo zapowiada ogłoszenie przetargów budowlanych w latach 2027–2028, a uruchomienie połączeń nastąpi najwcześniej pod koniec dekady.
W odpowiedzi znalazły się nie tylko harmonogramy, ale także istotne zmiany planów inwestycyjnych. Dla każdego z projektów wskazano propozycje korekt, optymalizacji lub ograniczeń. Przykładowo, projekt linii Lublin – Łęczna zostanie skrócony i nie obejmie odcinka do Bogdanki, co resort uzasadnia względami środowiskowymi i zmianami kierunków rozwoju energetyki. W przypadku elektryfikacji linii Łuków – Lublin planuje się zwiększenie maksymalnej prędkości do 160 km/h oraz budowę nowego odcinka do Radzynia i Międzyrzeca.
Ministerstwo akcentuje, że wszystkie zmiany zostały uzgodnione z samorządami, a celem przeglądu jest dostosowanie inwestycji do rzeczywistych potrzeb transportowych oraz maksymalizacja efektywności wydatkowania środków publicznych.
Działania przeglądowe dotyczą wszystkich projektów: Szastarka – Janów – Biłgoraj (z korektą przebiegu przez S19), Chełm – Włodawa (ograniczenie robót do remontu), Rejowiec – Zamość (zmiany w łącznicach i dostosowanie do 160 km/h).
Na obecnym etapie nie zapadły wiążące decyzje o zmianach zakresu, ani odstąpieniach od realizacji, ale resort zaznacza, że takie ryzyko istnieje i będzie zależeć od dalszych uzgodnień z jednostkami samorządowymi.
W ocenie Ministerstwa dotychczasowe przeszacowanie prognoz ruchu i wzrost kosztów (nawet o 100% w niektórych przypadkach) wymagały pogłębionego audytu, który został przeprowadzony w IV kwartale 2023 r. Jego wyniki zostały opublikowane w grudniu 2024 r. na stronie Ministerstwa Infrastruktury.
Odpowiedź resortu wreszcie wypełnia lukę informacyjną, na którą zwracali uwagę posłowie Michał Moskal, Rafał Weber i Dariusz Stefaniuk. Jednocześnie Ministerstwo nie wyklucza kolejnych korekt i aktualizacji listy projektów w ramach Programu Kolej+, uzależniając je od efektywności, potoków pasażerskich oraz kosztów.
Plus krytyka posła
Poseł Michał Moskal (PiS) ostro skrytykował ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka (PSL), zarzucając mu „sabotowanie walki z wykluczeniem komunikacyjnym” na Lubelszczyźnie. Parlamentarzysta podkreśla, że Program Kolej+, kluczowy dla regionu, utknął w miejscu z powodu opóźnień i braku decyzyjności resortu. Lubelskie, które miało być liderem programu z pięcioma inwestycjami o łącznej wartości 3,45 mld zł, staje się – jak twierdzi Moskal – „ofiarą biurokracji i politycznej nieudolności”.
Moskal zwraca uwagę, że przetargi przesunięto na lata 2027–2028, co oznacza, że pociągi nie ruszą wcześniej niż po 2029 roku. Poseł szczególnie krytykuje rezygnację z odcinka Łęczna – Bogdanka, określając ją jako „jawny sabotaż gospodarczy regionu”. Jego zdaniem decyzja o wykluczeniu dojazdu do kopalni Bogdanka to dowód na „lekceważenie potrzeb mieszkańców i lokalnej gospodarki”. Moskal ocenia, że minister Klimczak „zamiast przyspieszać inwestycje, tworzy chaos administracyjny i paraliż decyzyjny”.
Polityk zapowiada, że będzie domagał się „planu naprawczego i przywrócenia pierwotnych założeń programu”, ostrzegając, że Lubelszczyzna „nie może być ofiarą eksperymentów rządu PSL i jego nieudolnego zarządzania transportem publicznym”.
Szczegółowe informacje dostępne są na stronie Ministerstwa: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/informacja-za-2023-rok






Komentarze