Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pendolino bez rezerwy. Resort odpowiada na interpelację o składy ED250

interwencje
02.09.2025 05:07
0 Komentarzy

W odpowiedzi na interpelację posłanki Pauliny Matysiak dotyczącą obsługi połączeń przez składy Pendolino (ED250), Ministerstwo Infrastruktury przekazuje szereg danych, które odsłaniają obraz funkcjonowania flagowej kategorii PKP Intercity – EIP (Express InterCity Premium).

Choć składy ED250 są wizytówką przewoźnika i jego najbardziej rozpoznawalnym produktem, praktyka pokazuje, że ich dostępność – zwłaszcza techniczna – jest istotnym ograniczeniem operacyjnym.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie działania krytykowała posłanka Paulina Matysiak w interpelacji dotyczącej obsługi pociągów Pendolino ED250?
  2. Ile połączeń EIP w 2024 roku zostało zrealizowanych składami zastępczymi oraz ilu pasażerów wystąpiło o rekompensatę?
  3. Jakie były najczęstsze przyczyny wycofywania składów ED250 z ruchu według odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury?
Pendolino bez rezerwy. PKP Intercity odpowiada na interpelację o składy ED250
Pendolino bez rezerwy. PKP Intercity odpowiada na interpelację o składy ED250

ED250 czyli EIP

Interpelacja nr 7746 złożona przez posłankę Paulinę Matysiak miała na celu wyegzekwowanie większej przejrzystości i odpowiedzialności PKP Intercity w zakresie realizacji umów przewozu składami Pendolino (ED250). Posłanka wskazywała na konkretne, powtarzające się przypadki zamiany nowoczesnych składów ED250 na klasyczne wagony, co jej zdaniem stanowi naruszenie warunków umowy przewozu, którą pasażer zawiera, kupując bilet na pociąg kategorii EIP. Kluczowe było również zwrócenie uwagi na brak proaktywnej obsługi klienta w sytuacjach kryzysowych: w Polsce to pasażer musi szukać kierownika pociągu, podczas gdy za granicą standardem jest, że obsługa sama wychodzi z inicjatywą, oferując m.in. formularze zwrotów i pomoc w organizacji dalszej podróży.

Matysiak domagała się konkretnych danych:

  • ile razy w 2024 roku doszło do podstawienia składu zastępczego,
  • ilu pasażerów ubiegało się o rekompensaty,
  • jaka była ich łączna wartość,
  • jakie działania podjęto w celu zminimalizowania problemu braku składów ED250,
  • oraz czy PKP Intercity dysponuje rezerwą dla tej kategorii pociągów.

Odpowiedź Ministerstwa

Zgodnie z odpowiedzią podpisaną przez wiceministra Piotra Malepszaka, PKP Intercity w 2024 roku:

  • zrealizowało około 5% połączeń EIP z użyciem taboru zastępczego (wagonowego),
  • przyjęło 17 885 zgłoszeń dotyczących niezrealizowania przewozu zgodnie z umową,
  • wypłaciło 680 230,75 zł w ramach rekompensat (różnica między biletem EIP a EIC),
  • przewiozło 4,87 mln pasażerów kategorią EIP.

Najczęstsze przyczyny braku dostępnych składów ED250 to:

  • opóźnienia w przeglądach P3 i P4,
  • awarie (m.in. konwertery, pantografy, klimatyzacja),
  • kolizje z dzikimi zwierzętami,
  • montaż liczników energii i kamer szlakowych,
  • wymiana wykładzin i prace gwarancyjne.

Malepszak jednoznacznie stwierdził, że spółka PKP Intercity nie posiada obecnie żadnych składów ED250 w rezerwie. To oznacza, że każde wyłączenie techniczne powoduje bezpośrednie przeniesienie skutków na pasażerów – przez opóźnienia, zmiany komfortu podróży i konieczność działań zastępczych.

Według danych przekazanych przez resort, w 2024 roku aż 5% wszystkich połączeń EIP zostało zrealizowanych składami zastępczymi (wagonowymi). Główne przyczyny wycofania Pendolino z ruchu to:

  • usterki techniczne (m.in. konwertery trakcyjne, pantografy, klimatyzacja),
  • przedłużające się przeglądy techniczne,
  • kolizje – w tym częste przypadki zderzeń ze zwierzyną,
  • uszkodzenia sezonowe (np. spowodowane mrozem),
  • brak części zamiennych lub przedłużające się procedury serwisowe u producenta (Alstom).

Jak wynika interpelacji poselskiej, kluczowa informacja jest taka, że PKP Intercity nie dysponuje rezerwowymi składami ED250, co oznacza, że każda usterka automatycznie wpływa na dostępność taboru.

Link do interpelacji: https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/interpelacje.xsp?view=S

Komentarze