Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Interpelacja w sprawie wydania zezwolenia na regularne połączenie autobusowe Warszawa-Królewiec 

interwencje
07.11.2025 05:00
0 Komentarzy

3 listopada posłanka Dorota Arciszewska-Mielewczyk wystosowała interpelacje nr 13381 do ministra infrastruktury w sprawie wydania zezwolenia na regularne połączenie autobusowe Warszawa-Królewiec 

Jak pisze posłanka 

Na podstawie art. 192 Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej składam interpelację w sprawie decyzji Głównego Inspektora Transportu Drogowego o wydaniu zezwolenia na wykonywanie regularnych międzynarodowych przewozów osób na trasie Warszawa–Królewiec w sytuacji trwającej wojny Federacji Rosyjskiej przeciwko Ukrainie oraz napiętych stosunków politycznych i gospodarczych między Polską a Rosją. 

Z informacji przekazanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego wynika, że w dniu 26 sierpnia 2025 r. zostało wydane zezwolenie na wykonywanie regularnych przewozów pasażerskich na trasie Warszawa–Królewiec dla polskiego przedsiębiorcy Trans-Pol sp. z o.o. oraz dla rosyjskiego partnera OOO „PKF AwtoKonig“. Zezwolenie to zostało wydane w oparciu o przepisy ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1539) oraz umowę między Rządem RP a Rządem Federacji Rosyjskiej o międzynarodowych przewozach drogowych z dnia 30 sierpnia 1996 r. 

Nie ulega wątpliwości, że wydawanie zezwoleń na międzynarodowe połączenia pasażerskie powinno odbywać się zgodnie z obowiązującym prawem. Jednak w obecnej sytuacji geopolitycznej, gdy Federacja Rosyjska prowadzi brutalną wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie, a Polska konsekwentnie wspiera stronę ukraińską politycznie, militarnie i humanitarnie, decyzja o uruchomieniu regularnego połączenia z rosyjskim Królewcem budzi uzasadnione wątpliwości natury bezpieczeństwa narodowego, politycznej spójności państwa oraz etyki działań administracji publicznej

Federacja Rosyjska pozostaje państwem, wobec którego obowiązuje szereg sankcji unijnych i międzynarodowych, a także ograniczeń w zakresie współpracy gospodarczej i transportowej. W tym kontekście decyzja polskiego organu administracji o wydaniu zezwolenia na stałe połączenie pasażerskie z terytorium Polski do obwodu kaliningradzkiego – obszaru o wysokim znaczeniu militarnym dla Federacji Rosyjskiej – może być odebrana, jako działanie sprzeczne z interesem bezpieczeństwa państwa. 

Pojawia się pytanie, czy przy wydawaniu tego typu decyzji administracyjnych brane są pod uwagę czynniki pozaprawne, takie jak bezpieczeństwo wewnętrzne, ryzyko szpiegostwa, przepływ osób i towarów z państwa agresora czy polityka sankcyjna Unii Europejskiej wobec Federacji Rosyjskiej. 

Warto przypomnieć, że po rozpoczęciu pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę w lutym 2022 r. większość krajów UE wprowadziła daleko idące ograniczenia w kontaktach transportowych z Federacją Rosyjską, w tym zawieszenie wielu połączeń pasażerskich. Polska, jako państwo przyfrontowe i jedno z głównych państw wspierających Ukrainę, powinna kierować się zasadą szczególnej ostrożności w utrzymywaniu jakichkolwiek form współpracy z rosyjskimi podmiotami gospodarczymi, zwłaszcza w sektorze transportowym. 

W związku z powyższym proszę Pana Ministra o odpowiedź na następujące pytania: 

  1. Czy Ministerstwo Infrastruktury miało wiedzę o planowanym wydaniu przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego zezwolenia na połączenie Warszawa–Królewiec, a jeśli tak – czy decyzja ta była konsultowana z resortem infrastruktury lub Ministerstwem Spraw Zagranicznych? 
  1. Czy przy wydawaniu zezwoleń na przewozy w relacji Polska – Federacja Rosyjska uwzględniane są obecnie względy bezpieczeństwa państwa oraz polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej? 
  1. Czy w świetle trwającej wojny i sankcji wobec Federacji Rosyjskiej, Ministerstwo Infrastruktury rozważa zawieszenie lub wypowiedzenie umowy dwustronnej z 1996 r. o międzynarodowych przewozach drogowych między Polską a Rosją? 
  1. Czy ministerstwo posiada informacje o zakresie działalności rosyjskiego partnera OOO „PKF AwtoKonig“, w tym o jego powiązaniach z instytucjami państwowymi Federacji Rosyjskiej? 
  1. Czy w ocenie Ministra utrzymywanie regularnych połączeń pasażerskich z obwodem kaliningradzkim jest obecnie zgodne z interesem bezpieczeństwa narodowego i polityką sankcyjną Rzeczypospolitej Polskiej?” 

Czekamy na odpowiedź ministra 

Komentarze