Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Interpelacja w sprawie zatrzymywania się pociągów EIP na stacji Kalwaria Zebrzydowska-Lanckorona 

interwencje
10.10.2025 05:00
0 Komentarzy

1 października poseł Filip Kaczyński wystosował interpelacje nr 12640 do ministra infrastruktury w sprawie zatrzymywania się pociągów EIP na stacji Kalwaria Zebrzydowska-Lanckorona 

Jak pisze poseł 

“Zwracam się z niniejszą interpelacją w sprawie nowych połączeń EIP (Pendolino) planowanych przez PKP Intercity, a w szczególności dotyczących kursów: 

  • Warszawa-Zakopane, z zaplanowanym przejazdem promocyjnym od 18 października 2025 r. 
  • Gdynia-Zakopane, które mają ruszyć od połowy grudnia 2025 r. 

Z informacji medialnych wynika, że trasa tych połączeń będzie przebiegać przez Kraków oraz Nowy Targ, a podróż z Gdyni do Zakopanego ma trwać ok. 7 godzin i 28 minut. Na trasie istnieje stacja Kalwaria Zebrzydowska-Lanckorona, przez którą przejeżdżają już pociągi regionalne i połączenia dalekobieżne. 

W związku z powyższym uprzejmie proszę o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania oraz rozważenie postulatów: 

  1. Czy nowe stałe kursy Pendolino Warszawa-Zakopane i Gdynia-Zakopane będą przewidywać postój na stacji Kalwaria Zebrzydowska-Lanckorona? 
  1. Jeśli tak, czy możliwe jest, aby postój ten trwał krótko (np. 2-5 minut), by nie przedłużać w znaczący sposób czasu całej podróży, ale umożliwić mieszkańcom regionu skorzystanie z szybkiego połączenia? 
  1. Jeśli nie, jakie są przeszkody techniczne, organizacyjne lub logistyczne, które uniemożliwiają taki postój? 
  1. Czy rozważane są dodatkowe przystanki w okolicach regionu Wadowic i Kalwarii Zebrzydowskiej, również w kierunku Zatora (Energylandia), które wpłynęłyby na rozwój turystyki i ułatwiłyby dojazd mieszkańcom i turystom? 

Kalwaria Zebrzydowska i okoliczne miejscowości (m. in. Wadowice, Lanckorona, Zator) są obszarem o szczególnym znaczeniu dla rozwoju turystyki krajowej i pielgrzymkowej. Postój pociągu Pendolino na stacji Kalwaria Zebrzydowska-Lanckorona byłby rozwiązaniem korzystnym zarówno dla mieszkańców, jak i dla całego regionu, a także dla samego przewoźnika. 

W szczególności: 

1. Aspekt zgodny z kierunkami rozwoju państwa i rekomendacjami ekonomicznymi: 

– podczas ostatnich debat na Forum Ekonomicznym w Karpaczu wielokrotnie podkreślano konieczność wyrównywania szans rozwojowych mniejszych miast i miejscowości wobec dużych aglomeracji; 

– wskazywano, że tylko dzięki zapewnieniu dobrej infrastruktury komunikacyjnej – w tym szybkich i nowoczesnych połączeń kolejowych – małe i średnie miasta mogą realnie konkurować gospodarczo oraz społecznie z dużymi ośrodkami; 

– postój pociągu Pendolino w Kalwarii Zebrzydowskiej wpisuje się dokładnie w ten kierunek – pozwala na aktywizację gospodarki lokalnej, wzrost atrakcyjności inwestycyjnej i turystycznej regionu, a jednocześnie zmniejsza presję demograficzną na największe miasta; 

– to rozwiązanie byłoby praktycznym wdrożeniem idei zrównoważonego rozwoju Polski i spójności terytorialnej. 

2. Znaczenie turystyczne regionu: 

– Kalwaria Zebrzydowska jest wpisana na listę UNESCO (zespół klasztorny oo. Bernardynów); 

– Wadowice – miasto rodzinne św. Jana Pawła II – jest celem pielgrzymek z całej Polski i zagranicy; 

– Zator – największy park rozrywki w Polsce Energylandia przyciąga setki tysięcy turystów rocznie; 

– Lanckorona i okolice – malownicze miejscowości popularne wśród turystów weekendowych i miłośników kultury; 

– łatwy i szybki dostęp do tych atrakcji zwiększyłby ruch turystyczny i promowałby kolej jako ekologiczny środek transportu. 

3. Wygoda mieszkańców: 

– mieszkańcy powiatów wadowickiego i suskiego uzyskaliby dostęp do najszybszego połączenia kolejowego z Warszawą, Trójmiastem i Krakowem; 

– obecnie, aby skorzystać z Pendolino, pasażerowie muszą dojeżdżać samochodem lub pociągami regionalnymi do Krakowa, co wydłuża całkowity czas podróży nawet o 1-1,5 godziny. 

4. Aspekt gospodarczy i społeczny: 

– zatrzymanie pociągu w Kalwarii zwiększy dostępność regionu dla inwestorów i turystów; 

– może przyczynić się do ożywienia lokalnej gospodarki, rozwoju usług hotelarskich, gastronomicznych i handlu; 

– krótkie zatrzymanie nie wydłuży w znaczący sposób całego przejazdu, a potencjalny przyrost pasażerów może poprawić rentowność połączenia.” 

Czekamy na odpowiedź minsitra 

Komentarze