Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Parkingi rowerowe na dworcach? 

interwencje
12.07.2023 07:00
0 Komentarzy

17 maja poseł Franciszek Sterczewski wystosował interpelacja do ministra aktywów państwowych o budowie parkingów rowerowych na dworcach kolejowych 

Jak pisze poseł: 

kolej w Polsce wymaga wielu zmian i powinny one dotyczyć nie tylko rozkładów jazdy, taboru czy punktualności, ale także infrastruktury dworcowej. Modernizacji wymagają same dworce oraz ich otoczenie. Wiele z takich inwestycji wiąże się z wysokimi kosztami, a ich realizacja zajmuje miesiące czy lata. Ale nie wszystkie – jedną z takich prostych, a ważnych grup inwestycji jest budowa parkingów rowerowych przy dworcach. 

Transport zbiorowy jest przyszłością – jest to twierdzenie niezaprzeczalne. To nie tylko bardziej ekologiczny, ale także mniej ingerujący w tkankę miejską sposób poruszania. Przy tym wysokie ceny paliw skłaniają coraz więcej osób do korzystania z kolei jako formy codziennego transportu, na przykład dojazdu do pracy czy szkoły. W ten sposób mieszkańcy mniejszych miejscowości mogą dojechać do większego ośrodka, korzystając najczęściej z osiągnięć rozwoju kolei regionalnej. Jednak w takiej sytuacji oczywista staje się konieczność zapewnienia przy dworcu przestrzeni pozwalającej na zaparkowanie pojazdu, którym pasażer lub pasażerka dotarła na stację. Konieczność ta jest zwykle brana pod uwagę, ale nie w pełni – projektowane i budowane są najczęściej tylko parkingi dla samochodów. Nie ma jednak często przestrzeni pozwalającej zostawić rower bezpiecznie i w sposób niepowodujący utrudnień dla pieszych. 

Według danych sprzed roku, tj. z maja 2023 r., w 2022 r. PKP PLK zamierzały zamontować około 700 stojaków rowerowych m.in. dzięki inwestycjom współfinansowanym z projektów unijnych. Wówczas w całej Polsce znajdowało się ponad 15 000 stojaków na 1780 stacjach i przystankach oraz przy około 400 dworcach. Jednak w porównaniu z liczbą pasażerek i pasażerów liczba stojaków rowerowych jest relatywnie niewielka. Często zgłaszają się do mnie osoby, zwłaszcza mieszkańcy i mieszkanki większych miast, które wskazują na brak stojaków na rowery lub ich niedostateczną liczbę. To szczególnie problematyczne, ponieważ w wielu miastach powstają już rozbudowane sieci dróg rowerowych zachęcające do korzystania z tej formy transportu. W konsekwencji coraz więcej osób wybiera ten sposób poruszania się i dojeżdża rowerem do pracy czy szkoły, a także do innych środków transportu. Niedostateczną liczbę parkingów rowerowych rekompensują czasami władze samorządowe, czego przykładem jest piętrowy parking zamontowany przy dworcu Kraków Główny, jednak takie działanie to wyręczanie PKP PLK. 

W związku z powyższym zwracam się do Ministerstwa Infrastruktury z następującymi pytaniami: 
1. Ile obecnie jest parkingów rowerowych przy dworcach w Polsce? Ile miejsc parkingowych jest w sumie na tych parkingach? 
2. Ile parkingów rowerowych powstało we współpracy z władzami samorządowymi lub na koszt tylko władz samorządowych? 
3. Proszę o przedstawienie liczby miejsc na parkingach rowerowych w poszczególnych miastach powyżej 90 tysięcy mieszkanek i mieszkańców (w razie występowania więcej niż jednego dworca w danym mieście – proszę o wskazanie liczby miejsc dla poszczególnych dworców). 
4. Czy istnieją dworce, przy których znajduje się lub jest obecnie budowany parking samochodowy, a nie ma parkingu rowerowego? Jeśli tak – gdzie występuje taka sytuacja (proszę o podanie listy dworców) i dlaczego? 

Odpowiedź rządu: 

Andrzej Bittel w swojej odpowiedzi przedstawił stanowisko rządu. 

Poniżej przedstawiam informacje w zakresie parkingów rowerowych znajdujących się przy dworcach zarządzanych przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (dalej: „PLK S.A.” lub „Spółka”). Zgodnie z informacjami przekazanymi przez PLK S.A., w której prawa z akcji Skarbu Państwa wykonuje minister właściwy do spraw transportu, na terenie całego kraju Spółka zarządza 5 dworcami kolejowymi, przy których znajdują się łącznie 53 stojaki (Bystra Podhalańska – 5 szt., Jerzmanice Lubuskie – 3 szt., Łódź Fabryczna – 40 szt., Turowo Pomorskie – 2 szt. oraz Włoszczowa Północ – 3 szt.). 

Łączna liczba miejsc na rowery na ww. dworcach wynosi 106. Ponadto, Spółka poinformowała, że we współpracy z jednostkami samorządowymi powstało 665 stojaków. Odnosząc się do pytania dotyczącego dworców, przy których znajduje się lub jest obecnie budowany parking samochodowy, a nie ma parkingu rowerowego, PLK S.A. wyjaśniła, że przy ww. dworcach pozostających w zarządzie Spółki taka sytuacja nie występuje. 

Komentarze